Wat kan HR leren van een sterrenchef?

Twee jaar nadat ik mijn allereerste HR-event heb georganiseerd in Pure C, ontmoet ik Sergio Herman voor de tweede keer. We hebben afspraak in AIRrepublic. Sergio is hét voorbeeld van innovatie, creativiteit en jezelf heruitvinden. Hoe hij zich laat inspireren om nieuwe gerechten te ontwikkelen en nieuwe concepten in de markt te zetten? Hoe hij zich weet te omringen met talent én dat talent boven zichzelf laat uitstijgen? Zijn parcours toont aan dat we in HR veel opportuniteiten laten liggen omdat we te sterk gefocust zijn op vandaag, omdat we te veel in het operationele blijven hangen, omdat we mensen niet altijd de vrijheid (durven) geven om zelf innovatief te zijn.

Van kok naar ondernemer: hoe belangrijk waren passie, talent en discipline in dat traject? En wat is doorslaggevend?

Sergio Herman “De drie zijn natuurlijk met elkaar verbonden, maar discipline is, zeker in het begin, het belangrijkste om talent te laten ontwikkelen. Als je van school komt, heb je zeker 10 jaar nodig om je eigen stijl te ontwikkelen in de keuken, een team te leiden, er charismatisch te staan, creativiteit toe te laten, maar toch alles voldoende strak te houden.

Er zijn niet zoveel chefs die ook ondernemer zijn of willen zijn. Dat hoeft ook niet. Het kwam op mijn pad, zoals veel op mijn pad is gekomen. Ik ben er misschien wat naïef in gestapt, maar ondertussen heb ik een mooi parcours afgelegd en laat ik me omringen door experts die erover waken dat ik de juiste keuzes maak. Je hebt niet alleen discipline en doorzettingsvermogen nodig om te ondernemen, je hebt ook de middelen nodig, mensen die in jou geloven en in jou willen investeren én je hebt wat geluk nodig. Je moet ook willen delen: mensen laten delen in je succes door hen vertrouwen te geven, hen in de spotlight te zetten.”

Wat kan het bedrijfsleven leren van een chef-kok?

Sergio Herman “Het begint met nederigheid: kijk voldoende in de spiegel en wees eerlijk met jezelf. Zorg dat je je laat omringen door mensen die nee durven te zeggen tegen je. Neem een coach die je wakker houdt of wakker schudt. Je moet er ook keihard voor willen gaan. En blijven gaan. Je kan niet teren op succes uit het verleden. Een pluspunt van op te groeien en actief te zijn in de horeca en hospitality, is dat je veel aankan, je bent gewoon om hard te werken en veel op te geven én je hebt een goed ontwikkelde emotionele intelligentie.

Tot slot is het cruciaal om de ‘bigger picture’ te blijven zien en vooruit te denken. What’s next? Waar je om bekend staat, is de corebusiness. Maar minstens even belangrijk is alles wat er daarnaast komt kijken, ook het logo, ook de kleding. Het totale pakket moet kloppen, want alles heeft een impact op hoe mensen jouw merk, jouw product, jouw dienst beleven. Dat heel wat bedrijven nog altijd slechte koffie serveren aan hun klanten of medewerkers, dat kan ik bijvoorbeeld niet begrijpen.”

Benieuwd naar de rest van het interview met Sergio Herman?

Dat lees je in de december editie van #ZigZagHR. Abonneer je nu!

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER