#ZigZagHR Brainpickings: Soms is het een cadeau om een stap terug te zetten

Ik kruip vandaag in het hoofd van Stéphane Verbrugge, verantwoordelijk voor marketing en communicatie bij CEVORA én Stéphane bracht zijn collega Charlotte Olijslagers mee, die daar op de studiedienst werkt en zich dus dagelijks verdiept in vraagstukken rond de arbeidsmarkt, HR, levenslang leren. Een sociologe én een marketeer, een combinatie die bijzonder interessante inzichten kan opleveren.

Cevora, het sectoraal opleidingsfonds voor werknemers uit PC 200 blaast in 2020 30 jaar kaarsjes uit. Naar aanleiding van hun jubileum hebben ze een bijzonder boeiend trendrapport gemaakt, gebaseerd op nationaal en internationaal onderzoek, afgetoetst bij ervaringsdeskundigen, specialisten en vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers. Met dit rapport willen ze een gids bieden om de wendbaarheid te begrijpen, te omvatten en mee aan de slag te gaan in 2021.

Het wordt belangrijker dan ooit dat mensen leren en blijven leren als we streven naar duurzame loopbanen. Hoe creëren we zo’n lerende omgeving voor iedereen?

Als er één ding is waar alle werkgevers het ondertussen over eens zijn, en dat blijkt ook uit het rapport, dan is het wel dat organisaties maar zo sterk zijn als de medewerkers die er werken, dus als je inzet op hun groei en ontwikkeling, dan groeit de organisatie mee. Inzetten op een leercultuur dus. Maar wat is dat dan, een leercultuur?

Wat ik zelf onthoud uit deze episode, is dat leerbereidheid en leervermogen de motor zijn van loopbanen én van organisaties en dat upskilling en reskilling de norm wordt.

Voor meer take aways zal je zelf moeten luisteren of kijken!

Het Cevora-trendrapport kan je hier downloaden en het Interview daarover met Olivier Lambert, directeur van CEVORA kan je hier nalezen.

Webp.net compress image 2

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER