Wie bij het talent placement bedrijf Accent binnenstapt, voelt meteen een positieve vibe. Dat is volgens waarderingsexpert Nathalie Arteel geen toeval: “Het management zet bewust in op een sterke bedrijfscultuur en een strategisch waarderingsbeleid. En dat werpt zijn vruchten af.” Hoe dat precies gebeurt én werkt, gaan we hier na.
Een sterke bedrijfscultuur is de motor voor innovatie en zorgt ervoor dat je organisatie beter voorbereid is op de toekomst. Een sterke cultuur zorgt ervoor dat je je onderscheidt van je concurrenten, en dat je gelukkige medewerkers en loyale klanten hebt. Het heeft ook een positieve impact op je veiligheidsresultaat, je absenteïsmecijfers, je MVO-beleid,… Kortom, een sterke cultuur zorgt ervoor dat je mensen elke dag met goesting komen werken.
De bouw van zo’n cultuur start bij een sterke visie – of droom – en een set bedrijfswaarden, en vooral bij de vertaling van die visie en waarden naar concreet gedrag op de werkvloer. Maar hoe pak je dit aan? Hoe verbind je je medewerkers met de bedrijfswaarden en met die droom? Hoe herken je de juiste klik in het DNA van je medewerkers? En hoe motiveer en beloon je mensen om elke dag weer het beste van zichzelf te geven?
Het talent placement bedrijf Accent is hier een mooi voorbeeld van, het management werkt al jaren bewust aan een positieve bedrijfscultuur. Accenters herken je van ver, ze zijn authentiek en stralen werkplezier uit. Wanneer je in het hoofdkantoor binnenstapt, dan voel je ook meteen die positieve energie. Je merkt gewoon aan kleine dingen dat alles met liefde wordt gedaan.
Het verbaast dan ook niemand dat op 23 maart 2021 Accent werd uitgeroepen tot de winnaar van Great Place to Work bij de bedrijven boven de 500 medewerkers.
“Accenters herken je van ver, ze zijn authentiek en stralen werkplezier uit.”
Wat is het geheim van Accent?
Het geheim van Accent. Dat vroegen we aan Nathalie Arteel, waardering- en high performance expert, die sinds 2015 Accent ondersteunt bij hun waarderingsstrategie.
Nathalie Arteel “Bij Accent ligt de lat hoog. Zo krijgen nieuwe medewerkers in hun eerste jaar niet minder dan 200 uur opleiding. Op deze manier worden ze klaargestoomd om mee te bouwen aan de droom van Accent. Daarnaast wordt ondernemerschap heel sterk gestimuleerd.
Eén van de belangrijkste doelstellingen van Accent is om medewerkers te blijven motiveren om het beste van zichzelf te geven. Daarnaast wil Accent bewust een langetermijnrelatie opbouwen met haar medewerkers. Niet alleen heeft dit een impact op de klantenbeleving, het heeft ook een positieve invloed op het financiële resultaat. Waardering speelt bij dit alles een cruciale rol.
De strategie van Accent is om zoveel mogelijk kleine momenten van verbinding te creëren. Verbinding met de Accent-droom, verbinding met de waarden van Accent, verbinding tussen de Accenters zelf, verbinding met de Accent-doelen en verbinding met het hart van elke medewerker. Wanneer mensen zich echt verbonden voelen, dan groeit het vertrouwen en dan stijgt het engagement.”
“Wanneer mensen zich echt verbonden voelen, dan groeit het vertrouwen en dan stijgt het engagement.”
Hoe kan Accent zo’n cultuur van verbinding tot stand brengen?
Nathalie Arteel “Alles start met hun strategisch waarderingsbeleid. Waardering in de brede zin van het woord, want bij veel bedrijven wordt waardering enkel geassocieerd met verloning. Dit is een grote valkuil en dit is niet wat hier bedoeld wordt. Accent wil inspelen op één van de meest fundamentele basisbehoeften van elke mens: elk van hun medewerkers heeft recht om op een persoonlijk niveau gewaardeerd en aangemoedigd te worden. Elke medewerker wil het gevoel hebben dat hij of zij kan bijdragen en kan meebouwen aan die Accent-droom.
Wat Accent zo bijzonder maakt, is dat ze erin slagen om een cultuur uit te bouwen waar mensen elke dag enerzijds gechallenged worden om op hoog niveau te presteren en anderzijds waar mensen zich ook echt gedragen voelen. Een cultuur waar mensen zichzelf kunnen zijn en zo kunnen uitgroeien tot de beste versie van zichzelf. Het is mooi om te zien dat high performance en love perfect samen gaan bij Accent. Bedrijven als Accent kom ik niet vaak tegen.”
Wat doet Accent dan anders?
Wat doet Accent dan anders? Dat vroegen we aan Charlotte Meiresonne, HR Manager van Accent, die mee de drijvende kracht is achter deze authentieke aanpak. Ze deelt graag de drie belangrijkste elementen waarop Accent inzet om die positieve cultuur verder uit te bouwen:
Accenters kijken door een positieve lens
Accent heeft enkele jaren geleden een duidelijke droom en een waardenkompas gedefinieerd. Charlotte Meiresonne noemt het hun DREAM DNA PLAN. De droom geeft duidelijk de bestaansreden aan, hun purpose. Het DNA bestaat uit een kompas van waarden en mantra’s gekoppeld aan specifiek gedrag. En het plan maakt concreet hoe ze hun doelen kunnen bereiken. In tegenstelling tot veel organisaties blijft het hier niet bij een mooie boodschap aan de muur. Accent leert elke medewerker om te kijken door een positieve lens en om elk positief initiatief gekoppeld aan de waarden en droom ook echt te benoemen. Zo komen de droom en de waarden tot leven. Via het platform van Arteel kan er zelfs voor gekozen worden om elk positief gedrag in minder dan 90 seconden te waarderen en te delen met het team op een virtuele recognition wall.
Accenters maken van elke mijlpaal een onvergetelijk moment
Accent wil verder gaan dan alleen cijfers belonen. Ze motiveren leidinggevenden om verbinding te maken van hart tot hart, om te kijken naar de mens achter de cijfers of jobinhoud. Accent heeft dan ook een aantal momenten gedefinieerd in de carrière van de medewerker die op een heel bijzondere manier worden gevierd. Denk maar aan onboarding, anciënniteitsverjaardag, geboorte, huwelijk,…
Charlotte Meiresonne “Arteel helpt ons om enerzijds het proces zo automatisch mogelijk te laten verlopen (met een minimum aan administratie) en anderzijds om het zo persoonlijk mogelijk te maken. De waarderingsoplossing RecognizeMoments ondersteunt onze leidinggevenden zelfs wanneer ze geen inspiratie hebben om een mooie boodschap van waardering te schrijven.
Wat de samenwerking met Arteel zo sterk maakt, is dat ze zich ons DNA eigen gemaakt hebben. Ze zijn in onze bedrijfscultuur gedoken en hebben op basis daarvan een uniek concept ontwikkeld. Dit was namelijk geen evidentie. Bij Accent vinden we het immers van primordiaal belang om de medewerkers bij een bijzondere mijlpaal een experience te geven. En dit op maat van de verschillende generaties die bij ons aan de slag zijn. Met andere woorden, we gaan steeds voor impact. Hierdoor delen onze medewerkers deze ervaring binnen en buiten het bedrijf, wat een goede zaak is voor onze employer brand.
Bovendien werkt Arteel volledig custom-made. Zo hebben ze speciaal voor Accent vijf wenskaarten ontworpen. Hierdoor worden onze medewerkers gestimuleerd om nog meer momenten van verbinding te creëren in hun omgeving. Dit kan zowel bij collega’s als bij klanten het geval zijn.”
“De wenskaarten die bij de experiencebox worden geleverd, creëren nog meer ambassadeurschap.”
Accent beloont via experience & gamification
Charlotte Meiresonne “De strategie van Accent is om mensen op een persoonlijk niveau te waarderen voor uitzonderlijke prestaties. Dit is waarmee wij ons onderscheiden in onze aanpak. Wij moeten de mogelijkheid hebben om positief gedrag meteen te kunnen valideren via creatieve vormen van waardering. Dit geeft de mensen namelijk een extra boost. Bovendien maakt zo’n onmiddellijke waardering de band tussen Accent en de medewerker heel sterk. Je creëert een onvergetelijke experience, een moment dat nog lang in het geheugen gegrift staat. En laat het net dit effect zijn, dat ervoor zorgt dat mensen gemotiveerd blijven om zich onvoorwaardelijk in te zetten.”
Accent beseft dat het ontzettend belangrijk is om in te zetten op een positieve cultuur. Als mensen elke dag met goesting komen werken, als ze zich gewaardeerd voelen, dan kunnen ze uitgroeien tot de beste versie van zichzelf. Dan keren ze ’s avonds naar huis met een grote glimlach. Accent gelooft dat gelukkige medewerkers ook gezonde medewerkers zijn en dat dit aan de basis ligt van een goed MVO-beleid.
En ook al beseft Charlotte Meiresonne dat het een reis is met vallen en opstaan, ze is vastbesloten om elke dag de joy in het leven van elke medewerker nog te vergroten.
ONDER DE TEKST (BIJ SLOT)
Meer info over Arteel: www.arteel.eu en www.luckybird.be
Nathalie Arteel
Nathalie Arteel startte samen met haar echtgenoot in 1992 haar eigen bedrijf Arteel. Haar grootste uitdaging was om een cultuur te creëren waar mensen elke dag met goesting kwamen werken en waar ze zich verbonden voelden met de waarden. Want ondanks alle inspanningen en een goed loonbeleid lukte het hen niet om een positieve arbeidsomgeving te creëren. De kmo registreerde een groot verloop en een hoog absenteïsme, om nog maar te zwijgen over de teleurstellende financiële resultaten. Nathalie is zich toen gaan verdiepen in hoe je een positieve verbindings- en waarderingsstrategie uitbouwt en zij is intussen uitgegroeid tot de meest geconsulteerde waarderingsexpert van België. Arteel ontwikkelde een aantal online en offline waarderingsprogramma’s die intussen gebruikt worden door 82% van de beste Belgische werkgevers. Eén van de bekendste oplossingen is de LuckyBird cadeaubox.
Arteel is niet alleen pionier maar ook marktleider in employee experience-programma’s. Professor Xavier Baeten van de Vlerick Business School neemt zelfs hun oplossingen mee in zijn Reward & Recognition Masterclass. Tijdens de coronacrisis is de vraag naar waarderingsoplossingen trouwens exponentieel gestegen. Bedrijven zijn op zoek hoe ze meer momenten van verbinding kunnen creëren nu mensen meer van thuis uit werken.
LuckyBird cadeaubox
De LuckyBird cadeaubox is uniek in België. Medewerkers kiezen zelf uit een online catalogus met merkartikelen, retail-cadeaubonnen, tickets voor een concert of pretpark, chocolade, wijn, champagne of een goed doel. De box wordt volledig ontworpen in de huisstijl van het bedrijf en kan fysiek of digitaal worden opgestuurd naar elke medewerker thuis. Deze komt dan op een unieke bedrijfswebsite terecht en ontdekt een persoonlijke (video)boodschap van het management. Via een rapportagesysteem krijgt HR een zicht over de top tien van meest gekozen geschenken of welke medewerkers er reeds een geschenk hebben gekozen.
De LuckyBird cadeaubox kan gekoppeld worden aan de MVO-strategie van je bedrijf. In 2020 werd er meer dan 100.000 euro opgehaald voor het goede doel dankzij LuckyBird.
In 2020 werd er meer dan 100.000 euro opgehaald voor het goede doel dankzij LuckyBird.
Waarderen met cash of een geschenk?
Meer en meer bedrijven kiezen vandaag om hun medewerkers te bedanken op een tastbare manier in plaats van via een bonus of cao 90. Deze vorm van waarderen zorgt voor meer momenten van vreugde en verbinding tussen de werkgever en werknemer.