Talent trends: verschil in verwachtingen werkgevers en werknemers leidt tot spanning op de arbeidsmarkt

Hoe kunnen bedrijven werkkrachten aantrekken en behouden? Het is een vraag die menig HR-manager voorgeschoteld krijgt. Vaak zijn de verwachtingen van werknemers en werkgevers erg uiteenlopend, vooral over het loon: maar liefst 40% van de werknemers is ontevreden met hun salaris. Die uiteenlopende verwachtingen zorgen ook voor algemene werkontevredenheid: de helft van de werknemers is niet tevreden met hun job. Grégory Renardy, Managing Director van Michael Page, geeft concrete tips aan werkgevers: “Mensen willen hun professionele leven balanceren met persoonlijke groei. Het is duidelijk dat werkgevers rekening moeten houden met deze nood aan balans.”

In het algemeen is de werknemer niet tevreden over zijn job. Dat blijkt uit een nieuwe studie* van rekruteringsbedrijf Michael Page: slechts 46% van de werknemers geeft aan tevreden te zijn met hun huidige job. Dat heeft te maken met een verschil in verwachtingen tussen werknemers en werkgevers. Het wordt voor bedrijven steeds moeilijk om mee te gaan in de steeds hogere verwachtingen van kandidaten en medewerkers.

Medewerkers hebben verwachtingen over flexibiliteit, en willen steeds meer waken over hun eigen mentale welzijn. Tegelijk blijkt het moeilijk om de vraag naar flexibiliteit te verzoenen met sfeer tussen de medewerkers en een gedragen bedrijfscultuur. Daarnaast verwachten bedrijven groei, maar waken werknemers steeds meer over hun eigen welzijn, zelfs als dat ten koste gaat van promotie. Daarbovenop komen dan nog verwachtingen van medewerkers over loon, waarbij bedrijven botsen op de economische realiteit.

Een zoektocht naar balans: thuiswerk en verbinding met collega’s

Waar loon de prioriteit is voor werkzoekenden, hechten mensen die al even in hun functie zitten meer belang aan balans en flexibiliteit. Ze willen thuis kunnen werken en flexibel met uren kunnen schuiven. 50% van de medewerkers geeft aan dat work life balance het meest bepalende aspect is voor hun jobtevredenheid.

“Mensen willen hun werk rond hun leven kunnen plannen. Ze voelen de nood om hun professionele leven te balanceren met persoonlijke groei en hun vrije tijd. Medewerkers in Europa hechten hier meer belang aan dan elders in de wereld. Maar dit maakt het niet makkelijk voor werkgevers. Zij moeten zorgen voor flexibiliteit op vlak van werkuren en thuiswerk, maar tegelijk moeten zij er ook voor zorgen dat er verbinding is in het team en dat collega’s kunnen samenwerken”, vult Grégory Renardy, Managing Director van Michael Page, aan.

Flexibiliteit is dan weer de belangrijkste factor voor 45% van de medewerkers om te kiezen tussen jobs. Bedrijven moeten op zoek naar hybride oplossingen die flexibiliteit bieden. Maar ook daar is de balans tussen de verwachtingen van werknemers en werkgevers moeilijk te maken. Heel wat medewerkers moeten vaker naar kantoor komen dan ze eigenlijk willen. En daar is ook een generatieverschil zichtbaar: jonge medewerkers zien vaker voordelen van naar kantoor komen omdat ze er kunnen leren van collega’s en hun skills kunnen ontwikkelen.

Medewerkers plaatsen zichzelf voor hun carrière

Gezondheid wordt steeds belangrijker voor medewerkers. In 2023 gaf 54% van de werknemers aan dat ze een promotie zouden afwijzen wanneer ze daarvoor zouden moeten inboeten aan work-life balance. In 2024 steeg dat cijfer al naar 57% en in België is dat cijfer nog hoger met 62% van de werknemers.

“We hechten steeds meer waarde aan mentale gezondheid en onze vrije tijd. We vinden dit vaak zelfs belangrijker dan carrièregroei en dat toont een grote culturele shift aan. Het is een duidelijke boodschap aan werkgevers dat ze rekening moeten houden met de nood aan balans, herstel en persoonlijke groei”.

Grégory Renardy, Managing Director van Michael Page

Geld maakt gelukkig: ½ van de werknemers wilt in een volgende job meer verdienen

53% van de respondenten geeft aan dat een hoger loon een van de belangrijkste factoren is in hun zoektocht naar een andere job. Bedrijven beseffen wel dat loon een grote rol speelt voor kandidaten. 56% van de bedrijven geeft aan dat ze geloven dat het aanbieden van een hoger loon cruciaal is in hun zoektocht naar nieuwe werknemers. Maar daar botsen veel bedrijven op de grenzen van het eigen budget.

Gregory Renardy

“Mensen zijn ontevreden over hun loon en zetten het bovenaan op hun prioriteitenlijst. Die ontevredenheid zorgt er zelfs voor dat mensen niet alleen meer openstaan voor nieuwe uitdagingen, maar dat ze die ook actief gaan opzoeken. De ontevredenheid over loon heeft de arbeidsmarkt dynamischer gemaakt. De boodschap voor bedrijven is dus duidelijk: zet in op loon en denk na over je loonpaketten”.

Grégory Renardy, Managing Director van Michael Page

Terwijl bedrijven streven naar groei, geven werknemers dus steeds vaker prioriteit aan hun welzijn en aan hun loon.

Om een evenwicht te vinden tussen deze uiteenlopende verwachtingen om werkkrachten aan te trekken en te behouden, geeft Grégory Renardy deze drie tips:

  1. Herzie je loonpakketten waar mogelijk.
  2. Investeer in initiatieven die de mentale én fysieke gezondheid van medewerkers kunnen ondersteunen.
  3. Communiceer open over je eigen verwachtingen en luister naar die van je werknemers.


*Onderzoek bij 16.046 werknemers in 12 Europese landen.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER