De juiste mensen vinden én binden is lastig. Zowel wanneer de economie aantrekt als wanneer ze slabakt. Dankzij een sterk werkgeversmerk trekken bedrijven niet alleen gemakkelijker mensen aan, ze behouden hen ook langer. En een sterk employer brand heeft een positieve invloed op de betrokkenheid van werknemers. Bedrijven die tijd en energie steken in employer branding, hebben met andere woorden minstens drie streepjes voor op de concurrentie. Trotse, betrokken en gemotiveerde medewerkers zijn de belangrijkste ambassadeurs van jouw organisatie.
- Maar is employer branding wel de heilige graal om talent aan te trekken en te behouden?
- Is HR aan zet of laat je er beter data-driven marketing experts op los?
- Hoe creëer je de ultieme frictieloze candidate en employee experience nu alles digitaal moet?
- Zijn de criteria op basis waarvan mensen voor een werkgever kiezen niet vooral heel erg persoonlijk en in welke mate zijn ze veranderd door de Corona Crisis?
Indeed en #ZigZagHR vroegen het aan 8 HR professionals van toonaangevende bedrijven die verantwoordelijk zijn voor employer branding.
Deze bevlogen HR professionals schoven aan rond de (virtuele) tafel
- Ellen Van Boven, delaware
- Emily Van Delm, Bpost
- Hannelore Coussement, Alpro
- Hervé Heesterbeek, Carrefour
- Shanna Jacobs, Elia
- Mellissa Buys, Lidl
- Nancy Verbrugghe, KBC
- Veerle Bogaert, Emmaüs
Zet marketing, recruitment en HR experts samen en je krijgt een interessant debat met 4 conclusies en twee keer zoveel uitsmijters!
Aan belang heeft Employer Branding alvast niet ingeboet. Zo blijkt uit een snelle rondvraag. Geen sprake van besparingen, gelukkig maar, wel een verschuiving naar een meer creatieve en digitale aanpak én focus op andere waarden in de belofte naar medewerkers toe. Hoewel het belang van werkzekerheid merkbaar toeneemt langs kandidaat kant, speel je dat als werkgever best niet hard uit. Het loont meer om in te zetten op connectie zowel intern als extern. En voor de zorg- en retailsector is er zelfs een silver lining aan deze gezondheidscrisis onder de vorm van een opwaardering van het imago. Waar beide sectoren doorgaans eerder onderaan bungelden als het gaat over aantrekkelijkheid, blijkt Covid-19 voor een opwaardering te zorgen. De uitdaging zal er ongetwijfeld in bestaan om dat imago vast te houden.
4 conclusies én 8 ultieme employer branding tips
- Employer branding is veel meer dan campagnes doen!
- HR is aan zet, maar de tone of voice moet wel in lijn liggen met het consumer brand.
- Influencer ma(HR)keting als kers op de taart!
- Een authentiek werkgeversmerk werkt als een magneet, ook online
Meer toelichting bij iedere conclusie lees je in deze whitepaper die #ZigZagHR samen met Indeed heeft uitgewerkt én je krijgt er acht ultieme employer branding tips bovenop!