In de toekomst van rekrutering staat technologie centraal

We nemen je graag even mee terug naar #ZigZagHR live, onze populaire HR talkshow waarin Lesley Arens boeiende gasten uitnodigt rond de tafel, op de sofa of op het dek van de #ZigZagHR Kantoorboot in Gent. Eind mei streken we neer in Villa Molenhof en gingen we op zoek naar een nieuw draaiboek voor talent acquisition.

Nu de pandemie geleidelijk aan het wegebben is, ontspint zich een interessante dynamiek op onze arbeidsmarkt die zich krapper dan ooit toont. De spelregels zijn veranderd (de kandidaat is aan zet), digitalisering heeft de lat een pak hoger gelegd en werknemers willen nu hun werk rond hun leven inrichten in plaats van omgekeerd. Recruiters moeten aan de slag met een nieuw draaiboek. Dat nieuwe draaiboek is complex en vergt een andere skillset bovenop de traditionele body of knowledge.

We zullen ons HR beleid, onze HR praktijken én onze rekruteringstrategie moeten herbekijken: waar moeten we mee stoppen, waar moeten we dringend mee starten en wat gaan we behouden van de zaken waarmee we tijdens de crisis geëxperimenteerd hebben. In onze zoektocht naar antwoorden kwamen we terecht bij Olivier Stroobant, Managing Director Stepstone België.

Een positieve employee experience realiseer je door in te zetten op drie pijlers, aldus Olivier Stroobant:

  1. Mensen moeten zich eerst en vooral goed voelen op de werkplek of dat nu op kantoor is of thuis.
  2. Mensen willen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen.
  3. En ze willen groeien.

Olivier Stroobant: “De krapte op de arbeidsmarkt is enkel op te lossen als alle stakeholders hun verantwoordelijkheid opnemen. Bedrijven laten bij voorkeur hun zoektocht naar ‘the perfect fit’ los en doen er beter aan kandidaten aan te werven op basis van hun potentieel. Dat veronderstelt wel dat je tijd, geld en energie investeert in hun ontwikkeling”.
Het rekruteringsproces is één van de minst efficiënte en minst innoverende van alle HR processen. Veel HR medewerkers steken daar (te) veel tijd in. Ook naar de kandidaten toe verloopt het proces allesbehalve frictieloos. De toekomst van rekrutering is daarom digitaal.

CCaroline Dupont Photography 220517nr135236 min

Vijf take aways:

  1. Zet in op transparantie, efficiëntie, snelheid en maak het simpel
  2. We leggen de lat (te) hoog bij rekrutering: focus meer op het potentieel
  3. De juiste boodschap bij de juiste kandidaat brengen op het juiste moment vraagt (meer) creativiteit en een multi-channel aanpak
  4. Zet voortdurend in op micro-feedback
  5. Investeer in employer branding, ook (zeker!) als de arbeidsmarkt minder krap is

💡 Abonneer zeker op het youtube kanaal van #ZigZagHR, want daar delen we de vier talks van #ZigZagHR Live

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER