Als je denkt dat een bezoek aan Euroclear – de “notaris van de beurs” – een droge, saaie bedoening zou zijn, think again! Met onze #ZigZagHR NXT community, de must-join community voor jonge en leergierige HR-professionals, trokken we naar dit financiële fort om te ontdekken hoe zij de kloof tussen ‘boring’ en ‘booming’ weten te overbruggen.
Euroclear, de stille kracht achter de beurs, houdt maar liefst 37 trillion (!) euro aan activa in beheer. Ze weten op elk moment waar elke share zit en tegen welke prijs en hoe die wordt verhandeld. Het is daarom ook geen verrassing dat we ons bedrijfsbezoek in hun hoofdkantoor in Brussel gepaard ging met de nodige security checks moesten. Ze bewaken misschien wel heel veel geld, ze wisten toch heel wat practices met ons te delen die ook goud waard zijn.
Boring vs booming
In de woorden van Euroclear: ze willen vooral boring en predictable zijn. Want dat is een must in hun wereld. Maar, achter die veilige buitenkant zit een organisatie in volle transformatie. Om hun unieke positie in de markt niet te verliezen, wil Euroclear ook meegaan met de tijd en innoveren. En die spanningsboog tussen voorspelbaarheid en vooruitgang is natuurlijk wat onze HR-community interesseert: hoe ga je in zo’n traditionele omgeving aan de slag met employer branding, rekrutering en learning & development?
Wat ons opviel: Euroclear heeft een gigantische cultuurverandering doorgemaakt, waarbij ze hun people strategie als enabler voor hun business strategie zien.
Met zes kernpijlers brengen ze hun mensen en organisatie in beweging:
- Mobilisatie – Iedereen moet mee zijn, we vertalen alles naar elke laag van de organisatie.
- Leiderschap – Een cultuurtransformatie begint bij de top.
- Skills – Wat hebben we nodig voor de toekomst, en hoe vullen we de gaten?
- Performance – Op individueel, team- en afdelingsniveau.
- Sociale impact – Denk aan diversiteit, inclusie, welzijn en CSR, binnen hun eigen community en ver daarbuiten.
- Cultuur – Wie zijn we? Wat doen we?
Het bewijs dat ze een ‘caring’ werkgever zijn, voor hun medewerkers én de maatschappij? Hun programma’s omtrent diversiteit, inclusie en welzijn. En die gaan verder dan mooie woorden: ze hebben concrete initiatieven gericht op hun eigen medewerkers én de bredere gemeenschap. Van programma’s over women empowerment tot het “all-abilities” programma – want bij Euroclear zien ze geen beperkingen, enkel unieke talenten – en het “age-ility” initiatief om iedereen, ongeacht leeftijd, (groei)kansen te geven.
Daarnaast hebben ze wellbeing-initiatieven zoals een ‘blue room’ met speciaal licht om je ogen te beschermen, inclusief rustgevend aquarium, en een heuse ‘rest-room’ met comfortabele ligzetels om te deconnecteren en relaxen.
En ze gaan nóg een stap verder: elke medewerker mag elk jaar 8 uur betaald vrijwilligerswerk doen, en via hun ‘matching program’ verdubbelt Euroclear elke donatie die een medewerker doet aan een goed doel. Zo zorgen ze voor échte sociale impact
Connect the dots
Bij elk bedrijfsbezoek leren we altijd weer iets nieuws. Wat we hier in het bijzonder opgestoken hebben is het belang van “connect the dots”: zorg dat de puzzelstukjes in elkaar passen en dat je verder gaat dan losstaande initiatieven en projecten. Daarvoor is een kader en strategie cruciaal, zodat je je altijd kan (her)oriënteren.
Zeker als je weet dat meer dan 1000 medewerkers van team of rol zijn veranderd in het voorbije jaar! Say what? Ja, dat lees je goed: één op de vijf medewerkers switchte van job, en dat in een bedrijf dat draait om betrouwbaarheid en stabiliteit. Dan heb je dus wel een visie, structuur en plan nodig om alles in goede banen te leiden.
Explore, Aspire, Make it happen
Hoe ze dat doen? Aan de hand van een helder functiehuis met daaraan verschillende career tracks gekoppeld, die elk focussen op een mogelijke richting die je uit kan (bijvoorbeeld een ‘project track’, ‘people management track’ of ‘sales track’). Je krijgt daarna een overzicht van de nodige skills op elk niveau, en daar hangt meteen ook de juiste ondersteuning aan vast.
Want: ze hebben, naast bijvoorbeeld gedetailleerde LinkedIn Learnings paden, maar liefst 8 career coaches die klaarstaan om medewerkers te helpen met hun loopbaan, skills, welzijn en leiderschap. Iedereen binnen Euroclear heeft dus het recht op persoonlijke coaching en mentoring op maat.
Daarin draait het ook om het vinden van een balans tussen de ontwikkeling van het individu en de noden van de organisatie. Met hun “Explore, Aspire, Make It Happen”-aanpak begeleiden ze enerzijds medewerkers in drie stappen door hun carrièreontwikkeling:
- Explore – Wat wil en kan je? De career coaches starten vanuit jouw persoonlijke sterktes en energiegevers, en helpen je te groeien door te focussen op wat jou echt drijft.
- Aspire – Waar wil je naartoe? Samen met de coaches formuleer je je ambities, waarbij zowel jouw persoonlijke doelen als de strategische richting van Euroclear hand in hand gaan.
- Make It Happen – Hoe zet je je plannen om in daden? Dit kan via gesprekken met je manager, een nieuwe rol of job crafting in je huidige functie.
Anderzijds kijken ze naar wat de organisatie nodig heeft om vooruit te gaan. Aan de hand van organisatie- en successieplanning zorgen ze er tegelijkertijd voor dat de juiste match op het juiste moment gebeurt. Zo leggen ze de puzzel waarbij zowel persoonlijke ambities van medewerkers als de toekomstplannen van Euroclear samenkomen. De ruimte krijgen om jezelf te ontdekken en ontwikkelen én als organisatie efficiënt plannen en samenwerken? Misschien is dat wel het geheime ingrediënt dat ervoor zorgt dat sommigen meer dan 30 jaar trouw blijven aan Euroclear.
Inspiratie uit de praktijk
Waarom zijn deze bedrijfsbezoeken zo inspirerend voor onze ZigZagHR NXT community? Omdat je in de praktijk duikt: je ziet hoe anderen het aanpakken, je kan al je (kritische) vragen stellen en keert terug met heel wat bruikbare tips en inspiratie.
Bij Euroclear zagen we hoe stabiliteit en vernieuwing hand in hand kunnen gaan, door je mensen centraal te zetten en hen de juiste ondersteuning te geven, zonder ooit de bedrijfsstrategie en het grotere plaatje uit het oog te verliezen.
Zelfs in een stabiele sector zoals de financiële wereld zijn innovatie en transformatie dus mogelijk – als je je mensen maar centraal stelt. Daar maakt HR het verschil, en dat doe je vooral niet alleen!