PARTNERCONTENT

Lessen in leiderschap van een peuter

Griet Deca biedt in deze blogreeks ‘Try a different angle voor meer welzijn en werkgeluk’ een eigen kijk op actuele HR topics met telkens één doel voor ogen: hoe zet je je mensen centraal? Dat is niet enkel goed voor de medewerkers in je organisatie, maar ook voor het resultaat van je bedrijf.

In 2021 werd ik moeder van een prachtige dochter en sinds die dag laat in oktober zijn mijn leiderschapsvaardigheden met een ruk omhoog geschoten. Alles wat ik dacht over leiderschap te weten, zag zich ofwel uitvergroot bevestigd ofwel genadeloos onderuit gehaald. Mijn baby van toen is een stevig uit de kluiten gewassen peuter ondertussen en ze past he-le-maal in het idee van “don’t call her bossy – tell her she has leadershipskills”. Dat vertel ik haar vandaag al en wat je – misschien wel mede daardoor – ziet gebeuren in haar sociaal leven is nu al opmerkelijk.

Een bloemlezing van leiderschapsvragen die ik me ben beginnen stellen dankzij de tweejarige ukkepuk in mijn gezin.

Waarom zouden mensen jou volgen?

Mijn dochtertje is van de dominante soort. In haar oorspronkelijke manier van communiceren uitte zich dat door andere kindjes bij de hand te nemen en te tonen waar naartoe. Dat dit vaak leidde tot gekwarrel en geruzie laat zich raden. De dominante aanpak heeft ze dankzij haar ervaring ingeruild voor een verleidingstechniek van de bovenste klasse: in plaats van anderen te vertellen wat zij vindt dat ze moeten doen, maakt ze het leuk en laat het plezier eraf spatten. Haar gelach en geschater maakt andere kinderen nieuwsgierig waardoor ze spontaan naar de plek komen waar zij hen nodig heeft…


Learning #1: vind je dat mensen jou “moeten” volgen “omdat jij nu eenmaal de baas bent”?
Of slaag je erin om mensen te enthousiasmeren zodat ze jou willen volgen?

Hoe kom je tot gewenst gedrag?

Ik moet enorm opletten met wat ik thuis zeg en doe. Zit ik argeloos te scrollen op mijn gsm tijdens het ontbijt? Binnen de kortste keren galmt er een herhalende echo “filmpje gsm kijken” door mijn keuken… Mijn gedrag bepaalt dus enorm het gedrag van mijn dochter. Ze kopieert wat ze me hoort zeggen en ziet doen. Als mijn gedrag haar van iets overtuigt, is geen enkel woord straf genoeg om haar op andere ideeën te brengen. Verlies dan ook geen energie met het proberen overtuigen van iemand in je team via woordelijke argumenten terwijl je eigen gedrag (of lichaamstaal!) iets anders vertellen.

Learning #2: observeer je medewerkers en zorg dat zij gedrag kunnen kopiëren dat bijdraagt tot het gewenste gedrag.

Hoe boost je leren succesvol binnen je organisatie?

Het mooiste geschenk dat je een mens kan geven is een leerkans. De mogelijkheid om te groeien en bij te leren vertaalt zich vaak in merkambassadeurschap en duurzame trouw. Hoewel velen graag willen leren, blijft het leerproces toch vaak een realiteit met groeipijnen en leergeld. Lastig dus. En dan is een learning booster heel erg welkom.
Waardering is zo’n learning booster. Te vaak wachten we met waarderen tot een succes geboekt is. En dan nog snel snel want eigenlijk zijn we al weer bezig met de volgende to do. De zindelijkheidstraining van mijn dochter leert me dat dat vooral niet werkt. Mindful aanwezig zijn bij potjespogingen helpt. Aanmoedigen werkt. Niets versterkt zo hard als waardering. Zo klinkt er bij de zindelijkheidstraining applaus bij elk succes, gevolgd door de fiere in-ontvangst-name van een sticker en een koekje. Blijft een potjesbezoek droog maar is er duidelijk moeite gedaan? Ook dan zijn een applaus en een sticker op hun plaats. En reken maar van yes dat er nog enthousiaster getraind wordt!

Learning #3: waardeer niet enkel resultaten, maar ook inspanningen. 

4: Hoe stel je grenzen die gerespecteerd worden?

Waar een kader ontstaat voor gewenst gedrag worden ook afspraken gemaakt over welk gedrag getolereerd wordt en welk gedrag niet. Het is dan wel zo belangrijk dat mensen elkaar durven aanspreken op gedrag dat niet accepteerbaar is. Grenzen zijn hierbij heel belangrijk. Geen gezond aanspreekgedrag zonder duidelijke grenzen want een grenzeloze communicatie kan niet anders dan tot grensoverschrijdend gedrag leiden: je bent vaak over een grens voor dat je het weet als die grens niet duidelijk in kaart is gebracht.
Kijk eens of je een grens kan zien als een ontmoetingspunt waar de communicatieve boodschap wordt uitgewisseld. Een andere kijk op grenzen helpt vaak om die te durven stellen. Mensen tonen hoe je vriendelijk en kordaat grenzen stelt kan ook inspireren. Bij tweejarigen heeft het geen enkele zin een grens slechts éénmaal te stellen. Herhaling werkt. En dat is bij volwassenen niet anders.

Learning #4: grenzen zijn ontmoetingspunten die helderheid in communicatie brengen.

Wist je trouwens dat we bij Tryangle een dijk van een training hebben over grensoverschrijdend gedrag?
Die organiseren we zowel online op eigen inschrijving als op maat van jouw organisatie.
Contacteer ons via [email protected]!

Griet Deca

+++

Als Co-Founder van Tryangle heeft Griet Deca een missie van 2 millimeter: Ervoor zorgen dat jij na je werkdag naar huis gaat met je mondhoeken 2 millimeter de hoogte in. En dat zorgt voor zo’n andere wereld dan wanneer je thuiskomt met je mondhoeken die 2 millimeter naar beneden hangen…

Tryangle werkt elke dag samen met organisaties aan het welzijn en werkgeluk van medewerkers onder de vorm van training, coaching, teambuilding en advies.

www.tryangle.be

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER