Sociale verkiezingen: 15% bedrijven stemt elektronisch

Minstens 15% van de werkgevers zet voor de volgende sociale verkiezingen in op e-voting, weet hr-dienstenbedrijf ACERTA. De versoepeling van de procedure van e-voting slaat dus aan. Het gemak, de snelheid en de relatieve kost van e-voting hebben veel bedrijven over de streep getrokken. Vier jaar geleden stemden minder dan 1% van de ondernemingen elektronisch.

Sociale verkiezingen 2020: 15% zegt ja tegen gemoderniseerde e-voting

Tussen 11 en 24 februari – dag x van de procedure sociale verkiezingen – moeten bedrijven ondermeer aangeven of ze een akkoord bereikt hebben met de bestaande werknemersafvaardiging in hun onderneming omtrent e-voting. Uit de data van Acerta blijkt dat 15% van de werkgevers voor deze editie inzet op elektronisch stemmen. Dat is heel wat meer dan de nog niet eens 1% van 2016.

Marlies Santermans, Acerta Projectleider sociale verkiezingen: “De procedure nu is niet meer te vergelijken met wat elektronisch stemmen vier jaar geleden inhield. In 2016 had je, net als voor de algemene verkiezingen, in het stembureau papier of scherm. Iedereen die zijn stem wilde uitbrengen bij de sociale verkiezingen moest zich dus nog steeds naar het stemlokaal begeven.. Dit jaar, in 2020, is e-voting niet meer gebonden aan enig stembureau, je kunt van om het even waar je stem uitbrengen, de enige voorwaarde is dat je dit doet via een beveiligd netwerk van je werkgever.”

Elektronisch stemmen laat thuiswerkers toe ook te stemmen

Elektronisch stemmen heeft vele voordelen: het is gebruiksvriendelijk mensen kunnen niet per vergissing ongeldig stemmen, je kan je stem uitbrengen vanachter je bureau als je daar een PC hebt, wie thuiswerk doet of anders op verplaatsing is kan van daar stemmen, enz. Het hele systeem maakt de sociale verkiezingen toegankelijker, wat de participatie verhoogt. E-voting blijft ook volledig anoniem én veilig: alleen erkende leveranciers kunnen het elektronisch stemmen faciliteren. En e-voting biedt bovendien nog andere voordelen: eens de kiesverrichtingen beëindigd zijn, kan het stembureau met een druk op de knop de stemmen tellen, de mandaatverdeling doen en de verkozen en niet verkozen kandidaten aanduiden en dit alles opnemen in het proces-verbaal van de verkiezingen: het arbeidsintensieve proces, nadat de stemmen zijn uitgebracht, wordt teruggebracht tot één opdrachtje aan de PC en fouten bij het tellen of bij de aanduiding van de verkozenen worden vermeden.

Natuurlijk heeft e-voting een prijskaartje. Dat zou een reden kunnen zijn om er niet voor te kiezen. Maar de sociale verkiezingen organiseren op de klassieke manier, op papier, heeft ook een belangrijke kost ook. Er is om te beginnen de administratieve kost van de hele voorbereiding: papier, enveloppen, lijsten, printen, stempelen, vouwen, distribueren, port voor aangetekende zendingen enz. En er is de kost van de kiesdag zelf: opzetten en openhouden van het stembureau, tellen van de stemmen.

Marlies Santermans: “We zien vooral grotere ondernemingen vanaf plus 200 medewerkers de keuze maken voor e-voting. Voor hen zijn de kosten voor een klassieke organisatie van de verkiezingsdag immers hoger dan voor kleinere ondernemingen. Dat maakt e-voting tot een verantwoorde keuze. Kleinere bedrijven die actief zijn in de sector van de technologie laten zich uiteraard ook niet kennen en opteren eveneens voor e-voting.”

Meest populaire verkiezingsdagen: 12 en 14 mei

Als dag x van de procedure eenmaal geprikt is, is het verder uitkijken naar de lijsten, die er binnen de 35 dagen moeten zijn. De eigenlijke sociale verkiezingen moeten straks plaatshebben tussen 11 en 24 mei.

Marlies Santermans: “De meeste bedrijven organiseren hun sociale verkiezingen al in de eerste week, want in de tweede week zit al de feestdag van O.H. Hemelvaart, met een mogelijke brugdag erna. Dinsdag of donderdag worden het vaakst gekozen omdat mensen dan niet snel vrij nemen. Zo komen we voor dit jaar uit op de populairste data dinsdag 12 en donderdag 14 mei. Maar omdat bij e-voting mensen niet meer fysiek naar het stemhok moeten, wordt een juiste datum kiezen ook veel minder een uitdaging, ook dat is een gevolg van elektronisch stemmen.”

Over de cijfers

De verzamelde gegevens zijn gebaseerd op een analyse van de data van werkgevers waarvoor Acerta ondersteuning biedt bij de sociale verkiezingen. Het betreft meer dan 500 werkgevers en meer dan 1000 technische bedrijfseenheden.

Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER