#ZigZagHR live Talent Acquisition: dit heb je allemaal gemist!

We nemen je graag even mee terug naar #ZigZagHR live, onze populaire HR talkshow waarin Lesley Arens boeiende gasten uitnodigt rond de tafel, op de sofa of op het dek van de #ZigZagHR Kantoorboot in Gent. Eind mei streken we neer in Villa Molenhof en gingen we op zoek naar een nieuw draaiboek voor talent acquisition.

We gingen in gesprek met Olivier Stroobant, managing director Stepstone België over de trends en ontwikkelingen op onze arbeidsmarkt en in rekrutering. Samen met Tim Doetjes, HR director SAP België zochten we naar de belangrijkste sleutels om talent te binden en te boeien. En hoe je strategisch aan de slag gaat met je interne arbeidsmarkt, dat was de insteek van de talk met Yentl Vandenbroucke, Country manager Performanse België.

Aftrappen deden we door over het muurtje te kijken want misschien kunnen we wel het meeste leren van mensen die op het eerste gezicht niets met ons eigen vakgebied te maken hebben. Van Syrco Bakker bijvoorbeeld. Hij is chef kok van twee sterren restaurant Pure C, een satelliet van aanstormend talent. Jonge chefs komen er ervaring opdoen, krijgen de kans om boven zichzelf uit te stijgen en van zodra ze er klaar voor zijn, groeien ze door. Je moet ambitie uitstralen om talent aan te trekken, zegt hij. Want mensen willen werken voor een sterk merk, voor een bedrijf en leidinggevende die ambitie uitstraalt. Daarom is storytelling zo belangrijk én het scheppen van een kader waarom je als bedrijf doet wat je doet.

Vier inzichten van vier inspirerende gasten:

Leidinggeven? Dat moet je leren. Niet kopiëren

Syrco Bakker was pas 25 jaar (!) toen Sergio hem vroeg of hij de keuken van Pure C wilde runnen. Een kans die hij niet kon laten liggen. Toen hij startte in Pure C, moest hij uitblinken, presteren én een team aansturen maar dat heb laatste had hij nooit geleerd, dus aanvankelijk kopieerde hij zijn eigen leermeesters, Sergio Herman, Jonnie Boer (Librije) Gordon Ramsey,…

“Misschien was dat mijn grootste fout aan het begin van mijn loopbaan als chef-kok, dat ik andere chefs kopieerde. Tegelijkertijd was het een uitnodiging om mijn eigen stijl te ontdekken. Ik heb heel wat cursussen gevolgd om op een effectieve manier leiding te kunnen geven en zo mensen aan te trekken en aan Pure C te binden. Ik heb geleerd dat mensen verwachten dat de leider de richting aangeeft, op voorwaarde dat er ruimte is voor input.”

💡 Hier vind je de key take aways uit het gesprek met Syrco Bakker
👀 Bekijk hier onder het volledig gesprek met Syrco Bakker

In tijden van krapte ga je maar best strategisch aan de slag met je interne arbeidsmarkt

Yentl Vandenbroucke: “In plaats van op een krappe arbeidsmarkt agressief op zoek te gaan extern, zet je beter in op het ontwikkelen van het talent dat je al in huis hebt. Mensen willen dat ook. Dat blijkt uit ook uit onderzoek, onder andere dat van Antwerp Management school: In 2012 wilde 44% van de werknemers liefst van al bij hun huidige werkgever blijven. In 2020 werd dat onderzoek herhaald en steeg dat aandeel zelfs naar 55%. 65% van de organisaties investeert effectief in interne mobiliteit.”

In de praktijk blijkt evenwel dat slechts één derde van alle aanwervingen intern gebeurt. En dat is volgens Yentl Vandenbroucke voornamelijk te wijten aan het feit dat organisaties (nog) niet (genoeg) strategisch inzetten op hun interne arbeidsmarkt.

De 21ste eeuw wordt de eeuw van de soft skills

Technische competenties zijn natuurlijk van belang maar de 21ste eeuw wordt die van soft skills. Ze zijn essentieel geworden voor het werven van talent én voor het ontwikkelen van potentieel. Maar wat verstaan we onder ‘soft skills’? Hebben we allemaal dezelfde visie? Weten we ze te waarderen en te ontwikkelen?

>> Download zeker de whitepaper “Voor een duidelijke en gedeelde visie op soft skills” met wetenschappelijke inzichten, studieresultaten, en HR-experten aan het woord.


💡 Hier vind je de key take aways uit het gesprek met Yentl Vandenbroucke
👀 Bekijk hier onder het volledig gesprek

De toekomst van rekrutering is digitaal

Nu de pandemie geleidelijk aan het wegebben is, ontspint zich een interessante dynamiek op onze arbeidsmarkt die zich krapper dan ooit toont. De spelregels zijn veranderd (de kandidaat is aan zet), digitalisering heeft de lat een pak hoger gelegd en werknemers willen nu hun werk rond hun leven inrichten in plaats van omgekeerd. Recruiters moeten aan de slag met een nieuw draaiboek. Dat nieuwe draaiboek is complex en vergt een andere skillset bovenop de traditionele body of knowledge.

We zullen ons HR beleid, onze HR praktijken én onze rekruteringstrategie moeten herbekijken: waar moeten we mee stoppen, waar moeten we dringend mee starten en wat gaan we behouden van de zaken waarmee we tijdens de crisis geëxperimenteerd hebben. In onze zoektocht naar antwoorden kwamen we terecht bij Olivier Stroobant, Managing Director Stepstone België.

Olivier Stroobant: “Het rekruteringsproces is één van de minst efficiënte en minst innoverende van alle HR processen. Veel HR medewerkers steken daar (te) veel tijd in. Ook naar de kandidaten toe verloopt het proces allesbehalve frictieloos. De toekomst van rekrutering is dus digitaal. “

Vijf take aways:

  1. Zet in op transparantie
  2. We leggen de lat (te) hoog bij rekrutering: focus meer op het potentieel
  3. De juiste boodschap bij de juiste kandidaat brengen op het juiste moment vraagt (meer) creativiteit en een multi-channel aanpak
  4. Zet in op micro-feedback
  5. Investeer in employer branding, ook als de arbeidsmarkt minder krap is

Hier vind je de key take aways uit het gesprek met Olivier Stroobant
👀 Bekijk hier onder het volledig gesprek:

Cultuur kan je niet op een powerpoint zetten.

Hoe trek je vandaag talent aan? Waar zet je als HR director vandaag best op in? Tim Doetjes is HR director bij SAP België, een KMO die deel uitmaakt van een grote internationale speler. Tijdens Covid werd Tim, afkomstig uit Nederland, virtueel onboard in België.

Dit zijn volgens hem de drie belangrijkste sleutels om talent te binden en te boeien:

  • Sleutel 1: Navigeer tussen optimisme (willen) en realisme (kunnen)
  • Sleutel 2: Zet in op ontplooiing, zingeving en community-gevoel
  • Sleutel 3: Cultuur kan je niet op een powerpoint zetten

En de rol van technologie?

Technologie moet vooral heel erg gemakkelijk zijn! Maar software zal nooit in de plaats komen van mensen, de twee vullen elkaar aan.

Hier vind je de key take aways uit het gesprek met Tim Doetjes
👀 Bekijk hier onder het volledig gesprek:


+++

Benieuwd hoe onze events verlopen?
Bekijk hier enkele sfeerbeelden van de vorige edities van #ZigZagHR live en andere events

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER