De sleutelrol die vandaag is weggelegd voor Learning & Development bij ELIA vloeit voort uit een intensief changetraject dat de Belgische elektriciteitshoogspanningsnetbeheerder doormaakte. Head of L&D Shanna Jacobs is trots op het ecosysteem dat haar team samen met experten uit de business uitbouwde. Een sterke case die #ZigZag HR uiteraard graag verder deelt.
Elia is de transmissienetbeheerder van het Belgische hoogspanningsnet en een belangrijke speler in de energietransitie. De 1700 medewerkers opereren in een technisch en technologisch veeleisende omgeving in een waaier van departementen, waaronder infrastructuur en assets. “Dankzij het ecosysteem dat we zorgvuldig uitbouwden is elke training die we met de Elia Academy aanbieden afgestemd op de noden van de verschillende businessunits, die zelf hun eigen domein ook voortdurend innoveren. Dat maakt dat we erg snel kunnen schakelen en ervoor zorgen dat ons aanbod relevant blijft”, zegt Shanna Jacobs.
Co-creatie als leidraad
“Voor 2022 beperkte L&D binnen HR zicht tot een opleidingsaanbod dat zich toespitste op de uitbouw van de transversale skills van de Elia-medewerkers.”, vervolgt Shanna Jacobs. “Denk daarbij aan vaardigheden als people management, communicatie en stakeholdering. Er was ook een centraal trainingscentrum voor technische en veiligheidsopleidingen. Sinds 2022 is alles geïntegreerd in één overkoepelende Elia Academy. Vandaag leid ik een team van 28 mensen en coveren we in nauwe samenwerking met de business alle leernoden: technische, veiligheid, digitaal en leadership en nemen we de onboarding tracks voor onze rekening. Voor België, maar in nauwe samenwerking samen met Duitsland.”
In recordtempo ontwikkelde Elia een enorm uitgebreid leeraanbod dat bestaat uit klassikale opleidingen, e-learnings en complete learning tracks per functie in co-creatie met de business. “Voor de grootste business units is er een competence manager. Op basis van de noden die wij via hen capteren, maken we samen een roadmap per business unit. Vervolgens geven wij het pedagogische luik vorm en onderzoeken of we een opleiding best aankopen of zelf ontwikkelen.”
Schaalbaar en efficiënt
Elia nam met dat changetraject deel aan de #ZigZagHR ZoHRo Awards in de categorie Learnatic, maar wat veranderde er concreet op het terrein? Shanna Jacobs: “Leerdoelen als persoonlijke ontwikkeling en jobinhoud zijn nu gelinkt. Dankzij dat samenspel komt L&D bij Elia nu veel meer tegemoet aan de noden van elke werknemer. Die grote verandering én de snelle resultaten die we ermee boeken, waren de redenen om ons kandidaat te stellen. Jammer dat we de award niet wonnen, want het momentum hadden we helemaal.”
Twee jaar na de lancering heeft de geïntegreerde Elia Academy al een mooi parcours afgelegd.
“Ik ben heel blij met het draagvlak dat we bij de business vonden. Dat maakt dat voor L&D echt een sleutelrol is weggelegd en dat het management het belang ervan zeker niet onderschat. Ik krijg positieve feedback van de business en het senior management. Ook onze directieleden zijn helemaal overtuigd dat onboarden, upskillen en reskillen essentieel zijn voor onze verdere expansie en om relevant te blijven.”
Head of L&D Shanna Jacobs
Onboarding tracks
“De volgende jaren willen we tot 600 nieuwe profielen aanwerven. Ook daarbij is een sleutelrol weggelegd voor de Elia Academy. Voor de twee grootste business units werkten we onboarding tracks uit op maat van elke rol. Zelfs de preboarding wordt daarin opgenomen. We zijn daarbij ook kritisch voor onszelf en peilen onze nieuwkomers regelmatig naar hun ervaringen en noden om ons aanbod waar nodig bij te sturen.”
“Voor driekwart van onze organisatie hebben we het onboardingproces daarmee schaalbaar gemaakt. Dat werpt zijn vruchten af, al kunnen we het nog niet meten: onze databases zijn we nu aan het reorganiseren. Een positief gevolg is wel dat het hele aanbod in formats gegoten werd en ook dat nu bijgevolg schaalbaar is. Van de 179 curricula of verplichte trainingtracks blijven er 79 over.”
De toekomst veiligstellen
De missie van L&D bij Elia is nieuwe medewerkers zo snel mogelijk alles aanreiken om hun job goed te kunnen doen én er vervolgens voor zorgen dat ze kunnen blijven groeien en het verschil kunnen blijven maken. “Digitalisering is een speerpunt en op vernieuwing én nieuwe manieren van werken zetten we sterk in. We willen dat mensen mee kunnen, zich ondersteund voelen binnen onze leertransitie én daarbij hun veerkracht behouden. Ook dankzij de grote aandacht van de organisatie voor welzijn slagen we daarin.”
Elia is klaar voor de grote werven van de toekomst: Ventilus, Boucle du Hainaut, TritonLink, het Elisabeth-eiland. “We leggen connecties met de buurlanden om de energievoorziening in België veilig te stellen. Die complexe werven en de leermogelijkheden die ze bieden, maken Elia zeker gegeerd bij kandidaten. Maar aantrekkelijk is nu vooral ook de transparantie over wat er van je verwacht wordt in je rol en dat daar maatwerkondersteuning voor bestaat tijdens je hele life cycle als medewerker. L&D was gefragmenteerd, nu is het heel duidelijk hoe leertrajecten worden opgezet en waar of hoe je ze kan volgen.”
Naar een nieuwe bedrijfscultuur
Elia heeft een expertisecultuur met heel veel fierheid en een detaillistische focus op deliveren, zegt het Head of L&D nog. “Dat maakt sommige onderdelen van de organisatie nog iets te rigide. Daarom zetten we met ons Leadership to Make a Difference-programma volop in op empowerment, ownership en cocreatie.”
“Zo kunnen alle medewerkers zich blijven ontwikkelen. Daarbij gaat het niet alleen over kennis en kunde, maar ook over de nieuwsgierigheid om jezelf te blijven ontwikkelen. Dat leidt tot gemotiveerde, en bevlogen mensen die goed zijn in hun job en collega’s meenemen in diezelfde spirit. Pas dan krijg je écht een mooie bedrijfscultuur die onze mensen volop ondersteunt om te groeien en het verschil te maken voor Elia.”