La Lorraine Bakery Group (LLBG) behaalde in 2023 een omzet van 1,36 miljard euro. Dat zorgt voor een sterke omzetgroei van 16%, gedreven door investeringen in nieuwe productiecapaciteit in Europa en in innovaties in haar strategische productcategorieën. De REBITDA-marge als percentage van de omzet bedroeg 13,9%, een sterk herstel na een moeilijker jaar van sterke inflatie in 2022.
Duurzaamheid blijft een essentieel element in de strategie van LLBG, met een eerste belangrijke vermindering van de CO2-voetafdruk.
Tegen 2028 streeft LLBG ernaar de omzet in Europa, Turkije en het Midden-Oosten met meer dan 50% te laten groeien, door sterk te innoveren én tegelijk de ecologische impact te verminderen. “Om die ambitie te halen, zijn de medewerkers van La Lorraine Bakery Group van cruciaal belang. Alleen al in 2024 plannen we 400 extra medewerkers aan te werven, waarvan 100 in België, en rollen we samen onze mouwen op om het verschil te maken”, stelt Guido Vanherpe, Group CEO La Lorraine Bakery Group.
LLBG zet gezonde groei verder in 2023
In 2023 realiseerde LLBG met 1,36 miljard euro omzet een solide omzetgroei van 16% ten opzichte van 2022 dankzij ambitieuze investeringen in nieuwe productiecapaciteit in West- en Centraal Oost-Europa en sterke innovaties in de strategische productcategorieën van La Lorraine Bakery Group zoals artisanale broodjes (rose rolls) en beignets (DoNutWorryBeHappy bites).
De REBITDA van de groep bedroeg 189 miljoen euro in 2023, een stijging met 38% tegenover 2022. Deze groei is te verklaren door het herstel na een sterk inflatoir jaar 2022, waarin de marges van het bedrijf sterk onder druk kwamen te staan. Dat jaar werden ook de Russische activiteiten op non-actief gezet. Het bedrijf kon opnieuw aanknopen met de historische marges: de REBITDA-marge van 2023, als percentage van de omzet, was 13,9%, vergeleken met 11,7% in 2022 en met 14,0% in 2021.
2023 was opnieuw een recordjaar met een investeringsbudget van 184 miljoen euro, om nieuwe capaciteit te creëren in groeisegmenten zoals artisanale broden en sweet-on-the-go (met onder andere donuts). Het grootste deel van deze investeringen gaat naar nieuwe fabriekshallen, productielijnen en opslagmagazijnen. De belangrijkste projecten werden gerealiseerd in Erpe-Mere, Roemenië, Tsjechië en met de joint venture-partners in Griekenland en Italië. Ook de patisserieateliers in Oostende & Alken werden vernieuwd.
‘Baking a better world together’
In 2022 heeft LLBG van duurzaamheid een integraal onderdeel gemaakt van haar vijfjarenstrategie, met duidelijke en gedurfde ambities voor 2027.
Enkele duurzaamheidshoogtepunten van 2023:
- LLBG verminderde haar CO2-voetafdruk (scope 1, 2 & 3) met 9% ten opzichte van 2022. De overschakeling naar 100% groene elektriciteit in Polen droeg hier in sterke mate toe bij.
- LLBG haalde de eerste oogst van regeneratieve & koolstofarme tarwe binnen.
- LLBG gebruikt 90% verpakkingen op basis van papier; 97% van de verpakkingen is recycleerbaar of herbruikbaar.
- LLBG behaalde een zilveren Ecovadis medaille voor haar duurzaamheidsinitiatieven, en behoort zo tot top 14 percentiel bedrijven in de sector.
- LLBG introduceerde een nieuwe leveranciersgedragscode gericht op duurzaamheid, die al meer dan 80% van de grondstof- en verpakkingsaankopen dekt.
Duidelijke ambities voor 2024
Voor 2024 verwacht LLBG opnieuw een jaar van verdergezette omzetgroei, gedreven door een ambitieus investeringsprogramma in nieuwe productiecapaciteit in West- & Centraal Oost-Europa, Turkije & het Midden-Oosten, wat zal gepaard gaan met aanzienlijke kwaliteitsverbeteringen en innovaties in haar strategische productcategorieën. Het bedrijf zal bijkomende groei kunnen realiseren dankzij haar recente joint venture Backunion in Duitsland en Kristiania Gourmet in Noorwegen. De REBITDA van de groep zal verder groeien door volumegroei en efficiënties uit schaalvoordelen.
LLBG is klaar om de mouwen op te rollen
Guido Vanherpe, Group CEO van La Lorraine Bakery Group: “La Lorraine Bakery Group streeft ernaar om tegen 2028 de omzet in Europa, Turkije en het Midden-Oosten met meer dan 50% te laten groeien. We willen dit bereiken door sterk te innoveren én tegelijk de ecologische impact te verminderen.”
Om die ambitie te halen, zijn de medewerkers van La Lorraine Bakery Group van cruciaal belang. LLBG voorziet om, alleen al in 2024, 400 nieuwe jobs, waarvan 100 in België, te creëren. Om het beste talent aan te trekken, lanceert LLBG in 2024 een nieuwe Employer Branding campagne onder de leuze ‘Klaar om je mouwen op te rollen?’. Bovendien investeert het bedrijf voortdurend in een inspirerende werkomgeving, onder andere door opleidingen en wellbeing initiatieven te stimuleren en te ondersteunen, zodat werknemers zich binnen LLBG volop kunnen ontwikkelen.