Ken je de waarden van jouw organisatie? Een eenvoudige vraag, maar heel wat bedrijfsleiders en managers hebben er moeite mee. Hoe kan je verwachten dat je medewerkers het juiste gedrag vertonen als ze de waarden niet kennen? Léven de waarden wel? Heel wat bedrijven hebben wel waarden op papier, alleen worstelen ze ermee om ze in het DNA van elke medewerker te krijgen. Er is een grote gap tussen wat er aan de muur hangt en hoe er gehandeld wordt.
In deze maandelijkse column ‘Winnen met Waardering‘ deelt waarderingsexperte Nathalie Arteel tips over hoe je waardering kan inzetten als basis voor een positieve bedrijfscultuur en persoonlijk geluk.
“Heel wat bedrijven hebben wel waarden op papier, alleen worstelen ze ermee om ze in het DNA van elke medewerker te krijgen.”
Elk bedrijf dat erin slaagt om zijn medewerkers te verbinden met de waarden, heeft een duidelijke voorsprong bij het aantrekken en behouden van talent, ja zelfs op het vlak van klantenloyaliteit. En dit is nu net de grootste uitdaging waar 95% van de bedrijven vandaag mee worstelt. Ze kondigen de nieuwe waarden aan met veel toeters en bellen, maar na zes maanden valt alles stil.
Graag deel ik met jou zeven eenvoudige tips hoe je de bedrijfswaarden tot leven brengt.
1. Integreer je waardencompas in je aanwervingsproces
Zorg ervoor dat je talent selecteert op basis van de waarden. Komen de waarden van je kandidaat overeen met de bedrijfswaarden? Hoe komen ze tot uiting in het persoonlijk leven van de kandidaat? Stel de juiste vragen om dit af te toetsen.
2. Kies voor duidelijke en krachtige waarden
Waarden zoals innovatie of respect blijven vaag. Kies waarden en omschrijvingen die meteen tot de verbeelding spreken. En vertaal deze naar concreet gedrag. Een voorbeeld: Christian Coticini, CEO van crowdsourcingplatform Herox, kiest waarden zoals ‘Courage precedes growth’ of ‘Hungry to learn and grow’. Neem eens een kijkje en laat je inspireren: https://www.herox.com/values
“Streef vooral naar eenvoud en duidelijkheid, want complexiteit is de vijand van uitvoering.”
3. De kracht van een acroniem
In mijn bedrijf werken we met ‘We go the extra SMILE’. SMILE staat voor Simplicity, Mastery, Initiative, Love en Excellence. Elke medewerker in ons bedrijf, of het nu gaat over iemand uit sales of logistiek, kent deze waarden. Ontdek ze hier!
4. Maak er een goede gewoonte van
Je bedrijfscultuur wordt voor een groot deel bepaald door het gedrag en de gewoontes van je mensen. Wil je evolueren naar een meer positieve cultuur, dan moet je inwerken op die gewoontes. Mensen kunnen alleen maar hun gewoontes veranderen als ze hun identiteit hiermee kunnen verbinden. Dit betekent dat ze ook emotioneel gealigneerd zijn. Om een positieve impact te hebben op de identiteit, is de kracht van herhaling ontzettend belangrijk. Dit betekent dat je goed gedrag moet waarderen en soms ook belonen én dat zo veel mogelijk herhalen. ‘When Focus grows, Energy flows.’
5. Laat collega’s elkaar waarderen via een culture app
Niet alleen moet er top-down gewaardeerd worden, er moet ook een cultuur van waardering leven in gans het bedrijf. De enige manier hiertoe is élke medewerker de kans te geven om een collega te waarderen en daar de nodige tools voor te geven. Deze vorm van waarderen is al ingebed in Silicon Valley en de VS. Mensen kunnen er bijvoorbeeld via een culture app snel en autonoom positief gedrag valideren dat in lijn ligt met de waarden. Dit versterkt de connectie tussen mensen en versterkt dus ook de cultuur.
6. Beloon gedrag meteen
B.F. Skinner, één van de belangrijkste gedragspsychologen van vorige eeuw, geeft in zijn reinforcement theory aan dat het belangrijk is om goed gedrag te versterken meteen nadat het zich heeft voorgedaan. En dit te verbinden aan een externe vorm van beloning (zoals een puntensysteem) om maximaal effect te krijgen. Een puntensysteem is een spaarplatform waarbij digitaal punten gespaard worden om medewerkers of een team te belonen wanneer er een mijlpaal wordt behaald of om positief gedrag te versterken.
7. Gebruik de kracht van rituelen en symbolen
Gebruik de kracht van ‘rituelen en symbolen’ om de link te leggen met de waarden. Een voorbeeld: start elke maandagochtend met een appreciation moment. Onderschat ook nooit de kracht van een sterk beeld dat de waarden symboliseert om zo mensen emotioneel te verbinden. Meer inspiratie: https://www.gapingvoid.com
<<>>
Ga concreet aan de slag
Wanneer je deze zeven tips in de praktijk brengt, komen je waarden zeker tot leven. Werk je met meer dan 25 mensen en ben je op zoek naar een tool die dit proces ondersteunt? Neem dan eens een kijkje op https://arteel.com/recognisepeers/
Nathalie Arteel is al meer dan 25 jaar cultuur- en waarderingsexpert. Haar missie is bedrijven te helpen bij het bouwen van een positieve bedrijfscultuur waar liefde, waardering en high performance perfect samengaan. Ze adviseert bedrijven zoals Telenet, Proximus, Van Moer, Accent, Deloitte en nog zo’n 150 vooraanstaande ondernemingen in Europa.