Telewerken doet geschenken krijgen

Het HR-bedrijf Arteel Group, gespecialiseerd in waarderingsprogramma’s voor bedrijven, zag de vraag naar zijn diensten het afgelopen jaar bijna verdubbelen. De omzet nam met maar liefst 67,5% toe tot ruim 9 miljoen euro. De reden: in deze thuiswerktijden bleek meer dan ooit het belang om waardering te tonen aan werknemers. Concreet gaat het dan bijvoorbeeld om geschenken of een online platform waarop collega’s elkaar complimenten en feedback kunnen geven, en waarop leidinggevenden werkverjaardagen en uitzonderlijke werkprestaties van werknemers kunnen vieren.

“Om hun goede bedrijfscultuur in stand te houden nu velen thuiswerken, namen veel bedrijven hun toevlucht tot (online) waarderingsprogramma’s. Hun doel: werknemers laten voelen dat ze de belangrijkste mensen ter wereld zijn,” aldus Nathalie Arteel, co-CEO van Arteel Group.

Voor veel Belgen was de afstand tot de werkvloer en de bedrijfscultuur nog nooit zo groot als in het voorbije jaar. Het gemis van collega’s viel zwaar en velen voelen zich dan ook minder verbonden met hun bedrijf en zijn waarden. Zo bleek uit een recent Protime-onderzoek dat bijna een derde van de thuiswerkers (29,4%) zich vandaag minder betrokken voelt bij zijn of haar organisatie.

Reden te meer waarom veel bedrijven, van KMO’s tot grote bedrijven als Deloitte, AG Insurance, Telenet, GfK, … gingen inzetten op de erkenning en waardering van hun personeel dat nu vaak thuis werkt. Arteel Group, de Belgische pionier en marktleider in waarderingsprogramma’s, beleefde dan ook een topjaar waarin het ruim 200.000 werknemers en hun families wist blij te maken met bijvoorbeeld ontbijtmanden of gepersonaliseerde ‘relax pakketten’. Op piekmomenten waren er zo’n 50 werknemers aan de slag met de voorbereiding van geschenkpakketten en de lancering van waarderingssoftware.

“Een positieve bedrijfscultuur opbouwen en in stand houden, bereik je niet door meer loon of vakantiedagen te geven. Dit went snel en zorgt ervoor dat je werknemers in een gouden kooi terechtkomen. Wat wel werkt: inzetten op waardering en zoeken naar momenten van verbinding. Werknemers moeten een luisterend oor krijgen en respect voor wie ze zijn en wat ze denken. Kortom: ze moeten het gevoel krijgen dat ze de allerbelangrijkste personen ter wereld zijn. Enkel zo kunnen ze zich meer verbonden voelen,” aldus Nathalie Arteel, co-CEO van Arteel Group.

Webp.net compress image 19 1

(Online) waarderingsprogramma’s in de lift

Het voorbije coronajaar legde Arteel Group geen windeieren. Meer bedrijven waren vragende partij om online erkennings- en waarderingsprogramma’s in te bedden in hun bedrijfscultuur. Concreet gaat het dan om een online tool waarop collega’s elkaar complimenten en feedback kunnen geven, en waarop leidinggevenden bijvoorbeeld werkverjaardagen en uitzonderlijke werkprestaties van werknemers op een gepersonaliseerde manier kunnen vieren en belonen. Zo kunnen de werknemers punten verzamelen die ze dan later kunnen inruilen tegen een breed gamma aan cadeaubonnen, reisvouchers, gepersonaliseerde geschenken, wijnen, … of ze kunnen geld schenken aan een goed doel.
Het populairst was de LuckyBird cadeaubox, een gepersonaliseerde doos met daarin een link naar het platform waar werknemers een persoonlijke bedanking en een videobericht van hun CEO vinden. Ze kunnen er op zoek naar een cadeau in een breed gamma bestaand uit merkartikelen, champagnes, belevenissen, cadeaubonnen en goede doelen. Vorig jaar kregen zo’n 65.000 werknemers een LuckyBird box thuis geleverd.

Wat na corona?

Met het einde van het coronatijdperk (bijna) in zicht, zal een positieve bedrijfscultuur nog meer het verschil gaan maken. Nathalie Arteel: “Wanneer de verbondenheid tussen collega’s en de betrokkenheid met de werkgever afnemen, zullen we na corona een hoger personeelsverloop zien. Maar ook daarna, wanneer de hybride werkvorm met een mix van thuiswerk en kantoorwerk meer ingang zal vinden, zal deze verbondenheid onder druk komen te staan. We verwachten dan ook dat de vraag naar onze erkennings- en waarderingsprogramma’s de komende jaren nog sterker zal toenemen.”

Concreet verwacht Arteel Group dat zijn omzet dit jaar opnieuw minstens met de helft zal toenemen. De ambitie ligt hoog: met erkennings- en waarderingsprogramma’s minstens een half miljoen werknemers (+150%) bereiken. Om aan de toegenomen vraag naar zijn waarderingsprogramma’s te voldoen, is het bedrijf voor dit jaar nog op zoek naar minstens tien extra werknemers.

Top 11: Hoe toon je waardering aan je werknemers of collega’s?

  1. Geef enkel oprechte complimenten en hou ze realistisch. Zo niet, zeg je beter niets want anders verlies je je geloofwaardigheid en zal de ontvanger in de toekomst geen waarde meer hechten aan jouw complimenten.
  2. Stel complimenten geven niet uit. Omschrijf welk positief gedrag je opmerkte en uit je dankbaarheid meteen. Wacht hier niet mee tot op een functioneringsgesprek want dan is de impact volledig weg.
  3. Ga dagelijks op zoek naar iemand om te waarderen zodat het een gewoonte wordt om goede initiatieven of gedrag te zien en dit ook te benoemen.
  4. Waardeer jezelf. Wanneer je zelf niet in balans bent of je worstelt met je zelfbeeld, dan zal het veel moeilijker zijn om op een oprechte manier je waardering uit te drukken.
  5. Creëer waarderingsmomenten die je werknemers of collega’s niet snel zullen vergeten. Wees bijvoorbeeld creatief en koppel er iets tastbaars aan vast. Ook een eenvoudig kaartje met een mooie handgeschreven boodschap zorgt voor een onvergetelijk moment.
  6. Complimenten geef je persoonlijk, niet iedereen voelt zich bijvoorbeeld goed bij complimenten en plein public. Bij voorkeur geef je ze face to face, maar het kan bijvoorbeeld ook via mail of zelfs via een voicemail of videobericht. Zo kan de ontvanger dit bijhouden en later teruglezen, -beluisteren of -bekijken.
  7. Iemand waarderen hoeft niet noodzakelijk verbaal of schriftelijk te gebeuren. Het kan ook door iemand een tas koffie of thee te brengen of iets voor iemand te doen. Door deze spontane acties geef je aan dat je om hem of haar geeft en dat je die persoon waardeert.
  8. Wees specifiek. ‘Dat heb je goed gedaan’ is leuk om te horen, maar het blijft vaag. Benoem wat je zo goed vond aan de prestatie van een collega en hoe dit bijdroeg tot het bereiken van het gewenste resultaat.
  9. Je kan nooit te veel waardering tonen. Net zoals je in een relatie nooit genoeg kan zeggen hoe graag je elkaar ziet. Zo lang het maar steeds oprecht vanuit het hart komt.
  10. Hou rekening met de Losada ratio. Deze richtlijn houdt in dat je minstens 5 positieve interacties (opmerkingen, waarderingen) nodig hebt voor iedere vorm van constructieve feedback.
  11. Wuif complimenten niet weg, maar zeg dankjewel en geniet er van. Zo niet lijkt het alsof je het compliment (en dus de schenker) niet naar waarde schat.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER