PARTNERCONTENT

Van ‘high potential’ naar ‘high performer’ dankzij blended learning

Elk bedrijf wilt er één in huis en elke young professional claimt er een te zijn: een high potential. Hoe herken je ze en hoe zorg je ervoor dat ze optimaal presteren? Bij First Floor hebben we een programma uitgewerkt om dit toptalent optimaal te benutten. Want zeg nu zelf: topsporter word je toch ook niet op één dag?

Studies* wijzen uit dat:

  • We leren 70% van wat we kunnen, door ervaring in de praktijk op te doen.
  • 10% van onze skills en competenties halen we uit formele leeractiviteiten zoals opleidingen.
  • De laatste 20% leren we door in interactie te gaan: feedback krijgen, coaching, mentorschap, intervisies, netwerken, enzovoort.

Wil je dus optimaal groeien en leren? Ga dan voor een blended learning formule die alledrie combineert. Een formule die aan de basis ligt van ons FLY-traject. Door de afwisseling van verschillende leermomenten, zowel on-the-job als in de persoonlijke ontwikkeling, versnellen we de leercurve van onze consultants zodanig dat ze uitgroeien tot een top-professional in no time.

First things first: het herkennen van een high potential

Aan de basis ligt een zeker intelligentieniveau, maar minstens even belangrijk zijn competenties zoals goed kunnen omgaan met veranderingen, openstaan voor feedback en de bereidheid om op korte termijn veel bij te leren; learning agility dus. Zelfreflectie en nieuwsgierigheid zijn daarbij ook absolute musthaves.
De belangrijkste drijfveer en meteen ook dé factor die groei mogelijk maakt, is hun drive.

Zéggen dat je vooruit wilt, is iets helemaal anders dan effectief vooruit gààn. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je potentieel moet ontwikkelen.

Hoe ontwikkelen wij dat potentieel?

Enkel talent hebben, is niet voldoende. Het moet ontwikkeld en gestimuleerd worden in een veilige omgeving die tegelijk ook kansen en uitdagingen biedt. De juiste balans vinden tussen de comfort- en de stretchzone is het uitgangspunt van ons FLY-programma: een intensief consultancy traject van twee jaar waarin wij de nieuwe generatie HR en Marketing talenten coachen om in no-time van een high-performer een high-potential te maken.

Webp.net compress image 2020 08 02T160421.388

Voor bedrijven betekent dit snel inzetbare performers met een sterke combinatie van inzichten, praktijk-ervaringen coaching door ons zonder dat ze er zelf veel in moeten investeren.

Ons programma maakt het mogelijk om een getalenteerde HR of Marketing professional heel snel en flexibel in te schakelen voor tijdelijke opdrachten. Na twee jaar stromen onze consultants uit naar een vaste werkplek met veel ‘goesting’, de juiste attitude én inzetbare competenties. Misschien wel naar jouw bedrijf?

Stap 1: Coaching

Coaching is niet louter de ander vertellen hoe het moet. De juiste coaching zorgt ervoor dat iemand zich ontwikkelt. Het is beweging krijgen in hetgeen waarin iemand vastzit. Als high potential moet je dus ‘coachable’ zijn. Vandaar die belangrijke eigenschappen van een high potential: zelfreflectie en learning agility: de bereidheid om eerlijk naar jezelf te kijken en met jezelf aan de slag te gaan.
Binnen het FLY-traject voorzien wij twee soorten coaching: wekelijkse mentoring en driemaandelijkse personal coaching. Wekelijks hebben we (telefonisch) een opvolg moment in functie van het welslagen van hun project; voornamelijk functioneel. Driemaandelijks een persoonlijk gesprek met een neutrale coach om hun professionele journey in kaart te brengen.

Webp.net compress image 2020 08 02T160306.842

Stap 2: intervisie

Een van de belangrijkste criteria om te kunnen groeien, is feedback krijgen. Dat hoeft niet altijd van een leidinggevende te zijn. In-house is er al veel kennis en knowhow aanwezig en tijdens een intervisie kan je die optimaal benutten. Ervaring leert ons dat collega-consultants in het verleden vaak soortgelijke zaken mee maakten en dus de beste bron van advies zijn.
Om de twee maanden voorzien wij voor onze consultants een intervisie. Het doel hierbij is om samen aan de hand van concrete tips en suggesties een case ‘op te lossen’. Dit kan zowel inhoudelijk zijn als over zaken gaan zoals vertrouwen krijgen. Hierdoor ontplooit zich de kans om aan een snel tempo te groeien. Het bedrijf in kwestie hoeft hier niets voor te doen maar plukt wel mee de vruchten van al die gedeelde ervaringen.

Webp.net compress image 2020 08 02T160523.230

Stap 3: Training en workshops

Als werkgever investeren in een extra opleiding kost geld en tijd. Een opleiding weigeren, vergroot de kans dat je werknemer zich tekort gedaan voelt en opstapt. Via onze Academy werkten we een volledig opleidingsplan op maat van onze consultants uit. Dat betekent: één keer per maand een halve dag, volledige dag of een avond waarbij onze consultants workshops volgen over allerlei hard- en soft skills.
We vinden het belangrijk om die vakoverschrijdende attitude te stimuleren. Nieuwsgierigheid, weetjewel? Innovatie vraagt durf en “over het muurtje kijken” en die reflex geven we graag van bij de start mee. Op het einde van een workshop of training vragen we een concreet actieplan van onze consultants. Met andere woorden: welke nieuwe inzichten gaan ze onmiddellijk omzetten in de praktijk? Voor onze klanten betekent dat: minimum effort met maximum impact.

Stap 4: Ervaringsgericht leren on the job

First Floor gelooft in het talent van morgen als motor van onze economie. Naast het investeren in high potentials werken we samen met vooruitstrevende bedrijven die dit geloof delen. Van het mee vorm geven aan contentcreatie op de marketingafdeling tot een creatieve employer branding campagne of je recruitment een nieuwe, frisse wind inblazen… Het succes schuilt telkens weer in het resultaat!
Gedurende een periode naar keuze haal je als partner- bedrijf jong talent binnen dat barst van de frisse ideeën. Het FLY-traject is een flexibele oplossing, zowel inhoudelijk als om extra workload op te vangen binnen de domeinen van HR, Marketing en Employer Branding. Tijdelijk of met de intentie vast aan te werven bij succes.

Waar wij in geloven: de cross-domain professional

Dat zijn: next generation HR-en Marketing professionals die vandaag de fundamenten van een goede branding in evenwicht brengen met technologie,creativiteit en vaktechnische skills. Die professionals hebben een behoefte aan een aanpak die toekomstgericht, flexibel en wendbaar is. Wat bedrijven soms tegenhoudt om te investeren, zijn de valkuilen waar de young potentials nog vaak intuimelen: ongeduld, onzekerheid, veel willen, maar nog niet alles kunnen en de angst om fouten te maken.

Volgens ons ligt de oplossing voor het aanpakken van die pijnpunten in een blended learning formule. Een combinatie van formele leeractiviteiten, interactie, kennisdeling, coaching en ervaringsgericht leren die er samen voor zorgen dat we de groeicurve enorm versnellen én ook de veilige context om hun onzekerheden van zich af te schudden. Zij die dit oppikken en omzetten in effectief resultaat en groei, maken daardoor (soms razendsnel) de stap van high potential naar high performer.

Het succes? Dat zit in de doorlopende communicatie. Door constant met elkaar – maar ook met zichzelf – in dialoog te gaan, groeien ze. De uitmuntende communicatie skills, hun drive en nieuwsgierigheid zorgen ervoor dat ze uitgroeien tot de professionals van de toekomst.

De nieuwe professionals denken en werken vakoverschrijdend en daardoor hyper-inzetbaar. Ze staan hun mannetje in elke laag van het bedrijf en durven in dialoog gaan. Ready to shape the future. Laat het nu net dàt zijn, waar we zo’n nood aan hebben.

Kan jij ook wel zo’n crossdomain professional gebruiken op de HR-of marketingafdeling?

Tot snel?!

*bron: Charles Jennings 70-20-10-model uit “Impact in actie” Karl van Hoey & Jean-Claude Lecoyer

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER