PARTNERCONTENT

De toekomstige uitdagingen voor Learning & Development

In een wereld die constant verandert, is het essentieel om je vlot te kunnen aanpassen. Ook op de werkvloer is de wendbaarheid van een organisatie bepalend voor de groei en het succes. Nanou Pauwels, Sales & Operations Manager In Company bij NCOI Learning, meent dat Learning & Development aan de bak moet, wil een organisatie kunnen beantwoorden aan de uitdagingen van de toekomst.

XX FOTO 106 107 EXPERT NCOI Nanou Pauwels NIEUW

Anno 2022 zitten veel bedrijven met dezelfde muizenissen: hoe talent aantrekken én vervolgens ook behouden? Een kwestie die de komende jaren nog lang op de agenda zal staan.

De olifant in de kamer heeft al even een naam en laat zich doorgaans aanspreken met the war for talent.

Nanou Pauwels heeft wat moeite met die krachtterm: “Het wekt de indruk alsof we met zijn allen de arbeidsmarkt moeten opstormen en strijden voor de beste werknemer. Dat is een manier, maar ik raad je toch aan om als organisatie de blik eerst naar jezelf te richten. Misschien heb je binnenshuis al voldoende kwaliteit, maar wordt het niet voldoende gestimuleerd.”

Leerkansen creëren

De Vlaamse overheid heeft de boodschap alvast begrepen. Niet toevallig is levenslang leren een belangrijke pijler binnen de recent goedgekeurde arbeidsdeal. Volgens Nanou Pauwels een positieve ontwikkeling:

“Wie actief inzet op leren en ontwikkeling geeft een duidelijke boodschap mee: bij ons kan je groeien. Een aantrekkelijk vooruitzicht voor zowel huidig als nieuw potentieel. Dat mag je echter niet beperken tot een handvol opleidingen, maar moet je spreiden over een hele carrière. Als je wil dat opleidingen renderen, moet je als directie en leidinggevende dat ook kaderen en opvolgen. Creëer vervolgens ook kansen waarin ze deze vaardigheden kunnen toepassen. Enkel zo ontstaat er een leercultuur: een plek waar leren als vanzelfsprekend wordt beschouwd.”

Ken de behoeften van de werkvloer en spreek hun taal

Volgens Nanou Pauwels is een top-downbenadering niet de juiste weg: “De werkgever en het L&D-departement moeten nog meer de taal van de werkvloer spreken. Momenteel is de werknemer zelden de initiatiefnemer en dat moet anders. Om die rolverschuiving waar te maken, is het noodzakelijk leren op te nemen in de bedrijfsdoelstellingen en moeten werknemers een autonome rol krijgen in het leertraject.

Via loopbaanmanagement geef je medewerkers inzicht in hun eigen kunnen. Zo reflecteren ze zelf over wat ze nog willen bereiken. Dit heeft rechtstreeks impact op hun welbevinden. Het is bewezen dat gemotiveerde werknemers trouw blijven aan hun werkgever en mee groeien met het bedrijf.

De leidinggevende speelt hierin een belangrijke rol, hij/zij is degene die de groeimindset stimuleert en zo de medewerker in een leerstand kan krijgen. Investeren in sterk leiderschap is dus cruciaal voor elk bedrijf.”

Leren op maat van het individu

Door de pandemie begonnen tal van bedrijven te experimenteren met hybride werkmodellen. Nanou Pauwels hoopt dat ze die lijn ook doortrekken in hun opleidingsbeleid: “De tijd van een hele dag op je stoel zitten bij een opleiding is voorbij. Mensen willen anytime, anywhere kunnen leren. Met de huidige technologie is dat ook mogelijk.

Leren moet geprofessionaliseerd worden via een aanbod dat inspeelt op de noden van het individu.

Dat doe je vooral niet door eenheidsworst aan te bieden of je enkel te laten leiden door competentiematrixen. Daarom is het zo belangrijk om de behoeften van de werkvloer te kennen. Zo kan je opleidingen persoonlijk maken, op maat van de werknemers, in functie van de leerdoelstellingen.

En dat zal de grootste uitdaging worden voor L&D: op een doordachte manier bijdragen aan de groei van je organisatie door medewerkers wendbaar te maken.”

+++

#ZigZagHR heeft een interessante reeks podcasts met de experten van NCOI Learning.
Mis geen enkele aflevering van de #ZigZagHR Brainpickings en abonneer je nu op Spotify, Google Podcast, Apple Podcast of YouTube.

XX FOTO 90 91 EXPERT NCOI LOGO PNG

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER