Wat is er nodig om je loopbaan zuurstof te geven? Dé hamvraag die Director Agile Workforce Anouck Van Hoydonck de medewerkers van Janssen Pharmaceutica geregeld voorschotelt. Een vraag die aanzet tot reflectie en tegelijk stimuleert tot actie. Benieuwd welke acties ook jij kan nemen, opdat collega’s hun loopbaan in eigen handen nemen?
“Als economist, voordien werkzaam in Finance, kende ik niets van HR”, bekent Anouck. “Ik ben een voorbeeld van hoe je je loopbaan kan vormgeven door ‘al doende te leren’. Voor mij is leren een vast onderdeel van hoe mensen werken en leven. Het is meer dan een cursus volgen, maar ook leren van je collega’s, je netwerk uitbreiden, mentoring, project assignments, … Al die leervormen passen we toe binnen Janssen Pharmaceutica.”
Welke visie hierachter schuilt? Een recent bericht op LinkedIn van Anouck vat dit mooi samen: “Een LevenLangLeren (zonder “s” ) blijkt meer dan ooit nodig om duurzame jobs te ontwikkelen. Vanuit bedrijven de openheid en ondersteuning bieden om een échte leercultuur te installeren, is een grote hefboom. Alle vormen van leren omarmen en dit voor alle medewerkers, alle generaties en in alle soorten jobs!”
Een toekomstgerichte leercultuur
“Rond leren hangt nog altijd stoffigheid”, vindt Anouck. “Het installeren van een leercultuur start met weten wat leren betekent. Hiervoor ontwikkelden we het ‘learn to the future-game’ met het oneindigheidsteken als symbool voor LevenLangLeren, een spel waar ondertussen al meer dan 900 collega’s aan deelnamen. Medewerkers spelen gedurende een uurtje het spel live of virtueel, en beantwoorden vragen als: wanneer had ik een leermoment, van wie heb ik veel geleerd, of wat wil ik nog leren?
Eigenaarschap en purpose als focus
“We zetten in op eigenaarschap van de medewerker én op het rolmodel dat leidinggevenden en het management hebben. Je loopbaan in eigen handen nemen, betekent niet: tirez votre plan. We leren onze medewerkers echt hoe je dat doet aan de hand van een workshop, waarbij de ledematen van een ‘mannetje’ verwijzen naar noodzakelijke loopbaanvaardigheden:
- Hoofd: in hoeverre kijk je rond naar opportuniteiten?
- Buik: weet ik eigenlijk wat ik wil? Wat vind ik belangrijk in mijn job?
- Armen: omarm ik een project om het eens uit te proberen?
- Benen: neem ik effectief de stap, initiatief in mijn loopbaan?
Door middel van zelfevaluatie meten we bij de start en op het einde van een loopbaantraject of er een evolutie te zien is in deze vaardigheden.”
“Daarnaast ondersteunen we medewerkers om purpose in hun job te brengen. Wat is voor hen belangrijk en waar willen ze aan bijdragen? 92% van onze medewerkers geven aan dat het werk dat ze doen zinvol is. Dat is een belangrijke parameter voor duurzame jobtevredenheid.”
What’s new?
“We merken dat er meer duale competenties nodig zijn voor onze wetenschappers, bijvoorbeeld biologie en data science. Ook krijgen de softe competenties zoals wendbaarheid en enterpreneurship meer aandacht. We werken strategische partnerschappen uit met universiteiten en hogescholen om curricula af te stemmen op de bedrijfsnoden, en willen zo het aankomend talent en onze huidige medewerkers klaarstomen voor de jobs van vandaag én morgen.”
Tips
- Externe loopbaancoaches: waar medewerkers met loopbaanvragen een beroep op kunnen doen.
- Digitaal rijbewijs: nadat we hun digitale geletterdheid hebben afgetoetst, kunnen medewerkers verschillende modules volgen, van basisbegrippen AI tot hardware en software.
- Ambassadeurs: medewerkers die het leeraanbod mee ontwikkelen, promoten en introduceren binnen hun team zijn goud waard.
- Ontwikkelingsmaand: juni is onze ontwikkelingsmaand met als thema dit jaar ‘Learning Safari: ga op verkenning’. Het doel? Leren, beleven, voelen en inspireren.
- Jobverrijking buiten de muren van de organisatie: mensen kunnen een aantal uur per week lesgeven in het onderwijs via duaal lesgeven. Of ze kunnen hun vaardigheden ontwikkelen door zich in te zetten voor goede doelen. Zo dragen we als individu en als bedrijf bij aan de maatschappij, en blijven we verfrissend en vernieuwend.