Het upskillen van personeel staat wereldwijd op nummer twee in het prioriteitenlijstje van organisaties. Dat blijkt uit het Workplace Learning Report van LinkedIn. Vier op de tien bedrijven lanceert actieve initiatieven om de loopbaanontwikkeling van werknemers te verbeteren. Daar komen uitdagingen bij kijken in de post-covid realiteit waarbij werknemers hun werktijd verdelen tussen kantoor en thuis. Zeven op de tien bedrijven biedt online leerprogramma’s aan.
Hoe motiveren bedrijven hun medewerkers in een hybride werkomgeving om zich kwalitatief te blijven bijscholen? Christophe Jacobs, Chief Customer Success Officer bij FLOWSPARKS geeft vier tips.
Bied gepersonaliseerde trajecten aan en maak milestones
Gen Z gelooft dat ze door middel van upskilling en reskilling potentiële carrièrepaden binnen hun bedrijf kunnen ontdekken. 53% van hen is hiervan overtuigd, vergeleken met 37% van de millennials. Elke werknemer heeft andere vaardigheden en ambities. Probeer daarom medewerkers niet in één richting te duwen, maar motiveer hen door gepersonaliseerde trajecten aan te bieden.
Vergeet niet om duidelijke milestones op te nemen in een leerprogramma. Deze prestatiemeting houdt de medewerkers gemotiveerd en geeft hen inzicht in de totale doorlooptijd en voortgang met een duidelijk einde in zicht.
De eenzame leerbel doorprikken
Veel organisaties hebben nog steeds een hybride werkplek, waardoor het belangrijk is om de gevaren van isolatie en “Zoom moeheid” serieus te nemen. Werk daarom aan virtuele communicatievaardigheden om teams beter te laten samenwerken en de algehele werknemerservaring te verbeteren. Online leren kan samengaan met sociaal leren. Geef deelnemers de kans om online of offline met anderen samen te komen, waardoor collegiaal leren bijdraagt aan het behalen van leerdoelen en het versterken van een leercultuur.
Gebruik bestaande experts binnen de organisatie
Start je met de ontwikkeling van een nieuw e-learning programma? Pols dan eens of er al medewerkers met de juiste kennis zijn binnen de organisatie. Betrek hen actief bij de ontwikkeling van de modules en ondersteun hen bij het delen van hun kennis met collega’s.
Uit de LinkedIn Executive Confidence Index blijkt ook dat negen op de tien executives wereldwijd van plan zijn om in de komende zes maanden hun investeringen in leren en ontwikkeling te verhogen of gelijk te houden. Wees slim en zet die executives in om anderen te begeleiden bij hun professionele groei. Laat hen hun kennis en ervaring delen, waardoor een cultuur van continue ontwikkeling gestimuleerd wordt.
Help medewerkers om zelf hun ritme te bepalen
Tot slot is het essentieel om medewerkers de vrijheid te geven om hun eigen ritme te bepalen. Laat hen afwisselen tussen thuis of op kantoor leren, en te variëren in kortere of langere trainingsessies. FLOWSPARKS ziet een grotere succesrate met behulp van bijvoorbeeld ‘spaced repetition’, waarbij leerstof herhaald wordt over een langere periode. De mogelijkheid om te kiezen tussen groeps- of individuele sessies en een mix van interactieve en theoretische leermethoden, draagt bij aan een flexibele en op maat gemaakte leerervaring. Deze aanpak bevordert de betrokkenheid en motivatie van medewerkers en stelt hen in staat om het leerproces te laten aansluiten op hun individuele behoeften en voorkeuren.