“Er zijn voor je medewerkers, in goede en kwade tijden, onderscheidt je als werkgever”

Wellbeing is een vrij vaag begrip: iedereen interpreteert het net iets anders. Wat is welzijn in zijn meest effectieve vorm en krijgt die ook leverage binnen organisaties? Volgens een studie van Gallup bestaat een impactvol welzijnsbeleid uit vijf pijlers: career, social, financial, physical en community wellbeing. #ZigZagHR peilde bij Arvesta hoe ze die invulling geven.

“Als je USP ‘mensen’ is, moet je de extra mile gaan voor welzijn”

Karin Van Roy, CHRO Arvesta

“Mensen die zich goed voelen in de organisatie, zo zie ik welzijn”, zegt Karin Van Roy, CHRO bij Arvesta. “Inclusie is belangrijk voor Arvesta, een bedrijf dat wordt gedragen door mensen. Klanten komen naar onze winkels voor advies in land- en tuinbouw. Als je USP ‘mensen’ is, moet je de extra mile gaan voor welzijn. Maar welzijn is een middel voor happy employees en customers, geen doel op zich.”

CCD 200828nr121002 Arvesta Karin Van Roy min

Career Wellbeing

“De Arvesta Way of Working is hybride: gemiddeld twee dagen per week gaan werknemers naar kantoor. Past het binnen de team agree-ments, dan vinden we dat prima. Nieuwe leidinggevenden krijgen een leiderschapstraining om on the job én remote te leiden. We zijn ook flexibel: je traint elke middag twee uren voor een marathon? Daarmee kunnen we rekening houden.”

“Mijn motto is: praat niet over maar mét mensen. Daarom hebben we een continuous listening- programma opgezet waarin medewerkers met hun leidinggevende spreken over objectieven, carrière, een opleidingsnood … We ontwierpen toolkits zodat de juiste vragen op tafel komen.”

Karin Van Roy, CHRO Arvesta

“We stellen ook aangepaste programma’s voor: Sales Academy, Retail Academy, Leadership Academy en Energy Academy. We werken samen met een leerplatform en dankzij een talent & organization review matchen we steeds de noden van onze mensen en de organisatie. Belangrijk is het actieplan dat daarop volgt. HR zorgt voor het welslagen daarvan.”

Physical Wellbeing

“Fit@Arvesta werkt aan mens sana in corpore sano. Tijdens de lunchbreak kunnen medewerkers webinars volgen over eten, slapen, mindful-ness: het fysieke en mentale. Gezond slapen en geestelijk tot rust komen, nemen we mee in fysieke wellbeing. We zetten sterk in op energie en hoe je daar goed mee omgaat: vandaar onze Energy Academy. Bijna al onze programma’s staan open voor iedereen. Stappen, zwemmen of fietsen, ons platform registreert alle beweging. We zijn met 2300 mensen en we hebben meer dan 1000 unieke gebruikers, dus we bereiken veel mensen. En dat is goed, want welzijn beïnvloedt de sfeer op kantoor.”

“Ergonomisch werken staat voorop: wie thuiswerkt, volgt een ergonomietraining. Je kan via ons ook ergonomisch bureaumeubilair kopen. De cola- automaat hebben we weggehaald. Vers Belgisch fruit kwam in de plaats. Ons nieuwe water met een smaakje is volledig calorie- en suikervrij. Webinars rond voeding organiseren we ook: diëtisten geven voedingsadvies dat we doortrekken naar de cafetaria.”

Community Wellbeing

Medewerkers die zich maatschappelijk inzetten, hebben een positieve impact op de hele organisatie. “Via Helping Hands kan iedere medew-erker een keer meedraaien in de winkels, maar dat is inhouse. Buitenshuis is er de River Cleanup: ik nam zelf al twee keer deel. Het mooie van community work is dat je mensen veel alerter maakt voor plastic en vuilnis. Vanaf 2024 gaan we drie à zes weken twee experts uitlenen aan een landbouwgemeenschap in Afrika of Zuid-Amerika. De kosten zijn ten laste van de organisatie, Arvesta betaalt het loon. Wel vragen we dat de mensen twee weken vakantie nemen en dus ook zo een inspanning leveren. Maar het kan ook dichtbij: met Kerstmis gaan we samen bakken. Onze baksels worden verkocht op de kerstmarkt in Grimbergen ten voordele van een zorgboerderij.”

Financial Wellbeing

“Erkenning is deels monetair, bijvoorbeeld ook via incentives. Maar we hebben ook Lucky Bird, een cadeaubonsysteem. Met Kerstmis krijg je een waardebon van 35 euro. Doorheen het jaar kan je extra punten verdienen. Financiële wellbeing gaat verder dan verloning of extra’s. We staan ook open voor wat kan mislopen in het leven. Vandaar ons Employee Assistance Program waar je 24/7 terechtkan met een persoonlijk probleem. Ook bij geld­problemen willen we steun bieden. Dat luik lanceren we binnenkort in het Employee Assistance Program: medewerkers wapenen om uit hun financiële problemen te raken.”

Social Wellbeing

Het koffiemoment is nog altijd belangrijk. “Ik kom zelf uit de biersector. Donderdagavond van vijf tot zeven ging de bar open – en geloof me: veel problemen werden daar ontmijnd. Elke derde donderdag van de week houden we Happy Thursday, Thirsty Thursday noem ik het. Maar we doen meer: voor de opening van ons gebouw in aanwezigheid van premier De Croo nodigden we honderd medewerkers uit. Ter gelegenheid van de verhuis bestelden we een frietkot. Met Kerstmis gaan we een leuke kerstvideo opnemen. De hele planning voor 2024 is al klaar.”

“Ook onze sportieve acties zijn echte social events. De Ronde van Frankrijk rijden we elk jaar mee met een team dat dezelfde afstand aflegt als de renners. We lopen mee met de twintig kilometer door Brussel. We zien spontane vriendschappen ontstaan tussen collega’s die dezelfde interesses delen of samen trainen. Ik heb zo zelf iemand leren kennen als een erg fijne collega.”

Wat levert het welzijnsbeleid van Arvesta op?

“Vier à vijf keer per jaar meten we het engagement. De participatiegraad is 71%, dus statistisch relevant. Onze engagement rate is 90%. Bij de eerste survey scoorden we 61%. Dat geeft mij wel het gevoel dat we met de juiste dingen bezig zijn. Op basis van de resultaten volgt concrete actie en daarom blijven mensen meedoen.

“Menselijk leed kun je met de vijf wellbeing-pijlers nooit uitsluiten. Mensen worden ziek of depressief of hebben relatie- of geldproblemen. Maar er zijn voor je medewerkers, in goede en kwade tijden, maakt je toch anders als werkgever. Dat mensen dankzij je beleid meer durven én kunnen spreken over hun issues, vind ik een belangrijke meerwaarde.”

Karin Van Roy, CHRO Arvesta

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER