Vandaag rijdt bijna 1 op de 5 bedrijfswagens op benzine. Op vijf jaar tijd heeft diesel zijn monopolie op de markt van bedrijfsauto verloren. Maar wat opvallend is, is dat dit nog steeds niet ten voordele van de elektrische wagen is. Ondanks een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens, zijn e-wagens nog altijd maar goed voor slechts 0,6% van alle bedrijfswagens die vandaag op de Belgische wegen rondrijden. Dat blijkt uit een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta op basis van de gegevens van werknemers in dienst bij meer dan 45.000 werkgevers in aanloop naar het autosalon. Bedrijfsleiders lijken wel langzaamaan al de weg te vinden naar het elektrische alternatief (3%). Voor de doorbraak van de e-bedrijfswagen is het nog wachten op goedkopere modellen en een steviger omkadering.
Diesel is zijn monopolie kwijt, bijna 1 op de 5 bedrijfswagens is benzine
In 2014 was een bedrijfswagen in 96% van de gevallen een dieselwagen. Ondertussen, in 2019, is de diesel-bedrijfswagen er met 17% op achteruitgegaan en is zijn aandeel gezakt tot net geen 80%. Dat was vooral ten voordele van de benzinewagens: waar die 5 jaar geleden nog maar 3,5% van de bedrijfswagens vertegenwoordigden, is vandaag 19% van de bedrijfswagens een benzine-versie. Een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens is nog altijd maar goed voor 0,6% van alle bedrijfswagens die vandaag op Belgische wegen rondrijden.
3% bedrijfsleiders rijdt elektrisch
Acerta bekeek ook de cijfers voor bedrijfsleiders apart en stelt vast dat zij net iets vaker met een elektrische bedrijfswagen rondrijden: van de bedrijfswagens voor bedrijfsleiders is vandaag goed 3% elektrisch. Ook dat blijft een klein aandeel, afgerond noteren we hier een verhouding 2 op 3 diesel en 1 op 3 benzine.
Doorbraak elektrische bedrijfswagen wacht op middensegment
Kathelijne Verboomen, Director Kenniscentrum: “Om het beperkte aandeel elektrische bedrijfswagen te begrijpen, hoeven we wellicht niet veel verder te kijken dan naar de prijs. Bedrijfswagens zijn meestal middelgroot en die categorie van elektrische auto’s zit nog altijd in het dure segment. Daarom zijn ze niet voor iedereen een optie. De doorbraak van de elektrische bedrijfswagen zal er pas komen als het aangekondigde middensegment effectief op de markt is.”
Nieuwe fiscaliteit is diesel ongunstig en elektrisch gunstig gezind
Alle bedrijfswagens elektrisch laten rijden, zou hoe dan ook voor nog andere uitdagingen zorgen dan alleen het aanbod. Denk maar aan het feit dat er veel meer laadpalen nodig zullen zijn, ook bij werkgevers. En er zullen bijvoorbeeld ook afspraken moeten worden gemaakt over hoe het laden thuis verrekend kan worden. De omkadering van de elektrische bedrijfswagen is dus nog niet rond. Maar de nieuwe fiscaliteit voor bedrijfswagens voor 2020 koppelt alvast de aftrekbaarheid van de bedrijfswagenkost (auto en brandstof) aan de CO2-uitstoot. Kathelijne Verboomen: “Voor een zeer vervuilende bedrijfswagen kan de aftrekbaarheid zakken tot 40%.De fiscale stimulans voor elektrisch rijden neemt dus nog toe.”
Over de cijfers
De verzamelde gegevens zijn gebaseerd op de werkelijke gegevens van werknemers en bedrijfsleiders van meer dan 45.000 ondernemingen uit de private sector, waartoe zowel kmo’s als grote ondernemingen behoren.