Deloitte start interne chatbot PairD op in België

Deloitte Belgium introduceert PairD, een AI-chatbot voor intern gebruik, die eerder succesvol gelanceerd werd in het Verenigd Koninkrijk. Dankzij PairD kunnen de meer dan 5.900 Belgische medewerkers van Deloitte op een veilige, betrouwbare en nog efficiëntere manier voor klanten aan de slag. De lancering past binnen de bredere AI-strategie van Deloitte. Het bedrijf adviseert en begeleidt nu al zijn klanten bij de integratie van kunstmatige intelligentie: van het herdenken van businessmodellen tot en met het optimaliseren van besluitvorming en processen. De komende maanden volgen nog meer initiatieven rond AI.

Integratie van AI en menselijke intelligentie

PairD is ontwikkeld om het beste te halen uit de combinatie van machinale kracht en menselijke intelligentie. De AI-tool gebruikt GPT-3.5 als basis en ontsluit Deloitte’s interne kennis, zonder klantengegevens te gebruiken. Zo maakt het de standpunten, visies, sectorkennis en methodologieën van Deloitte nog toegankelijker voor alle medewerkers. Dit gebeurt in de eigen private omgeving van Deloitte, met de hoogst mogelijke bescherming van de eigen data. Daarnaast ondersteunt PairD medewerkers bij hun dagelijkse taken, door bijvoorbeeld de afhandeling van contracten te automatiseren en administratie te vereenvoudigen. In combinatie met het feit dat alle kennis van Deloitte, over de verschillende disciplines heen, nu optimaal raadpleegbaar en inzetbaar is, zorgt dit voor meer mentale ruimte bij medewerkers. Hierdoor kunnen ze zich concentreren op de toepassing van deze kennis, wat de echte meerwaarde brengt voor de klant. Dit betekent bovenop tijdswinsten ook kwaliteitswinsten in het klantenwerk.

“De mogelijkheden van generatieve AI zijn immens. Het zal ons in staat stellen om innovatie intern en bij onze klanten te stimuleren, de efficiëntie te verbeteren, klantgerichter te werken, duurzame processen te ondersteunen alsook nieuwe businessmodellen te lanceren”, legt Patrick De Vylder uit, managing partner Delivery Transformation and Innovation.

Ethisch AI-framework en training

Deloitte is zich bewust van de uitdagingen die AI met zich meebrengt en de ethische verantwoordelijkheden die het draagt. Het ontwikkelde daartoe een eigen multidimensionaal Trustworthy AI framework, dat organisaties ondersteunt om ethische veiligheidsmaatregelen te ontwikkelen. Die maken het mogelijk om de risico’s van AI te beheren terwijl de volledige waarde ervan gecapteerd kan worden.

De invoering van PairD bij Deloitte gaat gepaard met verplichte trainingen en compliance-handleidingen. Medewerkers leren hoe de tools volgens de complianceregels te gebruiken. Ze worden ook getraind in specifieke vaardigheden, zoals het helder formuleren van juiste instructies of ‘prompts’, alsook om de gegenereerde resultaten kritisch te interpreteren. Daarnaast traint het GenAI Fluency-programma medewerkers om de mogelijkheden van GenAI te begrijpen, klantgesprekken te voeren, aangepaste programma’s te ontwikkelen en diepgaande technische expertise te ontwikkelen. Deloitte scherpte ook zijn reviewprocessen aan om te garanderen dat deliverables van de hoogste kwaliteit blijven.

Focus op AI en innovatie

De lancering van PairD past in de bredere AI strategie die Deloitte ontwikkelde. “De afgelopen jaren hebben we al heel wat projecten opgeleverd waar we AI toepasten, met succes en op een ethische manier. AI is een gamechanger, en stelt heel wat bedrijven voor de vraag hoe ze de nieuwe evoluties, zowel op vlak van generatieve AI als van andere vormen, moeten integreren in hun bedrijf. We willen daarbij een gids en inspiratiebron te zijn”, benadrukt Rolf Driesen, CEO van Deloitte Belgium.

Deloitte adviseert en begeleidt klanten bij de integratie van kunstmatige intelligentie op verschillende manieren: van het herdenken van businessmodellen tot en met het optimaliseren van besluitvorming en bedrijfsprocessen. “Generatieve AI werkt goed bij het ontwikkelen van strategische inzichten, het cureren van data of contractafhandeling. Ook bij onze softwaretransformaties die we voor klanten doen rond SAP, Salesforce, AWS, Microsoft en vele andere technologieën speelt AI steeds vaker een significante rol”, zegt Patrick De Vylder.

Verder organiseert Deloitte ook workshops en trainingen over AI en ondersteunen ze klanten bij het opzetten van pilootprojecten rond (generatieve) AI-tools. In de wereld van vandaag wordt succes niet geboekt door simpelweg te vertellen wat technologie kan realiseren, maar door het te laten zien. Om deze reden werd de Deloitte Tech Tank opgericht, een platform om te co-creëren en co-investeren met bedrijven. Binnen deze Tech Tank werkt Deloitte in een gecontroleerde omgeving snelle prototypes uit op basis van de technologisch meest innovatieve oplossingen.

“Uit onze eerste “The State of Generative AI in the Enterprise: Now decides next”-studie, die we uitvoerden tussen oktober en december om te polsen naar de toepassing van Gen AI, blijkt dat 56% van de bedrijfs- en technologieleiders wereldwijd denkt dat efficiëntie- en productiviteitswinsten gehaald kunnen worden door het gebruik van AI”, stelt Rolf Driesen. “En we staan nog maar aan het begin van de mogelijkheden die AI biedt. We kijken er dan ook naar uit onze klanten hier de volgende maanden en jaren in te begeleiden.” De komende maanden volgen nog meer AI initiatieven van Deloitte.

Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER