Het was een natte, maar daarom niet minder geslaagde editie van het #ZigZagHR Live event in Plein Publiek Antwerpen afgelopen week. Meer dan 90 HR professionals trotseerden het regenweer en maakten de tussentijdse balans op nu het laatste kwartaal van dit kalenderjaar voor de deur staat. Waar liggen HR-professionals wakker van? Welke uitdagingen verdienen onze focus? Samen met 5 inspirerende sprekers doken we in 3 thema’s: rekrutering, employer branding en verloning.
Heel wat bedrijven blijven worstelen met het duurzaam aantrekken van talent. Hoe verleiden we kandidaten in een schizofrene arbeidsmarkt én hoe zorgen we ervoor dat ze blijven plakken? Wie zien we daarbij over het hoofd? Is purpose belangrijker dan een marktconform loon? Hoe bouwen we een employer brand dat 100% puur is in plaats van 100% perfect?
In het eerste deel van deze #ZigZagHR Live verlieten Lesley Arens en Kim Vanhaeren, Talent Director bij ITZU, de gekende rekruteringspaden. Want we hebben nood aan een toekomstgericht, creatief, out of the box rekruteringsbeleid. En dat vraagt om een andere mindset, skillset en toolset.
Vervolgens lichtte Jonas Pollet, Business Manager bij Partena Professional, toe wat een strategisch loonbeleid inhoudt, hoe we het loonpakket fair en inclusief kunnen houden en waarom werkgevers daar zoveel ongemakkelijkheid bij ervaren. We richtten onze blik ook naar de toekomst en volgens Jonas evolueren we richting systemic rewarding, wat in de Angelsaksische landen al ingang heeft gevonden maar in ons lang nog in de kinderschoenen staat.
Na de pauze kroop Lesley Arens in het hoofd van 3 Employer Branding experten tegelijkertijd: Olivier Lefèvre die al bijna 25 jaar lang met Randstad de aantrekkelijkheid van de grootste werkgevers van ons land in kaart brengt, Jonas Heuts die met Insilenio heel wat bedrijven ondersteunt om een employer of choice te worden en Hannelore Geldhof, die met doffice 1.500 respondenten in Vlaanderen & Brussel heeft bevraagd en op die manier heel wat inzichten heeft verzameld over de candidate en employee journey.
De rode draad doorheen de dag? Communicatie, transparantie en écht leren luisteren naar elkaar. Het valt op dat we dat nog amper doen. Iedereen schreeuwt om aandacht. Het loont nochtans om te luisteren met de bedoeling om het standpunt van de ander beter te begrijpen én op die manier je blik te verruimen, vanuit een nieuwsgierigheid, alsof je in iemands hoofd zou kruipen.
Dit zijn mijn 9 inzichten, kort en krachtig:
Doe jij aan ‘inboarding’?
We kennen allemaal onboarding voor nieuwe medewerkers, maar wat gebeurt er als iemand van team verandert? Die overstap krijgt doorgaans niet dezelfde aandacht, terwijl dat voor de medewerker wél een grote verandering is. Onze experts waren duidelijk: geef inboarding net zoveel aandacht als onboarding, want het is opnieuw een moment van wennen en integreren.
Flexibel verlonen en cafetariaplannen
Flexibel verlonen is hot, en cafetariaplannen staan daarbij centraal. Het grote succes ervan werd benadrukt, al blijft de administratieve rompslomp een uitdaging. Misschien kunnen we het vergelijken met een BBQ organiseren: veel werk, maar als het goed geregeld is, heeft iedereen een topavond 😉
Echte impact komt van binnenuit
“Recruitment marketing is iemand mee op date vragen, employer branding is waarom iemand ja zegt.” De echte impact? Die begint bij je eigen mensen. Als je beloftes doet, moet je ze wel waarmaken. Als elke medewerker de employer branding belofte (be)leeft, creëer je 500 ambassadeurs binnen je bedrijf. En dat zijn 500 potentiële communicatiekanalen.
De juiste smoelen op de juiste stoelen
Het belang van de juiste mensen in de juiste rol werd vergeleken met een goede film: je hebt de juiste acteurs in de juiste rollen nodig om een succes te maken van je film (lees: organisatie).
Combineer evidence-based met intuïtie
Beslissingen worden vaak rationeel gemaakt, maar onderschat je buikgevoel niet. Soms loont het om ook naar je buik (het ‘recruiter-Eureka’) te luisteren om een sterke kandidaat sneller doorheen het proces te loodsen.
Assessment: niet alleen voor selectie
Assessment centers zijn een goede manier om sterktes, kennis en talenten te spotten, maar waarom zouden we ze niet vaker gebruiken voor de ontwikkeling van medewerkers? De focus verschuift steeds meer naar hoe mensen hun talenten kunnen inzetten voor persoonlijke en professionele groei.
Systemische beloningen
Traditionele beloningssystemen zijn niet langer voldoende. Systemische beloningen combineren het salaris met flexibele werkregelingen, zinvol werk en ontwikkelingskansen. Het is belangrijk om je beloningsstrategieën persoonlijk en up-to-date te houden om talent aan te trekken en te behouden.
Keep-gesprekken in plaats van exitgesprekken
Als je in een exitgesprek nog moet achterhalen waarom iemand vertrekt, ben je veel te laat. Een slimmere aanpak? Focus op “keep-gesprekken”. Dit zijn gesprekken die je voert vóór iemand besluit te vertrekken, zodat je op tijd kunt inspelen op hun wensen en zorgen.
Retro is back
Generatie Z wil snel feedback na een sollicitatie, en hoewel ze vaak via LinkedIn of andere platforms solliciteren, blijken oldschool rekruteringsmethoden zoals fysieke flyers verrassend goed te werken. Retro is in, en het werkt óók om jong talent te bereiken 😊
Conclusie? Deze natte editie van #ZigZagHR Live was er eentje om niet snel te vergeten. De regen viel met bakken uit de lucht, maar de ideeën, inzichten en inspiraties evenzeer. HR is volop in beweging en de focus op het duurzaam aantrekken en behouden van talent is belangrijker dan ooit.