Elke maand neemt journalist Aart De Zitter de internationale HR-pers door: wat leeft en wat beweegt er in HR-land? Hij houdt daarbij vooral (maar niet alleen) Noord-Europa in de gaten. Want vaak zijn de Noorderlingen op HR-vlak een stap op ons voor. Lees zijn maandelijks persoverzicht, en je bent weer… HRelemaal mee.
Een pandemie is een crisis van ongeziene omvang die naast gezondheidsaspecten ook veel elementen rond personeelsbeheer en leiderschap aantast. In het Zweedse vakblad ‘Personal och Ledarskap’ lezen we de resultaten van een Amerikaans psychologenonderzoek naar dé factoren die tot sterk en effectief leiderschap leiden in tijden van crisis.
Het onderzoek distilleert zeven kenmerken van effectief leiderschap in crisistijden.
1) Hanteer stress
Personeel houdt van leiders die in crisissen rustig en vastberaden blijven, en goed met stress kunnen omspringen. Dat zorgt voor vertrouwen, want mensen worden rustig als ze merken dat hun leiders doordacht en rustig reageren in stresssituaties. Regelmatig pauzes nemen in stressmomenten zijn het alfa en het omega om die stress de baas te kunnen blijven. Zo houd je focus en creëer je vertrouwen.
2) Deel informatie met empathie en optimisme
Medevoelen met de onzekerheid van je mensen is essentieel als je onaangename informatie moet delen. Denk daarbij aan het aankondigen van ontslagen of het invoeren van tijdelijke werkloosheid. Je medewerkers verwachten van hun leider een mix van begrip en medeleven aan de ene kant en hoop en positiviteit aan de andere, hoe onaangenaam sommige maatregelen ook zijn. Blijf in crisistijd altijd de hoop op beterschap uitdragen.
3 Bouw vertrouwen dankzij geloofwaardigheid
Een leider moet te allen tijde geloofwaardig blijven, want dat is een voorwaarde om vertrouwen te krijgen en behouden. Expertise en vertrouwen gaan in crisistijden hand in hand. Geef als leider ook toe wanneer je het antwoord op bepaalde situaties niet kent, en haal dan externe expertise binnen.
4 Wees eerlijk en transparant
Het is je taak om slecht nieuws op een eerlijke en volledige manier te brengen. Houd geen zaken achter de hand maar wees volledig en transparant. Als je niét eerlijk en transparant bent als leider, verlies je bliskemsnel vertrouwen en geloofwaardigheid, en wordt je leiderschap volledig ondermijnd.
5 Communiceer regelmatig
Goede leiders creëren routine in hun communicatie naar de medewerkers. Zo behoud je alweer je geloofwaardigheid. Als je plots met communiceren stopt, zullen medewerkers snel het ergste vermoeden. Blijf dus communiceren.
6 Creëer een feedback forum
Goede leiders hechten veel belang aan feedback. Die is des te meer nodig in tijden van crisis. Mensen hebben vragen, ideeën, voorstellen. Dankzij een feedbackforum voelen de medewerkers zich gewaardeerd en gesteund.
7 Wees een voorbeeld
Als mensen niet weten hoe ze zich moeten gedragen in crisistijden, kijken ze graag naar lichtende voorbeelden. Een leider in coronacrisis is de eerste om niet te reizen of om social distancing toe te passen. Medewerkers volgen het voorbeeld van goede leiders.
Bron: Harms, Credé, Tynan, Leon & Jeung: ‘Leadership and stress: a meta-analytic review’, The Leadership Quarterly, 28, 2017.
www.personalledarskap.se