1 op 7 werknemers koopt extra vakantiedagen

Als werknemers er via een flexplan de kans toe krijgen, koopt ongeveer een op de zeven extra vakantiedagen. Vakantiedagen kopen zit duidelijk in de lift en is vooral populair bij werknemers tussen 40 en 49 jaar. Dat blijkt uit een steekproef van de HR-dienstverlener Attentia bij ruim 32.000 werknemers: een op de zeven ruilt zijn brutoloon of een deel van zijn ­eindejaarspremie in voor extra verlof, zo lezen we vandaag in de Standaard.

Een wettelijke limiet is er niet: werkgevers kunnen zelf beslissen hoeveel dagen extra verlof kunnen worden gekocht. Doorgaans zou het om 5 extra verlofdagen gaan.

Net als bij andere systemen, zijn het ook hier vooral vrouwen die intekenen op dit aanbod: 20% van de vrouwen die ervoor kunnen kiezen, doen het ook, bij mannen ligt dat op 13%. Het zijn bovendien niet uitsluitend (jonge) ouders die vakantie bij­kopen. Ook bij wie geen kinderen ten laste heeft, ligt het aandeel op 15% zo blijkt. Op basis van de leeftijdsindeling is de groep tussen 40 en 49 jaar de grootste met ruim 18 procent.

Het bericht sluit af met een kritische bedenking: Als pakweg een vijfde van het personeel vijf tot tien dagen extra verlof neemt op een jaar, dreigt dat er dan niet toe te leiden dat die bedrijven mensen moeten aanwerven om die gaten te vullen? Of wat kunnen de onbedoelde gevolgen zijn als het werk herverdeeld wordt over de aanwezige werknemers.

Bron: de Standaard

 

Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER