Securex pioniert in HR analytics met online tool ‘poweHR reporting’

HR-dienstverlener Securex lanceert “poweHR reporting”, een online tool die werkgevers toelaat om hun geheel van HR-data doeltreffend te analyseren en te vergelijken met hun concurrenten. Uit recent onderzoek van Securex, in samenwerking met KU Leuven, blijkt immers dat 1 op 5 Belgische privé- en overheidsbedrijven helemaal geen HR-data gebruikt. De nieuwe online tool brengt onder andere salariskosten, absenteïsme en extralegale voordelen in kaart en biedt gebruikers bovendien een benchmark aan die vergelijking met concurrenten mogelijk maakt.

“Securex biedt met poweHR reporting niet enkel grote bedrijven, maar ook kmo’s alle troeven om weloverwogen HR-beslissingen te nemen op basis van data en niet louter op buikgevoel, want zij hinken nog het meest achterop,” zegt Kristof Benoit, Directeur Payroll Services bij Securex.

Securex biedt zijn huidige klanten nu al gratis toegang tot de online tool. Dankzij poweHR reporting kunnen bedrijfsleiders en HR-verantwoordelijken in een paar clicks hun HR-data visualiseren en vergelijken met hun concurrenten op basis van sector, regio en grootte.

Het betreft onder meer loonkosten (totaal, gemiddeld per werknemer, etc.), absenteïsme (percentage en frequentie, evolutie van afwezigheden, verbonden kosten, Bradford-factor, etc.), het aantal (actieve) werknemers (aantal contracten, evolutie van het aantal, etc.) en extralegale voordelen (overzicht van voordelen, percentage werknemers dat ervan geniet, etc.).

Hiermee komt Securex tegemoet aan de nood van veel bedrijven om inzicht te krijgen in hun HR-gegevens zonder tussenkomst van derden.

“Uit ons onderzoek in samenwerking met KU Leuven bij privé- en overheidsbedrijven in België bleek al dat veel bedrijven nog niet of onvoldoende gebruik maken van hun HR-gegevens. Bovendien beschikken veel HR-managers en bedrijfsleiders niet over (voldoende) objectieve cijfers en nemen ze nog te vaak beslissingen op basis van buikgevoel. Met poweHR reporting bieden we onze klanten een handige tool om daar verandering in te brengen: een duidelijk centraal overzicht van alle HR-data, waardoor ze verbanden kunnen leggen tussen parameters én ze vergelijken met die van hun concurrenten,” zegt Kristof Benoit, Directeur Payroll Services bij Securex.

In diezelfde studie gaven bedrijven zelf aan dat ze, door HR-data bij te houden, makkelijker organisatiedoelstellingen halen en weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Zo kunnen ze meer effectieve HR-activiteiten ontwikkelen, en dus niet alleen productiviteit doen toenemen, maar ook het welzijn van hun werknemers verzekeren. Organisaties kunnen dus zonder veel bijkomende investeringen een pak leren uit HR-gegevens. Met kleine bijsturingen kunnen ze vervolgens veel besparen en hun competitiviteit verhogen.

Toegevoegde waarde dankzij benchmark

De benchmark die Securex-klanten via poweHR reporting kunnen consulteren, wordt berekend op basis van alle HR-gegevens van de Belgische ondernemingen met meer dan 5 werknemers die samenwerken met Securex. Daardoor kunnen bedrijfsleiders en HR-verantwoordelijken de personeelsgegevens van hun bedrijf vergelijken met die van meer dan 6700 ondernemingen.

“Doordat bedrijven via onze tool hun HR-data kunnen vergelijken met die van hun concurrenten, maakt Securex die gegevens hyper-relevant en nuttig voor zelfs de kleinste kmo. Als je merkt dat de loonkost of absenteïsmegraad in jouw bedrijf dubbel zo hoog is als bij gelijkaardige sectorgenoten, dan weet je meteen waar bij te sturen. Op basis van feiten, niet op buikgevoel,” aldus Kristof Benoit.

Tom Lokermans van Quality By Design getuigt hoe zij hun prijsbeleid aanpasten na het raadplegen van poweHR reporting.

“Wij hebben concreet de link gelegd tussen onze loonkosten die we nu exact kennen en onze commerciële prijsstrategie. Dat heeft ervoor gezorgd dat onze rendementen en onze brutomarge vandaag veel nauwkeuriger bepaald worden dan voordien mogelijk was,” zegt Tom Lokermans, CFO van Quality By Design.

Securex blijft pionieren

Met de lancering van poweHR reporting pioniert Securex opnieuw op vlak van digitalisering en HR-analytics. Eerder dit jaar kondigde Securex ook een verregaande samenwerking aan met Officient voor de ontwikkeling van een platform dat werkgevers een centraal overzicht geeft van zowel hun loonadministratie als hun belangrijkste HR-processen.

Officient is een gebruiksvriendelijke toepassing voor het beheren van HR-processen zoals contracten, bedrijfswagens, functioneringsgesprekken, onboarding, opleidingen,… dat bovendien kan gekoppeld worden aan een uitgebreid segment van andere bedrijfsapplicaties.

Meer informatie

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER