Zot van leren

In september nemen we jou in ons #ZigZagHR Tijdschrift mee op learning safari en ontdek je hoe Unilin, BASF, AG Insurance en Janssen Pharmaceutica hun medewerkers goesting geven om een leven lang te leren. Dat leren belangrijk is voor de innovatie- en veerkracht van medewerkers én organisatie, is evident. Maar moet dat per se in een klaslokaal? En investeer je ook in leren als het niet meteen rendeert?

Unilin

Bij Unilin zijn ze alvast zot van leren en die overtuiging werd ook tastbaar gemaakt met de oplevering van het kleurrijke opleidingscentrum The Dive. Als innovatiegedreven Vlaams maakbedrijf, in een regio met een extreem lage werkloosheidsgraad, zetten ze er sterk in op leren. “Dat is onze overwinningsstrategie om ervoor te zorgen dat we de markt over 30 jaar een stapje voorblijven,” aldus Talent Director Nick Leenaert.

Een campus dus, hoewel ze dat woord liever niet gebruiken, omdat ze elke verwijzing naar de traditionele, schoolse manier van leren willen vermijden. The Dive is nieuw, maar hun visie op leren is uiteraard niet nieuw, het gebouw heeft er wel voor gezorgd dat het belang van leren zichtbaar en tastbaar is geworden. Zowel voor de eigen medewerkers, als voor kandidaten, als voor de buitenwereld. Hun missie? Een ecosysteem bouwen waar niet alleen Unilin van profiteert, maar waarvan ook de samenleving beter wordt.

“Iedereen kan leren, maar iedereen is ook een potentieel leraar. Leren van mensen die je kent: dat blijft het best plakken.”

CCaroline Dupont Photography 230613nr122736 min

>> Lees hier het interview met Unilin (exclusief voor abonnees)

AG Insurance

Ook bij AG insurance krijgt iedereen de kans om de kans te grijpen. A place to grow for all. Duidelijker kan een hun visie op leren niet worden. Ze hebben er recent 20 intern opgeleide nieuwkomers aan het werk gezet. “Opleiding is niet enkel een noodzaak”, zegt Sylvie Opsommer, Head of business HR & People Development. “Het is ook essentieel om je te onderscheiden als werkgever én als werknemer.”

Leren gaat natuurlijk niet vanzelf. Als je het aan de mensen zelf vraagt, vinden ze al snel dat ze geen opleiding nodig hebben. Daarom hebben ze ingezet op bewustwording: samen met Frederik Anseel hebben ze een zelfscan opgesteld waarin gepolst werd naar hoe proactief en veerkrachtig medewerkers zijn, hoe ze hun toekomst zien en of ze bereid zijn om te leren. De conclusie? Dat lees je deze maand dus in het tijdschrift van #ZigZagHR.

“We willen opleidingen structureren in een learning framework en beter spreiden over de hele carrière.”

CCaroline Dupont Photography 230731nr132551 min

>> Lees hier het interview met AG Insurance (exclusief voor abonnees)

Janssen Pharmaceutica

Wat is er nodig om je loopbaan zuurstof te geven? Dat is dé hamvraag die Director Agile Workforce Anouck Van Hoydonck de medewerkers van Janssen Pharmaceutica geregeld voorschotelt. Een vraag die aanzet tot reflectie én die tegelijk ook stimuleert tot actie. Een leven lang leren is meer dan ooit nodig om duurzame jobs te ontwikkelen, zegt ze. Maar er hangt nog te veel ‘stoffigheid’ rond. Ze ontwikkelden het ‘learn tot he future-game’ met het oneindigheidsteken als symbool voor een Leven Lang Leren (zonder de ‘s), een spel waar ondertussen al meer dan 900 collega’s aan deelnemen.

“Een leercultuur installeren start met weten leren betekent.”

CCaroline Dupont Photography 230808nr152319 min

>> Lees hier het interview met Janssen Pharmaceutica (exclusief voor abonnees)

BASF

Als er iemand gepassioneerd is over de noodzakelijke kruisbestuiving tussen onderwijs en de arbeidsmarkt, is het Katrien Dingemans. 24 jaar geleden liep ze bij BASF stage tijdens haar studie Sociale Agogiek. Vandaag werkt ze er, als Manager werkplekleren & relaties onderwijs. Samen met 40 onderwijspartners verzorgt ze jaarlijks 200 stageplaatsen.

“We smossen met talent”, zegt ze. “Falen in hoger onderwijs heeft naast een maatschappelijke kost ook een negatieve impact op het zelfbeeld van jongeren. Duaal leren kan zorgen dat jongeren terug floreren. En dat is ook mogelijk voor hogere studies, helaas (nog) niet in Vlaanderen.

“We kunnen niet verwachten van jongeren – die we op school ‘droppen’ tot hun 23 jaar – onmiddellijk fitten op de arbeidsmarkt. In Duitsland, Denemarken en Nederland is er vanaf 15 jaar én ook op universitair niveau veel meer interactie tussen werkveld en school.”

CCaroline Dupont Photography 210617nr134522 BASF Katrien Dingemans VOORKEUR min

>> Lees hier het interview met BASF (exclusief voor abonnees)

Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER