Volgens onderzoek van Gartner steeg employee experience (EX) van de zesde naar de derde plaats op het prioriteitenlijstje van CHRO’s voor 2023. Terecht, want van investeringen in EX worden niet alleen de medewerkers beter, ook de klanten en de financiële resultaten van de organisatie varen er wel bij.
Hoe uitdagender de economische context, hoe meer een focus op employee experience (EX) kan renderen.
Op twee voorwaarden: dat medewerkers daadwerkelijk ontzorgd worden in hun dagelijks werk en dat leidinggevenden over de drempel van productiviteitsparanoia stappen. Daarnaast kan ook HR zijn steentje bijdragen aan het weerbaar maken van de organisatie: door de beschikbare data efficiënt te ontsluiten voor slimmere beslissingen.
Focus op het echte werk
Leiders in EX creëren een context waarin de sleutelmomenten in het leven van de medewerkers als bijzonder worden ervaren en waarin tegelijk de dagelijkse interacties binnen het bedrijf frictieloos verlopen. Dat laatste is een must voor medewerkers om hun job goed te kunnen doen. In een hybride werkcontext is een optimale digitale werkplek nog belangrijker geworden.
Hoe vlotter we samenwerken en communiceren met collega’s en externen, hoe makkelijker we toegang hebben tot informatie en kennis binnen de organisatie, hoe efficiënter en geïntegreerder de tools die we elke dag gebruiken, hoe beter we kunnen focussen op het echte werk. Op taken die waarde toevoegen en die de organisatie helpen haar strategische doelstellingen te behalen.
Goed begrijpen waar die dagelijkse interacties vandaag haperen, is een eerste stap.
De mate waarin een bedrijf de juiste omstandigheden creëert, heeft een grote invloed op de motivatie en productiviteit van medewerkers. Op voorwaarde dat productiviteit geen maatstaf op zich wordt.
Organisaties moeten medewerkers optimaal ondersteunen om hun job uit te voeren, zodat ze impact hebben. Niet om te bewijzen dat ze thuis even productief zijn als op kantoor. Die paranoia legt bloot hoeveel organisaties de vertaalslag nog moeten maken van een input-gebaseerde kijk op performantie naar een resultaatgedreven visie.
Hoe sneller dat bewustzijn groeit, hoe performanter medewerkers zullen zijn en hoe langer ze zullen blijven.
People data: de weg naar snellere en juistere beslissingen
Behalve het ontzorgen van medewerkers, zijn ook datagedreven beslissingen een belangrijke succesfactor om als HR organisatie de juiste focus te hebben. Aan data geen gebrek vandaag, maar de data zelf gaan het werk niet doen.
De echte waarde ligt elders: door operationele en experience data te combineren met signalen capteren, datagedreven beslissingen nemen en van daaruit de focus bepalen om de volledige employee experience te verbeteren.
De voorbeelden zijn legio: oppikken dat high-performers het bedrijf verlaten en achterhalen waarom, de juiste mensen laten doorgroeien naar de juiste rollen, begrijpen hoe medewerkers hun loonpakket ervaren, opvolgen welke leerprogramma’s doeltreffend zijn, welke welzijnsinitiatieven prioriteit moeten krijgen enzovoort.
Het doel? Medewerkers echt empoweren en hen in staat stellen de strategische doelstellingen van de organisatie mee te realiseren. Hoewel het potentieel enorm is, geldt ook voor people analytics dat het succes sterk zal afhangen van de visie die erachter zit. Zet je people analytics louter in om productiviteit of andere harde metrics te monitoren, dan schiet je het doel voorbij.
Bovendien riskeer je dat medewerkers zich als databronnen gaan voelen en hun werkplek niet meer als een veilige omgeving beschouwen. Voor HR zal het dus zaak zijn om draagvlak te creëren voor een brede visie op people analytics en de HR teams klaar te stomen om data te interpreteren en de business te inspireren met nieuwe, datagedreven inzichten.
Het menselijke aanvoelen onderbouwen met waardevolle data – het beste van beide werelden – moet het streefdoel zijn.
Vinger aan de wellbeingpols
Organisaties met een strategische kijk op EX investeren ook in continue luistermechanismen. Ze meten structureel de hartslag van de organisatie om zo correct en tijdig bij te sturen. Steeds meer technologische platformen – denk maar aan tools als Mindthriven – helpen om visie, data en inzichten samen te brengen.
De technologie is er klaar voor, de nood is hoog en de belangen zijn groot. Dus waarom wachten?
Vlnr Caroline Hillaert, Kim Milants en Barbara De Vos (Delaware)