Heel trots op onze menselijke aanpak!

Human Resources en Communicatie spelen een belangrijke rol in het managen van de COVID-19 crisis. Na Ilse Janssens, HR coördinator bij zorggroep Emmaus; Diederik van Noten, Algemeen Directeur Human Resources & Interne Communicatie bij ZNA, Peter Leyman, directeur maatwerkbedrijf Ryhove-De Merel, Herman Verwimp, Marketing & HR Directeur bij bouwbedrijf Mathieu Gijbels en Anette Böhm; Chief Human Resources Officer bij KBC, hebben we deze keer afspraak met Daniel Miseur, Chief Human Resources Officer bij Euroclear.

“Door onze aanwezigheid in Azië werden we al vroeg geconfronteerd met de Covid-19 crisis: onze medewerkers in Hong Kong, Singapore en Bejing werken al sedert januari 2020 van thuis.

Onze 3 prioriteiten binnen Euroclear tijdens de Covid-19 crisis zijn heel duidelijk:

  1. Gezondheid en veiligheid: het beschermen van onze medewerkers, hun familie en de gemeenschap;
  2. Business continuïteit in alle landen: als een kritische FMI (Financial market infrastructure) voor de globale economie hebben we zeer uitvoerige Business Continuity programma’s die we onmiddellijk kunnen implementeren in geval van crisissituaties, zowel op lokaal of internationaal niveau;
  3. Beschermen van onze Euroclear assets en onze klanten assets.

Een multi-disciplinair team bestaande uit de preventiedienst, onze company doctor, HR en verpleegkundigen volgen de situatie van onze medewerkers nauwgezet op. Binnen het bedrijf zijn er dagelijkse COVID-19 meetings die toelaten om zeer snel beslissingen te nemen.

Vooraleer de verschillende regeringen in Europa de lockdown afkondigden, was ons volledige bedrijf internationaal al opgesplitst in twee teams, die geen fysiek contact meer hadden met elkaar maar wel dag in dag uit virtueel samenwerkten. Stapsgewijs hebben we ook onze aanwezigheid afgebouwd in alle kantoren tot een strikt minimum voor een aantal kritische functies.

Vanuit business, IT, en HR-Communicatie perspectief is de omslag naar het thuiswerken zeer vlot verlopen. Elke medewerker beschikt over een laptop, headset en alle faciliteiten om efficiënt te kunnen thuiswerken. We hebben online sessies georganiseerd om te helpen bij het thuiswerken en onze interne coaches en HR advisors staan klaar om te ondersteunen waar nodig.

We besteden zeer veel aandacht aan interne communicatie om er voor te zorgen dat alle medewerkers perfect op de hoogte zijn van de situatie en een antwoord krijgen op al hun vragen. Ook people managers worden begeleid met concrete tips en advies. De samenwerking tussen HR en Communicatie is zeer belangrijk. We blijven ook leren aanmoedigen met een uitgebreid e-learning aanbod.

Hoe goed je ook probeert te reageren, toch is deze Covid-19 een moeilijke periode. Wij hebben helaas een collega verloren. Iemand die als sociale partner beschikbaar was voor elke collega. Dit verlies was een gigantische shock voor alle medewerkers, zeker omdat we geen afscheid konden nemen op de gebruikelijke manier. Om de mensen toch te ondersteunen en op te vangen hebben we een virtueel rouwregister geopend en voorzien we in rouwbegeleiding.

We beseffen ook dat we bezig zijn aan een marathon, geen sprint”, aldus Daniel Miseur. We zullen blijven focussen op de gezondheid en engagement van onze medewerkers. Eén van onze bedrijfsobjectieven is “Make Euroclear a great place to work”. Dit blijft het geval, ook tijdens Corona!

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER