LLBG zet gezonde groei verder in 2023

La Lorraine Bakery Group (LLBG) behaalde in 2023 een omzet van 1,36 miljard euro. Dat zorgt voor een sterke omzetgroei van 16%, gedreven door investeringen in nieuwe productiecapaciteit in Europa en in innovaties in haar strategische productcategorieën. De REBITDA-marge als percentage van de omzet bedroeg 13,9%, een sterk herstel na een moeilijker jaar van sterke inflatie in 2022.

Duurzaamheid blijft een essentieel element in de strategie van LLBG, met een eerste belangrijke vermindering van de CO2-voetafdruk.
Tegen 2028 streeft LLBG ernaar de omzet in Europa, Turkije en het Midden-Oosten met meer dan 50% te laten groeien, door sterk te innoveren én tegelijk de ecologische impact te verminderen. “Om die ambitie te halen, zijn de medewerkers van La Lorraine Bakery Group van cruciaal belang. Alleen al in 2024 plannen we 400 extra medewerkers aan te werven, waarvan 100 in België, en rollen we samen onze mouwen op om het verschil te maken”, stelt Guido Vanherpe, Group CEO La Lorraine Bakery Group.

LLBG zet gezonde groei verder in 2023

In 2023 realiseerde LLBG met 1,36 miljard euro omzet een solide omzetgroei van 16% ten opzichte van 2022 dankzij ambitieuze investeringen in nieuwe productiecapaciteit in West- en Centraal Oost-Europa en sterke innovaties in de strategische productcategorieën van La Lorraine Bakery Group zoals artisanale broodjes (rose rolls) en beignets (DoNutWorryBeHappy bites).
De REBITDA van de groep bedroeg 189 miljoen euro in 2023, een stijging met 38% tegenover 2022. Deze groei is te verklaren door het herstel na een sterk inflatoir jaar 2022, waarin de marges van het bedrijf sterk onder druk kwamen te staan. Dat jaar werden ook de Russische activiteiten op non-actief gezet. Het bedrijf kon opnieuw aanknopen met de historische marges: de REBITDA-marge van 2023, als percentage van de omzet, was 13,9%, vergeleken met 11,7% in 2022 en met 14,0% in 2021.

2023 was opnieuw een recordjaar met een investeringsbudget van 184 miljoen euro, om nieuwe capaciteit te creëren in groeisegmenten zoals artisanale broden en sweet-on-the-go (met onder andere donuts). Het grootste deel van deze investeringen gaat naar nieuwe fabriekshallen, productielijnen en opslagmagazijnen. De belangrijkste projecten werden gerealiseerd in Erpe-Mere, Roemenië, Tsjechië en met de joint venture-partners in Griekenland en Italië. Ook de patisserieateliers in Oostende & Alken werden vernieuwd.

‘Baking a better world together’

In 2022 heeft LLBG van duurzaamheid een integraal onderdeel gemaakt van haar vijfjarenstrategie, met duidelijke en gedurfde ambities voor 2027.

“Groei en impact gaan hand in hand bij LLBG: naarmate we een groter en beter bedrijf worden, neemt onze positieve impact op de planeet en de maatschappij toe. En naarmate we duurzamer worden, zal dit ook tot versnelde groei van onze organisatie leiden. Kortom, “baking a better world together” is waarvoor onze 5.000 medewerkers elke dag met veel enthousiasme opstaan”.

Guido Vanherpe, Group CEO van La Lorraine Bakery Group.

Enkele duurzaamheidshoogtepunten van 2023:

  • LLBG verminderde haar CO2-voetafdruk (scope 1, 2 & 3) met 9% ten opzichte van 2022. De overschakeling naar 100% groene elektriciteit in Polen droeg hier in sterke mate toe bij.
  • LLBG haalde de eerste oogst van regeneratieve & koolstofarme tarwe binnen.
  • LLBG gebruikt 90% verpakkingen op basis van papier; 97% van de verpakkingen is recycleerbaar of herbruikbaar.
  • LLBG behaalde een zilveren Ecovadis medaille voor haar duurzaamheidsinitiatieven, en behoort zo tot top 14 percentiel bedrijven in de sector.
  • LLBG introduceerde een nieuwe leveranciersgedragscode gericht op duurzaamheid, die al meer dan 80% van de grondstof- en verpakkingsaankopen dekt.

Duidelijke ambities voor 2024

Voor 2024 verwacht LLBG opnieuw een jaar van verdergezette omzetgroei, gedreven door een ambitieus investeringsprogramma in nieuwe productiecapaciteit in West- & Centraal Oost-Europa, Turkije & het Midden-Oosten, wat zal gepaard gaan met aanzienlijke kwaliteitsverbeteringen en innovaties in haar strategische productcategorieën. Het bedrijf zal bijkomende groei kunnen realiseren dankzij haar recente joint venture Backunion in Duitsland en Kristiania Gourmet in Noorwegen. De REBITDA van de groep zal verder groeien door volumegroei en efficiënties uit schaalvoordelen.

“Onze grootste uitdaging voor 2024 blijft om onze sterke groeiambitie succesvol te realiseren door een tijdige oplevering van ons toekomstgericht investeringsprogramma van ongeveer 200 miljoen euro in 2024. Ook al zullen we in de komende jaren waarschijnlijk niet gespaard blijven van verdere geopolitieke volatiliteit, zijn we hoopvol dat we de turbulenties van de pandemie en de ongeziene inflatie achter ons kunnen laten. Bovenal hebben we vertrouwen in onze langetermijnstrategie en sterk geëngageerde teams die zich volop inzetten op groei, topkwaliteit en innovatie”.

Guido Vanherpe, Group CEO van La Lorraine Bakery Group.

LLBG is klaar om de mouwen op te rollen

Guido Vanherpe, Group CEO van La Lorraine Bakery Group: “La Lorraine Bakery Group streeft ernaar om tegen 2028 de omzet in Europa, Turkije en het Midden-Oosten met meer dan 50% te laten groeien. We willen dit bereiken door sterk te innoveren én tegelijk de ecologische impact te verminderen.”

Om die ambitie te halen, zijn de medewerkers van La Lorraine Bakery Group van cruciaal belang. LLBG voorziet om, alleen al in 2024, 400 nieuwe jobs, waarvan 100 in België, te creëren. Om het beste talent aan te trekken, lanceert LLBG in 2024 een nieuwe Employer Branding campagne onder de leuze ‘Klaar om je mouwen op te rollen?’. Bovendien investeert het bedrijf voortdurend in een inspirerende werkomgeving, onder andere door opleidingen en wellbeing initiatieven te stimuleren en te ondersteunen, zodat werknemers zich binnen LLBG volop kunnen ontwikkelen.

“We zijn een snelgroeiend familiebedrijf met Belgische roots en sterke waarden, actief in meer dan 35 landen. Bij ons maken alle medewerkers een verschil, of ze nu in management, verkoop of op de productielijn werken: elke functie draagt bij aan ons groeiverhaal. Ondanks onze sterk groeiende organisatie, blijven we heel wendbaar en ondernemend. We rollen graag onze mouwen op, of het nu gaat om nieuwe smaken ontwikkelen, processen verfijnen of nieuwe markten veroveren. Onze langetermijnmissie ‘Baking a better world together’ leidt ons in alles wat we doen”.

Guido Vanherpe, Group CEO van La Lorraine Bakery Group.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER