Waarom je gaming WEL op je CV moet zetten

Sollicitanten vermelden zelden gaming op hun CV. En recruiters zien gaming niet als een asset. Nochtans, dankzij gaming verwerven sollicitanten tal van competenties die we graag op de werkvloer zien.

Gaming is voor de jongeren wat muziek voor Gen X en babyboomers was

Als maatschappij kijken we bevooroordeeld naar de vele uren die jongeren aan gaming besteden. Babyboomers of Generatie X professionals herinneren zich ongetwijfeld hoe ze uren besteedden aan het beluisteren van muziek. Nu de gaming industrie de muziek industrie van de troon heeft gestoten, daagt het de babyboomers en de generatie X: Gaming maakt deel uit van het leven van de generatie Z net zoals muziek deel uitmaakte van hun leven.

Vandaag speelt iederéén of dat nu op PlayStation, op een tablet of op een smartphone is. België telt naar schatting meer dan 4 miljoen actieve gamers. Liefst 4 op de 5 middelbare scholieren gamet elke week. Uit Nederlands onderzoek blijkt dat inmiddels 89% van de kinderen op de basisschool zelfs regelmatig speelt. Bijzonder populair bij de jongsten zijn gratis mobiele games en rolspelgames, waarin spelers elkaar virtueel ontmoeten en samen op avontuur gaan: denk aan Runescape of World of Warcraft. De rode draad doorheen al die games: spelers kunnen online met of tegen vrienden spelen, niet zelden terwijl ze via een headset of hun gsm met elkaar praten en hun strategie bespreken.

De mens wil altijd spelen.

We bekijken gamen als iets nieuw. Nochtans, vanuit cultuurfilosofisch aspect, zie je dat de mens doorheen de tijd altijd graag heeft gespeeld. Ook op Radio 1 was het een thema in ‘De Wereld van Sofie‘, toen ze de geschiedenis van het gokken in kaart brachten. Historicus Johan Huizinga ziet ons als een soort ‘homo ludens’, de spelende mens.

We vinden het fijn om even een ander universum binnen te treden en terwijl we dit andere universum betreden ontwikkelen we ons en testen we verschillende skills uit.

Foute veronderstellingen over gaming

Dat gaming tot verslavingen kan leiden, weten we. De gaming-industrie doet er alles aan om ons te lokken en te belonen als we vaker terug inloggen. Dat dit verslaving in de hand kan werken is een terechte bekommernis. Dat gaming enkel iets is voor nerds die zich liefst afzonderen is echter niet meer dan een aanname, net zoals de aanname dat gaming kan leiden tot asociaal gedrag.

Bewust of onbewust spelen deze factoren een rol bij het bekijken van een cv die uitpakt met gaming-experience.

Welke assets verwerven jongeren door gamen ?

Jongeren stappen een ander universum binnen en kunnen daar naar believen verschillende rollen uittesten. Ze maken verschillende avatars en oefenen sociaal gedrag. Ze verwisselen van identiteit en testen naar believen. Eigenlijk geeft gamen je de mogelijkheid om buiten je vertrouwde hokje te treden. Uit onderzoek van de KUL blijkt ook dat gamers graag in contact komen met andere religies en wereldvisies. Verschillende games die de laatste jaren awards wonnen, zijn zelfs gebouwd rond exploratie van religies.

Kunnen de games real-life leren vervangen ? De conclusie van onderzoekers is duidelijk: Leren in één context leidt niet noodzakelijk tot behendigheid in een andere context.

Weg met games want je leert er weinig door?

Fout! Gaming heeft – net zoals elke vorm van virtueel leren – de realiteit dat het de context is die bepaalt of het geleerde getransfereerd kan worden.
Zo gaf een recente studie duidelijk aan dat chirurgen die met robot-assistentie werken én die veel gamen, beter waren in deze operaties dan collega’s die niet gamen. De handelingen die ze oefenden tijdens het gamen, waren dezelfde handelingen die ze nodig hebben tijdens de operatie.

Bewezen effecten van gaming

  • Betere oog-handcoördinatie
  • Je reactiesnelheid verhoogt
  • Het ruimtelijk inzicht verhoogt (mentale rotatie)
  • Je wordt creatiever ( spelverloop moet je bepalen / eigen omgeving inrichten
  • Je neemt visuele contrasten beter waar (als je flitsende actiespelletjes speelt) of je kan visuele details beter zien
  • Je verwerkt sneller dan anderen informatie. Als je je zo kan focussen leer je doorgaans sneller dan anderen
  • Je leert in team werken
  • Je leer project teams samenstellen en jezelf navigeren binnen dit teamJe leert projecten tot een goed einde brengen
  • Je leert omgaan met diversiteit
  • Je spreekt een gemeenschappelijke taal – vooral het Engels is game-voertaal

Net zoals gamification een enorm potentieel biedt voor het leren in organisaties, kan gamen tijdens de pauze de sociale en cognitieve vaardigheden trainen. En hopelijk zullen sollicitanten dan wel trots vertellen over hun game ervaring tijdens hun sollicitatie.

Bronnen

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER