7500 euro premie als je vertrekt!

Accountantskantoor Vandelanotte, pakt uit met een wel heel opvallende actie voor nieuwe medewerkers. Wie na één, twee of drie maanden toch zelf beslist om weer te vertrekken, kan rekenen op een premie tot wel 7.500 euro. De tevredenheidsgarantie voor nieuwe medewerkers lijkt erg gewaagd, maar volgens CEO Nikolas Vandelanotte is het een beredeneerde gok.

“Onder het motto van ‘De 5.000 euro die je hier nooit verdient, willen we toekomstige medewerkers een signaal geven: als je bij ons komt werken, hebben we alle vertrouwen dat je ook lang aan boord wil blijven.”

Terwijl de Verenigde Staten in de ban zijn van de Great Resignation en een recordaantal mensen van job verandert, blijft de Belgische arbeidsmarkt stevig op slot zitten. Vandelanotte, met meer dan 440 medewerkers het grootste onafhankelijke accountantskantoor van België, wil daar iets aan doen.

Nieuwe werknemers die geen klik voelen, kunnen toch rekenen op een vertrekpremie. Als ze na één maand vertrekken, krijgen ze een premie van 2.500 euro uitbetaald. Na twee maanden komt daar nog eens 2.500 euro bij, na drie maanden kunnen ze rekenen op een premie van 7.500 euro. Op het einde van elke maand volgt een evaluatie. Beslist de nieuwe medewerker na de eerste drie maanden om bij Vandelanotte te blijven, dan krijgt zijn/haar team een budget van 2.500 euro om een leuk en inspirerend teamevent in elkaar te steken. De voorwaarden zijn dat de nieuwe medewerkers van een andere werkgever moeten komen en minimum twee jaar ervaring moeten hebben.

Een berekende gok

CEO Nikolas Vandelanotte: “Als onze eigen klanten met dit idee zouden afkomen, zouden we hen als accountants waarschijnlijk gek verklaren. Het is een financieel risico, maar we durven het aan omdat het een berekend risico is. Uit een grote, anonieme enquête bij onze werknemers geeft de meerderheid aan dat er ‘niets’ is dat hen kan overtuigen om bij Vandelanotte weg te gaan. Onder het motto van ‘De 5.000 euro die je hier nooit verdient’, willen we toekomstige medewerkers een duidelijk signaal geven: als je bij ons komt werken, zijn we er vrij zeker van dat je voor geen geld ter wereld nog weg wil.”

“Vergelijk het met een tevredenheidsgarantie op producten. ‘Niet tevreden, geld terug’: dat durf je ook alleen maar beloven als je rotsvast gelooft in de kwaliteit van je producten. Wel, wij geloven rotsvast in ons personeelsbeleid en onze bedrijfscultuur.”

Medewerkers aan boord houden

Net als veel andere bedrijven is Vandelanotte op de schaarse arbeidsmarkt van vandaag verwikkeld in een war for talent. Het accountantskantoor kijkt daarbij ook voorbij de grenzen van de eigen sector, naar gedreven en getalenteerde mensen die hun carrière een andere wending willen geven. Voor die doelgroep is de drempel om een zekere, goedbetaalde job in te ruilen voor een nieuwe, onbekende wereld vaak nog groter. De tevredenheidsgarantie verlaagt die drempel en zorgt voor extra zekerheid. Blijkt de carrièreswitch toch geen voltreffer, dan blijven de medewerkers niet met lege handen achter.

“Deze actie lijkt misschien gewaagd, maar ze past eigenlijk perfect binnen ons beleid”, legt Nikolas Vandelanotte uit. “We investeren minstens even fors in retentie dan in rekrutering. Het heeft geen zin om mensen door de voordeur binnen te halen als ze meteen weer verdwijnen door de achterdeur. Die snelle vertrekkers kosten je bedrijf veel geld en ze wegen op de sfeer. We willen onze medewerkers lang aan ons binden. Daarom besteden we heel veel aandacht aan een positieve werkomgeving, met flexibele uurroosters, met veel opleidingsmogelijkheden, met persoonlijke loopbaanbegeleiding om binnen onze onderneming verder te groeien. Die inspanningen lonen, geven onze medewerkers zelf aan. Daar putten we het vertrouwen uit om deze sprong te wagen.”

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER