Dit zijn de 10 meest gelezen artikels van 2023

Van de 3683 artikels die je kan lezen op www.zigzaghr.be waren onderstaande 10 artikels afgelopen jaar het meest gelezen:

Leiderschapsstijl bepalend voor welzijn & performantie van medewerkers

Onderzoek van Securex en KU Leuven definieert drie verschillende profielen van leidinggevenden waarmee werknemers in contact komen: ondersteunend, toxisch en ongedefinieerd leiderschap. Die leiderschapsstijlen bepalen 32% van het burn-outrisico bij werknemers.

Volgens het onderzoek heeft 5% van werknemers te maken met een toxische leider en 62% met een ongedefinieerde leider, die zowel ondersteunend als toxisch gedrag vertoont. Ook een ongedefinieerde leiderschapsstijl kan leiden tot burn-out van medewerkers: 18% van de werknemers van wie de leidinggevende een ongedefinieerde stijl hanteert, kan elk moment uitvallen.

Naar het artikel

Brutomaandsalarissen op 4 jaar tijd gestegen met 18%

Door de automatische indexering zien werkgevers zich het laatste jaar geconfronteerd met een veel snellere stijging van de lonen. De stijging zet zich door in alle provincies. Voor de laatste vier jaar samen, gaat het in totaal om bijna 20% nl. 18 % in Vlaanderen en 19% in Brussel. De mediaanwaarde van het brutoloon voor arbeiders is eind januari 2023 gestegen tot € 2.906,5 exclusief premies en sector of andere extra’s.

Naast regio spelen ook sector en bedrijfsgrootte een rol. Werkgevers die marktconform willen verlonen om bv. talent aan te trekken of te houden, vragen vaak benchmark studies op of gaan zelf aan de slag met data. Zo verzekeren ze dat hun lonen in lijn liggen met de gekozen vergelijkingsmarkt en werkgevers.

Naar het artikel

Het evaluatiegesprek heruitvinden

De formele feedbackgesprekken in hun klassieke, bureaucratische vorm, die kunnen we beter achterwege laten. Het inplannen van feedbackgesprekken – en zo het proces dus gedeeltelijk ‘formaliseren’ – kan aan de andere kant wél interessant zijn.

Formele feedbackgesprekken – of misschien noemen we ze beter groeigesprekken – bieden de tijd voor een goed gesprek met medewerkers. Ze combineren met informele, continue feedback, kan dus erg waardevol zijn.

Naar het artikel

Van superheld naar superverspreider

Meestal focust het welzijnsbeleid louter op de medewerkers en heeft het geen oog voor de leidinggevenden. Dat kan zware gevolgen hebben volgens Cédric Velghe. Een Deense studie toont aan dat mentale problemen besmettelijk zijn en kunnen worden overgedragen van de ene organisatie op de andere wanneer een werknemer van werk verandert.

Niet enkel werknemers bij wie een mentale stoornis is gediagnosticeerd, lijken hun collega’s bij de nieuwe werkgever aan te steken. Ook andere werknemers uit organisaties waar veel mentale stoornissen werden vastgesteld, zouden een mentale epidemie op hun nieuwe werkplek kunnen ontketenen. Bovendien zouden deze effecten nog erger zijn wanneer de nieuwkomer in een managementfunctie terechtkomt…

Naar het artikel

De volgende generatie werknemers trek je aan met ESG

Organisaties worden geconfronteerd met hevige concurrentie, niet alleen in bij het aantrekken van de beste kandidaten, maar ook bij het behouden van dat talent. Bedrijven die geen prioriteit geven aan duurzame ontwikkeling of geen duidelijk ESG-beleid hebben, lopen het risico talent van generatie Y en Z te verliezen aan concurrenten die wel actief streven naar duurzaamheid. Als de perceptie ontstaat dat je als bedrijf niet dezelfde waarden en overtuigen van deze generaties deelt, word je minder aantrekkelijk als werkgever.

Naar het artikel

Relance uren of overuren, wat is de meest voordelige keuze?

In juli van dit jaar werden de ‘relance-uren’ opnieuw ingevoerd. Daarnaast is de verhoogde fiscale tegemoetkoming voor overwerk verlengd. Beide maatregelen zijn een gevolg van de interprofessionele onderhandelingen voor de periode 2023-2024. Maar wat is nu het meest voordelig: relance-uren of overuren? Voor werkgever en werknemer? Attentia maakte de berekening.

Naar het artikel

Opleidingsrechten en -plichten: de 4 meest gestelde vragen

Vorming en permanente bijscholing van werknemers is niet alleen cruciaal voor bedrijven om innovatief en productief te blijven, maar ook om werknemers aan boord te houden. Wat kan én moet er nu concreet op gebied van opleiding? Lauren Daniels, advocaat bij Claeys & Engels beantwoordt de meest gestelde vragen

Naar het artikel

HR moet de lead nemen in het bouwen van en customer culture

Wie is de klant van HR: de medewerker, de leidinggevende of de directie? “Er is maar één echte klant en dat is de eindklant”, aldus Steven Van Belleghem, keynote speaker en thought leader rond customer experience. Een klantgerichte mindset is hyperbelangrijk voor organisaties.

Naar het artikel

De zin en onzin over persoonlijkheidstests

Eén van de grootste problemen met heel wat persoonlijkheidstests is dat er geen nuance is. En toch worden tal van persoonlijkheidstests al jaren door HR professionals (verkeerd?) gebruikt.

  • Wat is persoonlijkheid?
  • Hoe meet en test je dat?
  • Is het überhaupt zinvol om persoonlijkheid te testen?
  • Welke tests brengen op een betrouwbare manier persoonlijkheid in kaart?
  • Hoe ga je aan de slag met de resultaten?
  • En hoe stabiel is persoonlijkheid eigenlijk?

Naar het artikel

Deze jeukwoorden vermijd je best in een vacaturetekst

Een koele kikker, een creatieve duizendpoot en een vroege vogel – we wanen ons soms in een dierentuin wanneer we door vacatures scrollen. Ondanks dat deze termen geregeld voorkomen in functiebeschrijvingen, is het de vraag of een werkgever met deze benamingen kandidaten aantrekt of juist afschrikt. Krijgt de gemiddelde sollicitant jeuk bij het lezen van deze termen? Begrijpen sollicitanten van verschillende generaties wel wat er wordt bedoeld wanneer een werkgever het heeft over een dynamische werkomgeving? Taalplatform Preply ging op onderzoek uit.

Naar het artikel

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER