5 tips voor een succesvolle exit strategie

“In tegenstelling tot wat soms wordt gesuggereerd zijn de meeste werkgevers geen toxische leiders”, zegt Vicky Buelens. Ze is als advocaat al 25 jaar gespecialiseerd in ontslagrecht en pleit voor een menselijke aanpak van de exit.

“Behalve persoonlijke drama’s creëren, kan één slecht gemanagede exit jaren van volgehouden investeringen in employer branding tenietdoen.”

“Het gros van de exits die van werknemers gebroken mensen maken, is te wijten aan onwetendheid van werkgevers of aan hun onhandigheid in menselijke relaties”, aldus Vicky Buelens. “Het is soms pijnlijk om te zien hoe slecht we als Vlamingen communiceren. Zodra er spanningen optreden en de gezamenlijke doelen wegvallen, kan de relatie heel snel vertroebelen en escaleren.”

TIP 1: Je hoeft geen vrienden te worden

“We vergeten dat een professionele zakelijke samenwerking, in het beste geval, duurzaam is maar sowieso eindig. Het is maar omdat we er een soort van vriendschap van maken, dat de situatie heel erg beladen wordt als het fout loopt.”

TIP 2: Maak van een ontslag een kans

“We weten dat bijna 95% van de werknemers die zich goed laten begeleiden, op een plek terechtkomt waar ze gelukkiger zijn dan voordien. Dat lukt veel beter als de professionele relatie sereen kan eindigen.”

TIP 3: Denk aan de centen

“Het helpt om te beseffen dat de investeringen voor onder meer werving en selectie, onboarding, retentie en employer branding met één slechte exit-ervaring in rook kunnen opgaan. Zeker nu personal branding via sociale media zo belangrijk wordt. Het gevolg is dat werknemers niet meer zwijgen als ze zich onheus behandeld voelen. Veel werkgevers onderschatten dat.”

TIP 4: Volg een stappenplan

“Ontslaan is voor de meeste werkgevers geen dagelijkse bezigheid, daarom is een doordacht stappenplan een goed idee. Het zorgt ervoor dat je zowel juridisch als op vlak van communicatie op het juiste pad blijft.”

TIP 5: Creëer een veilige omgeving

“Als werkgever ben je verantwoordelijk om een emotioneel en juridisch veilig kader te scheppen, waarin de werknemer zich professioneel kan gedragen. Daarvoor is op zijn minst transparantie nodig. Een tweede aandachtspunt is je ervoor behoeden om je werknemer onnodig te culpabiliseren. Neem zelf een deel van de verantwoordelijkheid op jou als werkgever.”

Vicky Buelens is advocaat arbeidsrecht en auteur van het handboek Fired Up

9789463713481 covr

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER