Ik geloof dat elke mens, dus ook jij, regelmatig boodschappen op zijn weg krijgt, soms gebracht door iemand die per toeval op je weg komt, maar soms ook verpakt op een totaal andere manier. Afhankelijk van jouw bewustzijn op dat moment, pik je de boodschap op óf gaat ze aan jou voorbij. Ben je op zoek naar meer verbinding onder de medewerkers, naar manieren om talent aan te trekken en om een positieve bedrijfscultuur op te bouwen? Lees dan hier hoe liefde je bondgenoot kan zijn.
Liefde als waardenkompas
De boodschap die ik hier wil meegeven, gaat over de liefde. Liefde als kritische succesfactor voor je organisatie. Liefde in de brede zin van het woord. En hoe de uiteindelijke terugkeer naar de liefde als basis kan dienen om een arbeidsomgeving uit te bouwen die inspireert, motiveert en vervult. Want ik geloof dat bedrijven die terug naar de basis gaan, bedrijven die vanuit de liefde voor de mens en onze maatschappij ondernemen, na verloop van tijd een grote voorsprong kunnen opbouwen, ook financieel.
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet over een soort flower power-omgeving zoals in The Beatles-periode met All you need is love. Wat ik bedoel, is dat liefde één van de meest krachtige waarden kan zijn in het waardenkompas van je bedrijf. Het laat je toe om je organisatie door elke storm te navigeren op weg naar een veelbelovende mooie bestemming. Of om het met de woorden van de Amerikaanse spiritueel spreker en auteur Marianne Williamson te zeggen: “Miracles occur naturally as expressions of love in the workplace.”
“Liefde laat je toe om je organisatie door elke storm te navigeren op weg naar een veelbelovende mooie bestemming.”
Liefde als hefboom
Mijn doel is om je te inspireren om op een meer holistische manier te kijken naar human resources. De basis van deze holistische manier van kijken is dus liefde, als hefboom om je doelen te bereiken. Liefde die alles verbindt met elkaar en het geheel sterker maakt dan zijn afzonderlijke componenten.
Het tegenovergestelde van liefde is de afwezigheid ervan. Wanneer er geen liefde is, dan creëer je binnen je organisatie een perfecte voedingsbodem voor angst. Dit is wat ik in heel wat bedrijven zie en dit kan gevaarlijk zijn. Want een omgeving gevoed door angst, maakt ziek. Ziek in de letterlijke en figuurlijke zin. Sterker nog: angst verlamt.
Een omgeving gekenmerkt door liefde anderzijds is een omgeving waar veel positieve energie aanwezig is. Zie het als een krachtbron waaruit elke medewerker oneindig kan putten zonder dat de energie uitgeput geraakt. Om weer de woorden van Marianne Williamson te gebruiken: “Love is to people, what water is to plants.”
Het is een omgeving die aanzet om te verbinden met je innerlijke kracht, met je collega’s en met de visie, missie en waarden van je organisatie. Liefde vertaald op de werkvloer, betekent waardering en respect voor elk individu. Het staat voor groeien om maximaal te kunnen bijdragen in je organisatie en in je leven.
Het ultieme doel van elke leider zou moeten zijn om een community te bouwen waar mensen elke dag met goesting werken, waar ze zich verbonden voelen met hun collega’s en waar ze dezelfde waarden delen. Een omgeving die inspireert om te groeien en open te bloeien, die je motiveert om verder in jezelf te investeren, die je aanzet om een betere mens te worden door het beste in jezelf naar boven te brengen. Die ook toelaat om fouten te maken, om moedig te zijn en vooral om meer jezelf te zijn.
“Liefde vertaald op de werkvloer, betekent waardering en respect voor elk individu.”
Liefde als werkwoord
Maar hoe bouw je zo’n bedrijfscultuur uit? Hoe creëer je een cultuur die gekenmerkt wordt door liefde in plaats van door angst? Hoe doe je dit als er zoveel op je afkomt? Terug naar Marianne Williamson: “There’s only one of us here: what we give to others, we give to ourselves. What we withhold from others, we withhold from ourselves.”
Zelf heb ik als ondernemer een lang en moeilijk pad afgelegd. Het lukte me niet om een goede bedrijfscultuur te bouwen. Onze resultaten waren ondermaats en als leider was ik niet goed bezig. Ik werkte dag en nacht en toch had ik het gevoel dat ik iets wezenlijks miste. Dat was voor mij de aanleiding om mij 25 jaar geleden te verdiepen in bedrijfscultuur en om er mijn vakdomein van te maken. Vandaag, na meer dan 20.000 uren studiewerk en praktijk, ben ik erin geslaagd om samen met mijn echtgenoot een fantastische bedrijfscultuur uit te bouwen en helpen wij hiermee ook andere organisaties. Het afgelopen jaar werden wij drie keer opgepikt door de zakenkrant De Tijd wegens onze uitzonderlijke resultaten en zijn wij trots om te mogen werken voor andere Great Place to Work-bedrijven zoals Accent en Telenet.
Een goede cultuur is een cultuur die gekenmerkt wordt door enerzijds liefde en waardering, en anderzijds discipline en high performance. Het is een soort omgeving of voedingsbodem die je creëert om mensen verder te laten groeien. Vergelijk het maar met een gezonde akker. Wanneer hierin zaadjes terechtkomen, zullen ze alle kansen krijgen om uit te groeien tot een volwaardige graansoort. Maar ook het omgekeerde is waar, de kans dat een zaadje kan uitgroeien tot een volwaardige plant op een dorre grond zonder de aanwezigheid van zonlicht en water, is heel klein.
“Het ultieme doel van elke leider zou moeten zijn om een community te bouwen waar mensen elke dag met goesting werken.”
3 fundamenten voor een goede bedrijfscultuur
Laten we alvast dé drie belangrijkste fundamenten geven die essentieel zijn om een goede bedrijfscultuur uit te bouwen, waar liefde de verbindende factor is, zodat jouw organisatie ook morgen kan blijven innoveren en talent (zaadjes) cultiveren.
Verbind elke medewerker met de waarden, visie en missie van je organisatie
Elke goede cultuur wordt gekenmerkt door positief gedrag dat in lijn ligt met de waarden, de visie en de missie van je organisatie. Als leider is het belangrijk dat je een omgeving creëert waarbij je positief gedrag stimuleert dat in lijn ligt met het waardenkompas van je bedrijf. Belangrijk is om dit positief gedrag te erkennen, te delen met het team en te belonen wanneer het zich voordoet. Elk gedrag dat je erkent, versterk je bewust of onbewust. Zo creëer je nieuwe gewoontes bij mensen en verbind je hen echt met je organisatie op een dieper emotioneel niveau.
Verbind elke medewerker met zijn innerlijke kracht, zijn authentieke zelf
In je kracht staan betekent jezelf waarderen en graag zien. Het staat voor jezelf kunnen zijn. Het betekent durven te leven vanuit je persoonlijke waarden om op die manier meer je authentieke zelf naar boven te brengen. Maar het betekent óók uit je comfortzone komen. Het betekent dagelijks investeren in je fysieke, mentale en emotionele gezondheid. Want ook dat is liefde.
Belangrijk is dat je als leider werkt aan een omgeving waar dit mogelijk gemaakt wordt. Waar mensen geïnspireerd worden om te groeien en te investeren in zichzelf. Maar waar mensen ook fouten kunnen maken en toch aanvaard worden. Alleen zo kan je mensen motiveren om te groeien en om nieuwe gewoontes te creëren.
Verbind elke medewerker met de community waarin hij of zij werkt
Echte liefde kan je alleen voelen met je hart. Het is een soort waarneming die je vijf traditionele zintuigen overstijgt. Het is iets dat je niet zomaar kan meten. Een warme omgeving creëren waar mensen zich verbonden voelen met elkaar, betekent dan ook om hen te leren verbinding te maken van hart tot hart. Het betekent om hen te leren kijken op een positieve en dankbare manier naar het leven, naar de organisatie, naar de klant en naar elkaar. Dankbaarheid en waardering zijn hier belangrijke elementen. Meer bewustzijn creëren door in te zetten op kleine betekenisvolle momenten in het leven van elke medewerker. Hen leren communiceren op een positieve en waarderende manier. Dit is de basis om een community te creëren die gekenmerkt wordt door vertrouwen, liefde en een gezond verlangen om bij te dragen aan een groter geheel.
Liefde als lijm die versterkt
Wanneer je op deze drie niveaus je mensen weet te verbinden, dan creëer je een holistische organisatie waar de som van de drie elementen veel meer is dan de drie afzonderlijk. Ik vergelijk het een beetje met je gezondheid. Als je mentaal, fysiek en emotioneel in balans bent, dan heb je een ongelofelijk energieniveau, dan kan je de wereld aan. Want je lichaam is het instrument van je geest, alles hangt samen. Het heeft geen zin om extra vitamines tot jou te nemen of te gaan sporten als je op een negatieve manier blijft denken. Dit is een samenhangend geheel waar alles in verbinding staat met elkaar.
Zo is het ook met je bedrijfscultuur en HR beleid. Het heeft geen zin om na te denken hoe je mensen extra loon, opleidingen en andere incentives kan geven als ze zich niet verbonden voelen in hun hart met je organisatie, als ze voelen dat ze slechts een nummer zijn. Dan heeft het geen zin om nog verder te investeren in opleiding, mooie arbeidsvoorwaarden of feestjes. De basis is de liefde. En liefde uit zich in de eerste plaats in het feit dat mensen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen.
Alleen zo bouw je mee aan een mooie bedrijfscultuur die ook in uitdagende tijden erin slaagt om mensen te verbinden, mensen te engageren én als een magneet werkt om nieuw talent aan te trekken. Liefde als strategie om ook morgen succesvol te zijn.
“Liefde uit zich in de eerste plaats in het feit dat mensen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen.”
Liefde is…
- Elke ochtend, ook bij -2C°, gaan lopen omdat je mentaal en fysiek de beste versie van jezelf wil zijn op het werk.
- Oprecht feedback geven, ook al houdt dit soms een moeilijke boodschap in, zolang je maar de intentie hebt om mensen te laten groeien.
- Een collega knuffelen die door een moeilijke periode gaat.
- Tijd nemen om naar je collega te luisteren, ook al heb je veel werk.
- ’s Middags een gezonde lunch voor jezelf klaarmaken.
- Elke dag een half uur investeren in jezelf door te lezen of te luisteren naar een podcast.
- In een gesprek op zoek gaan naar de goede dingen van je gesprekspartner.
- Tijd nemen om een persoonlijk bericht van waardering te schrijven wanneer één van je teamleden een mijlpaal heeft te vieren.
- De moed hebben om te durven opkomen voor je eigen mening.
- Denken in termen van co-creatie in plaats van concurrentie.
Over Arteel Group
Arteel is de Belgische pionier en marktleider in Employee Recognition. Ze creëert een positieve bedrijfscultuur die de verbondenheid, retentie en het engagement van werknemers stimuleert. Het bedrijf heeft een innovatie-award ontvangen voor zijn culture app, die bedrijven helpt om de waarden en missie op dagelijkse basis meer te laten leven. Nathalie Arteel (co-CEO van dit familiebedrijf) wordt regelmatig geconsulteerd door CEO’s en leidinggevenden voor de uitbouw van een strategisch waarderingsbeleid en zo positief gedrag dat in lijn ligt met de doelstellingen te versterken. De Arteel Group is actief in heel Europa en heeft ook een vestiging in het VK. Arteel werkt voor 8 op de 10 van de Beste Werkgevers. Zelfs topexperts zoals professor Xavier Baeten van Vlerick Business School nemen de oplossingen van Arteel mee op in de Reward & Recognition Masterclass. Ontdek inspirerende klantengetuigenissen op www.arteel.com.
Nathalie Arteel, Leading Angel bij Arteel Group