De volgende generatie werknemers trek je aan met ESG!

Schoolverlaters vonden nog nooit zo vlot een job, blijkt uit cijfers van arbeidsbemiddelaar VDAB. De krappe arbeidsmarkt speelt deze jongeren in het voordeel, maar vormt voor werkgevers een heuse uitdaging. Hoe kunnen bedrijven deze jonge generatie – die bij wijze van spreken een job voor het uitkiezen heeft – overtuigen om bij hen aan de slag te gaan?

ESG-criteria, wat staat voor milieu-, sociale en bestuurscriteria, zijn niet alleen factoren waarover binnenkort verplicht gerapporteerd moet worden volgens de European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Ze vormen ook de opportuniteit om een gamechanger te zijn op de arbeidsmarkt, in het bijzonder bij het aantrekken van jongere generaties die meer en meer op zoek zijn naar zinvol werk.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de vele klimaatstakingen die Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012) de afgelopen jaren heeft georganiseerd. Deze jonge activisten roepen volmondig “ja” als het gaat om het belang van duurzame ontwikkeling. Maar hoe diep gaat hun engagement en hoe vertaalt zich dat naar de arbeidsmarkt?

Betekenisvol werk

Studies hebben interessante parallellen aangetoond tussen Generatie Y (geboren tussen 1980 en 1996) en Generatie Z. Als professionals zijn ze voortdurend op zoek naar zinvol werk waarbij ze een gevoel van ‘purpose’ ervaren. In de huidige strijd om talent hebben organisaties die banen aanbieden met maatschappelijke relevantie of een maatschappelijk doel dan ook een concurrentievoordeel ten opzichte van anderen voor zowel Generatie Y als Z. Deze generaties beschouwen ESG-factoren als cruciaal bij het kiezen van een werkgever.

Zo vertelde een van de recent afgestudeerde studenten in Strategic Human Resource Management me hoe ze in haar zoektocht naar een eerste job vooral belang hecht aan twee zaken: het creëren van een betekenisvolle impact op de werkplek enerzijds, en de betrokkenheid van een bedrijf bij ESG-acties anderzijds.

Bedrijven die hun ESG-engagement tonen en zich actief inzetten voor duurzame ontwikkeling, hebben dus een streepje voor als het gaat om het aantrekken van sollicitanten van deze generaties.

Transparantie en verantwoordelijkheidszin

Bovendien hebben sollicitanten van jongere generaties een voorkeur voor transparantie en verantwoordelijkheidszin. Bedrijven die hun ESG-beleid openlijk delen en transparant communiceren over hun prestaties op dit gebied, zullen makkelijker kandidaten uit deze generaties aantrekken. Het is essentieel om de ESG-inspanningen van de organisatie te benadrukken tijdens het rekruteringsproces.

Concurrentieslag

Organisaties worden geconfronteerd met hevige concurrentie, niet alleen in bij het aantrekken van de beste kandidaten, maar ook bij het behouden van dat talent. Bedrijven die geen prioriteit geven aan duurzame ontwikkeling of geen duidelijk ESG-beleid hebben, lopen het risico talent van generatie Y en Z te verliezen aan concurrenten die wel actief streven naar duurzaamheid. Als de perceptie ontstaat dat je als bedrijf niet dezelfde waarden en overtuigen van deze generaties deelt, word je minder aantrekkelijk als werkgever.

ESG omarmen

Het is duidelijk dat millenials en Gen Z’ers relaties met bedrijven aangaan en beëindigen om zeer persoonlijke redenen, vaak gekoppeld aan de positieve of negatieve impact die een bedrijf heeft op de samenleving. Om de slimste en meest gepassioneerde jonge geesten aan te trekken, moet je dus zorgen dat je bedrijf ESG omarmt en laten zien dat het zich inzet voor duurzame ontwikkeling. Je toekomstige werknemers zullen je dankbaar zijn.

Bronnen: The Deloitte Global Millennial Survey (2019); LIM College, Shopping Trends Among 18-37 Year-Olds (2018); Generation Alpha, preparing for the future consumer, Wunderman Thompson Commerce (2019); First insights, The State of Consumer Spending: Gen Z Shoppers Demand Sustainable Retail (2020).

Gastblog door Jan Beyne, duurzaamheidsexpert aan Antwerp Management School.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER