In deze nieuwe podcast reeks van #ZigZagHR overvliegt Lesley Arens afwisselend met Frank Vander Sijpe en Jan Denys de arbeidsmarkt en de HR actualiteit. Eén aflevering per maand. Zo ben jij als HR professional op 30 minuten helemaal mee. Abonneer je op ons Youtube kanaal of volg #ZigZagHR Brainpickings op jouw favoriete podcast kanaal als je geen enkele aflevering wil missen.
Dit zijn de thema’s die aan bod komen in de #ZigZagHR Actua Podcast juni 2022:
Leren en ontwikkelen: nieuwsgierigheid is de beste motor!
People are the most important asset in a company. Maar dan wel op voorwaarde dat die mensen gezond, competent en geëngageerd zijn.
Uit cijfers van OECD, die landen vergelijkt op basis van de leerinspanningen van hun inwoners, blijkt echter dat België (ook daar) achterop hinkt. En dat is een groot probleem. Want als medewerkers niet bijblijven, leggen ze een hypotheek op hun inzetbaarheid.
Wist je overigens dat onze kennis verdubbelt om de 12 uur? Kwalificatieveroudering, het feit dat mensen hun competenties niet op niveau houden, is een sociaal risico waartegen je je zou moeten verzekeren net zoals we ons tegen werkloosheid en beroepsziekte verzekeren.
Je kan niemand verplichten om te leren, maar je kan wel proberen om mensen bewust te maken van het feit hoe belangrijk het is om bij te blijven. Nieuwsgierigheid prikkelen is de beste motor. Er is zelfs een verband tussen de participatie aan levenslang leren en de leeftijd waarop mensen stoppen met werken: Hoe hoger een land scoort op participatie aan levenslang leren, hoe langer er wordt doorgewerkt, dat is bijvoorbeeld het geval in Nederland en Scandinavische landen.
Frank Vander Sijpe doet een warme oproep voor een meer proactieve aanpak inzake levenslang leren: We doen medische check-ups naarmate we ouder worden, waarom geen competentie check-up om de zoveel jaar tijdens je loopbaan?
💡 Meer lezen?
- The coming knowledge tsunami – Marc Rosenberg
- Permanente Opleiding voor werknemers = investeren in de toekomst
- Conceptnota visie 2050 – toekomstverkenningen voor de arbeidsmarkt in 2050
België als schandvlek in West-Europa inzake werkzaamheidsgraad.
De krapte op de arbeidsmarkt laat zich overal voelen. British Airways moest recent zelfs enkele vluchten schrappen omdat ze geen personeel meer vinden. Ook in België vinden bedrijven geen talent. Tegelijkertijd is de werkzaamheidsgraad in ons land met amper 70% actieven in de groep tussen 20 en 64 jaar bijzonder laag.
Om toch mensen aan te trekken, kapen bedrijven talent weg bij andere bedrijven door hen een exuberant loon aan te bieden. Dat is niet duurzaam, aldus Frank Vander Sijpe. Een marktconform loonpakket blijft belangrijk, maar de motiverende kracht van loon is zeer kortstondig.
Hoe je dan wel talent aantrekt? Zet in op bijkomende vakantiedagen, referral premies. In periodes van schaarste kom je beter creatief uit de hoek en probeer je zo het verschil te maken. Zoals accountantskantoor Vandelanotte bijvoorbeeld, zij pakken uit met een wel heel opvallende actie voor nieuwe medewerkers. Wie na één, twee of drie maanden toch zelf beslist om weer te vertrekken, kan rekenen op een premie tot wel 7.500 euro.
💡 Meer lezen?
Diversiteit? De meerderheid van onze bedrijven ligt er niet wakker van…
We kijken te weinig naar de arbeidsmarktreserves: mensen met een beperking, oudere werknemers, laaggeschoolden. Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat diverse teams niet noodzakelijk beter presteren dan teams die niet divers zijn samengesteld.
Daarmee is de business case voor diversiteit voor veel bedrijven van tafel geveegd. Er is natuurlijk wel een ethisch argument.
Ook uit de HR barometer van Hudson blijkt dat diversiteit niet belangrijk en niet dringend is. Niet alleen werkgevers liggen niet wakker van diversiteit. Ook voor kandidaten is het vooralsnog geen doorslaggevende reden om voor een werkgever te kiezen. Toch moeten we ermee aan de slag, aldus Frank Vander Sijpe.
Want zeker op een krappe arbeidsmarkt telt elk talent.
💡 Meer lezen?
- Waarom krijgt België inactieven zo moeilijk aan het werk?
Waarom diversiteit volgens Frederik Anseel wel een thema zou moeten zijn - Hudson HR barometer
Telewerk: het gaat niet over het aantal dagen dat je thuis werkt!
Mensen werken vandaag 2-3 dagen per week van thuis uit. De werknemers willen meer, de werkgevers minder.
Maar we fixeren ons te veel op het aantal dagen. Dat is niet de essentie. Het zijn vooral de context waarin mensen werken en hoe ze aangestuurd worden, die bepalend zijn voor succesvol telewerk.
💡 Meer lezen?
De hobbelige weg naar werkbaar werk.
1 op 6 werknemers zit minsten 1 maand thuis wegens ziekte. Dat blijkt uit onderzoek van Securex. Dat zijn hallucinante cijfers want een aanzienlijk aantal van langdurig zieken is zeker nog inzetbaarheid, al is het misschien in een andere job. Het vraagt politieke moed om hier eindelijk mee aan de slag te gaan. En de tijd dringt want door de vergrijzing wordt het probleem groter. Je kan hier het onderzoek van Securex nalezen.
Reinventing HR data, wat medewerkers je niet vertellen
Een boek over HR en data deze keer en over HR analytics. En nee, dat is geen hype, aldus Frank Vander Sijpe! Data zijn niet meer weg te denken. Ook niet in HR. Het is cruciaal dat HR met data werkt om zich geloofwaardiger te maken. We blijven hangen in analyse, terwijl we eigenlijk naar causale verbanden moeten zoeken zodat we voorspellingen kunnen doen.
“Een vlot boek dat wetenschappelijk onderbouwd is over hoe je HR data kan inzetten doorheen de volledige employee journey.”
💡 Je kan hier een interview lezen met de twee auteurs van het boek, professor Timothy Desmet en data-expert Jeroen Naudts
Werken moet altijd meer lonend zijn dan niet werken
De meest inspirerende uitspraak deze maand, haalt Frank Vander Sijpe uit #ZigZagHR, meer bepaald het interview met Björn Soenens. In de VS heeft de overheid de werkloosheidsvergoeding verviervoudigd. Dat betekent dat mensen meer verdienen als ze niet werken dan wanneer ze zes dagen per week werken. Dat klopt niet, werken moet altijd meer lonend zijn dan niet werken.
Interne jobmobiliteit? Worden medewerkers, bedrijf en maatschappij hier beter van?
In 2018 heeft Securex het rapport ‘Interne mobiliteit, reddingsboei in tijden van structurele schaarste’ geschreven. Interne en externe jobmobiliteit zijn beiden belangrijk, je moet zoeken naar een evenwicht. Interne mobiliteit zorg voor erkenning, maar te veel interne mobiliteit kan leiden tot interne bloedarmoede of tot een sneeuwbaleffect; want elke verschuiving creëert een gat elders intern dat dan weer ingevuld moet worden.
Soms is het goed om elders ervaring op te doen, om wat leerspanning te creëren. Elke vorm van mobiliteit leidt tot het aan de slag blijven van mensen. Het is goed om regelmatig van job en van werkgever te veranderen.
+++
Heb jij een vraag voor Frank Vander Sijpe, Jan Denys of Lesley Arens?
Stuur dan zeker een mailtje naar [email protected] en misschien komt jouw vraag volgende maand aan bod!