Levenslang leren ook van groot belang voor uitzendkrachten

Het Vormingsfonds voor Uitzendkrachten gaat voortaan als Travi door het leven. Travi staat in voor het opleiden van uitzendkrachten en -kandidaten en biedt een uitgebreid vormingsaanbod aan op diverse locaties in het hele land.

“Met een nieuwe naam en de nieuwe slogan ‘Train temps, gain impact’ willen we onderstrepen hoe belangrijk levenslang leren is voor de uitzendsector”, vertelt Travi-directeur Vincent Vandenameele.

Travi ondersteunt de uitzendbedrijven, zodat die hun uitzendkrachten of kandidaten voor uitzendarbeid een geschikte vorming kunnen aanbieden. “Onze roots gaan terug tot eind jaren ’90. Sinds 2006 bieden we als sectoraal fonds onder impuls van de sociale partners uit de uitzendsector een breed scala aan vormingsinitiatieven en sensibiliserende acties. Zo zetten we ons in om drempels weg te werken voor mensen die aan de slag willen als uitzendkracht, maken we jongeren warm voor een job als uitzendkracht en stimuleren we ook diversiteit in de sector.”

Dat aanbod wordt gesmaakt. Per jaar leidt Travi tussen 5.000 en 7.000 cursisten op, goed voor 100 à 150.000 opleidingsuren. Vincent Vandenameele: “We hebben een ruim aanbod van kortdurende opleidingen die op geregelde tijdstippen worden georganiseerd, maar kunnen ook een aanbod op maat creëren voor onze partners. We werken nauw samen met de uitzendsector en bereiken meer dan 1.000 van de 1.500 uitzendkantoren in het hele land. De meeste cursisten zijn werkzoekend. Gemiddeld vindt 86% van hen binnen de twee maanden na de opleiding een job.”

Focus op impact en digitalisering

Een nieuwe identiteit moet de dynamiek van Travi onderstrepen. Vincent Vandenameele: “We wilden af van de afkorting en dubbele naam VFU-FFI. Het moest een korte, krachtige brand worden, identiek in het Nederlands en het Frans. Daarom kozen we voor Travi, een naam die onze waarden ook uitdraagt en een hedendaagse look and feel heeft.

In Travi herken je de woorden training en travail en de i achteraan staat tegelijk voor interims én impact. Onze missie is immers om ervoor te zorgen dat uitzendkrachten nog sterker staan op de arbeidsmarkt en sneller aan een job kunnen geraken. Zo genereren we impact voor hen, voor de uitzendkantoren en voor het hele bedrijfsleven.”

Tot voor de coronacrisis was er een prangende krapte op de arbeidsmarkt. Heel wat sectoren vinden niet of niet snel genoeg nieuwe medewerkers. “Net daar kunnen wij onze rol vervullen”, legt de Travi-directeur uit. We helpen uitzendbedrijven en hun klanten om nieuwe vijvers van talent aan te boren. Eén op de vijf cursisten is bijvoorbeeld jonger dan 26 en al meer dan 10% is 50-plus. In 2019 bereikten we ook een heel divers publiek met cursisten uit meer dan 70 verschillende landen.”

Voor de komende jaren ziet Travi voor zichzelf ook een aantal uitdagingen. “We zullen blijven sensibiliseren over het belang van levenslang leren in een steeds sneller veranderende wereld. We hebben tijdens de lockdown gezien hoe belangrijk het digitale is geworden, in ons dagelijkse leven maar zeker ook op de arbeidsmarkt. Ik denk dat er op dat vlak voor onze organisatie nog een belangrijke rol is weggelegd om mensen hierin op te leiden en te begeleiden, bijvoorbeeld om online te kunnen solliciteren. En voor onze eigen organisatie denk ik dat we na onze ervaringen tijdens de voorbije periode zullen blijven inzetten op e-learning en hybride vormen training waarbij fysieke en online cursussen gecombineerd worden”, besluit Vincent Vandenameele.

Meer info op: www.travi.be

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER