PARTNERCONTENT

Iedereen heeft een houdbaarheidsdatum. Ook de CEO

Iedere maand spreken we af met Roeland Van Dessel, gedelegeerd bestuurder Travvant en CEO a.i. Partena. Deze keer hebben we het over leiderschap.

Van 0 naar 150 km per uur in 3 maanden

Roeland van Dessel is sinds 8 november 2023 aangesteld als CEO bij HR- en payroll-dienstverlener Partena: “Dankzij de collaborative governance van Partena ben ik erin geslaagd dit bedrijf op drie maanden tijd ‘in de vingers te krijgen’. Het feit dat ik voordien vijftien jaar bestuurder was bij een sociaal secretariaat, speelt in mijn voordeel. Het loont dat de CEO de sector kent, daarvan ben ik overtuigd, want dat leidt tot een grote efficiëntiewinst.”

De ervaren leider

“De snelheid waarmee een bedrijf vandaag moet veranderen, vraagt een ervaren leider. Dat heeft niets met leeftijd te maken, maar vooral met maturiteit. Leiders moeten empathisch zijn, klinkt het. People management staat voorop. Akkoord, maar dat zal vandaag niet meer volstaan, zeker niet in een complex bedrijf. Leiderschap heeft ook een harde strategische kant. Die twee gaan hand in hand.”

Je kan de job van CEO geen 8 jaar doen

Uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel, maar volgens Roeland kan je de job van CEO niet onbeperkt blijven doen: “De job vraagt veel van mij. Je hebt er een ijzersterk fysiek en mentaal gestel voor nodig én veel begrip van het thuisfront. Ik zou deze baan nooit kunnen opnemen zonder de steun van mijn vrouw en gezin. Net zoals een gezond evenwicht tussen werk- en privéleven belangrijk is voor iedere medewerker, streeft ook een CEO naar die balans. Zelfzorg is heel belangrijk, waarmee ik de link leg met welzijn.”

“Iedereen heeft een ‘houdbaarheidsdatum’, dat geldt ook voor de CEO. Je moet je bewust zijn daarvan, zodat je niet voorbij het punt gaat dat je jezelf en je omgeving schade berokkent.”

Interne en externe focus

“Effectieve leiders slagen erin om de strategische doelstellingen van hun bedrijf over te brengen aan alle medewerkers om zo samen resultaten neer te zetten. Als niemand je volgt of gelooft, gebeurt er niets. Daarom houden leiders, volgens mij, best de blik zowel naar binnen als naar buiten gericht. Medewerkers verwachten duidelijkheid. Aandacht geven, luisteren, voeling houden met de mensen zijn cruciale zaken. Ik zit maximaal één dag per week op ons kantoor in Brussel. Straks vertrek ik bijvoorbeeld naar Eeklo, want daar kan ik het meeste leren en luisteren. Na de acquisitie van EasyPay Group zitten we bovendien in een integratieproces. De cultuur van de twee bedrijven is er een van onvermoeibaar ondernemerschap en innovatie, waar menselijke waarden en een familiale spirit vooropstaan, gekoppeld aan een sterke klant­gerichtheid.”

“Maar verandering zorgt voor extra druk bij mensen. En iedereen reageert anders daarop. Zo kan je drie groepen van medewerkers onderscheiden: de ‘zekerheidszoekers’, die vasthangen aan het oude psychologische contract, de ‘meerwaardezoekers’, die vaker van job wisselen en hun loopbaan actief in eigen handen nemen, en daar tussenin de ‘evenwichtzoekers’, voor wie werk-privébalans cruciaal is. Elke groep vraagt een andere aanpak van leiderschap. Tegelijk moet je in verbinding staan met wat er gebeurt buiten de muren van je organisatie. Ook de externe focus is belangrijk.”

Up is not the only way

“Het is een eer dat ik dit bedrijf mag leiden, maar ik zou morgen evengoed een restaurant kunnen openen, of een stap terugzetten binnen het bedrijf en een andere rol opnemen hier bij Partena.” Dat is een vrij verrassende uitspraak, waarmee Roeland een heikel punt aansnijdt. “De job van CEO is bijzonder veel­eisend. Een goed leider weet wanneer het fysiek en/of mentaal niet meer haalbaar is. Dat is naast zelfzorg een van de grootste uitdagingen in leiderschap: beseffen dat een stap terugzetten ook een optie is. Alleen is dat weinig gangbaar in het bedrijfsleven. Naarmate voetballers ouder worden, zijn ze fysiek ook niet meer in staat om elke wedstrijd mee te spelen. Daar vinden we dat normaal, in het bedrijfsleven (nog) niet.”

Travvant 020 min
Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER