Sustainability verkoopt, maar overtuigt niet iedereen op de werkvloer

Samenvatting

Duurzaamheid krijgt steeds vaker een plaats op de HR-agenda: 47% van de Belgische werkgevers zegt actief te werken aan een duurzame HR-strategie. Toch blijft er een kloof tussen woorden en daden. Waar zeven op de tien werkgevers hun duurzaamheidsimago geloofwaardig vinden, deelt slechts 58% van de werknemers dat gevoel. De Europese CSRD-richtlijn dwingt bedrijven bovendien tot meer transparantie, wat de druk opvoert om duurzame acties ook tastbaar te maken. Onderzoek toont dat geloofwaardige duurzaamheidscommunicatie niet alleen goed is voor het imago, maar ook de motivatie, tevredenheid en loyaliteit van medewerkers versterkt.

Mooie duurzaamheidsbeloften raken de juiste snaar, maar verliezen kracht als ze niet voelbaar zijn in de praktijk.

Meer dan de helft van de Europese werkgevers zet zich in om duurzaamheid te integreren in hun hr-strategie; in België gaat het om bijna de helft (47%). Bijna driekwart van de Belgische werkgevers noemt zijn duurzaamheidsimago ook geloofwaardig, maar werknemers kijken daar kritischer naar: slechts 58% vindt de duurzaamheidsboodschappen van hun werkgever geloofwaardig. Dat blijkt uit recent internationaal onderzoek door de Europese HR-dienstenverlener SD Worx bij 5.625 HR managers en 16.000 medewerkers uit zestien Europese landen, waaronder 1.000 Belgen.

De druk om geloofwaardige resultaten te tonen stijgt, nu de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive veel bedrijven verplicht om openlijk te rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid. SD Worx onderzoekt onder meer in welke mate duurzaamheid op de hr-agenda staat. Meer dan de helft van de Europese werkgevers (55%) zet zich in voor een duurzame hr-strategie. Vooral in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Roemenië staat het thema hoog op de agenda. In landen zoals Duitsland en België is dit (voorlopig nog) minder het geval.

Werkgeversonderzoek De organisatie zet zich in om duurzaamheid te integreren in haar HR strategie

Hoe zichtbaar zetten werkgevers duurzaamheid in de verf?

Naar buiten toe tonen werkgevers steeds vaker hun duurzame ambities. Bijna driekwart van de Europese werkgevers profileert zich publiekelijk als duurzaam in de manier waarop ze met hun medewerkers omgaan. In Roemenië, Noorwegen en Ierland gebeurt dat het meest uitgesproken, terwijl Finland helemaal achteraan bengelt. België, Nederland en Duitsland situeren zich daartussenin met twee op drie werkgevers.

Werknemers zien die profilering naar buiten minder duidelijk: slechts 57% van de Belgische werknemers vindt dat hun werkgever zich ook extern duurzaam opstelt. Landen als Frankrijk, Italië en Duitsland scoren nog lager.

Naast zichtbaarheid speelt ook rapportering een rol: 38% van de Belgische werkgevers zegt dat hun organisatie de duurzaamheidsinspanningen en ethische impact op milieu, maatschappij en governance (ESG) actief evalueert en rapporteert. Zo’n 36%, voelt zich vandaag ook voldoende voorbereid op de Europese CSRD-richtlijn. Deze wetgeving verplicht grote bedrijven sinds januari 2023 om te rapporteren over ESG-thema’s. Dit betekent een lichte achterstand ten opzichte van de Europese gemiddelden (van resp. 46% en 43%).

“De CSRD-wetgeving legt duidelijke criteria vast”, zegt Kelly Lespinoy, Chief Legal & Compliance Officer bij SD Worx. “Grote ondernemingen vallen onder de regels zodra ze minstens aan twee van drie voorwaarden voldoen: meer dan 250 werknemers, een omzet boven 50 miljoen euro of een balanstotaal boven 25 miljoen euro. Ook beursgenoteerde kmo’s moeten aan twee van drie aangepaste drempels voldoen: 50 tot 250 werknemers, een omzet van 10 tot 50 miljoen euro of een balanstotaal van 5 tot 25 miljoen euro. De nieuwe Stop-de-klok-richtlijn zorgt voor tijdelijk uitstel: grote ondernemingen die normaal vanaf 2026 hadden moeten rapporteren, krijgen uitstel tot 2028. Beursgenoteerde kmo’s schuiven door van 2027 naar 2029. Maar uitstel is geen afstel. Wie wacht, riskeert straks geloofwaardigheid te verliezen.”

Geloofwaardigheidskloof tussen werknemers en werkgevers

Zeven op tien Belgische en Europese werkgevers vinden hun duurzaamheidsimago geloofwaardig, maar werknemers denken daar anders over. Slechts 58% gelooft de duurzaamheidsinspanningen van hun organisatie. Dat zorgt voor een gemiddelde kloof van zo’n 13 procentpunten. Die kloof is het grootst in Frankrijk (22 procentpunten), het Verenigd Koninkrijk (17 procentpunten) en Italië (16 procentpunten), en het kleinst in Kroatië (10 procentpunten), Nederland (10 procentpunten) en Finland (11 procentpunten). In België blijft de kloof beperkt tot 12%.

De HR duurzaamheidspositionering van de organisatie is geloofwaardig

“Werkgevers geloven vaak sterk in hun duurzaamheidsverhaal, maar werknemers ervaren dat minder. Daardoor ontstaat er spanning tussen wat organisaties bedoelen en de manier waarop medewerkers het beleven”, zegt Laura De Boom, doctoraatsonderzoeker aan de Universiteit Antwerpen.

“Mooie woorden of sterke campagnes raken soms emotioneel de juiste snaar, maar sluiten niet altijd aan bij de dagelijkse praktijk. In andere gevallen voelen werknemers wel de waarden achter de boodschap, maar missen ze het vertrouwen omdat woorden niet gevolgd worden door daden. Voor HR en communicatie ligt daar de uitdaging: niet alleen zichtbaar uitdragen waar je voor staat, maar dat ook tastbaar maken in het werk en de organisatiecultuur. Pas wanneer medewerkers de belofte terugvinden in hun eigen ervaring, krijgt een duurzaamheidsverhaal echte geloofwaardigheid.”

Waarom geloofwaardigheid telt

Die geloofwaardigheid weegt bovendien zwaar in de war for talent. Werknemers die de duurzaamheidsboodschappen van hun organisatie authentiek, accuraat en geloofwaardig vinden, vinden hun werkgever tot 12% vaker aantrekkelijk. Hun jobtevredenheid is 8 à 10% hoger en ze vertonen ook 8 à 10% meer motivatie en passie, naarmate ze de geloofwaardigheid hoger scoren. Tegelijk is de bereidheid om de organisatie te verlaten 2 à 2,5% lager als werknemers hun werkgever op dit vlak geloofwaardig vinden.

“Geloofwaardige duurzaamheidscommunicatie maakt een werkgever aantrekkelijker, verhoogt de tevredenheid en motivatie en verlaagt de kans dat mensen vertrekken. Dat geldt voor iedereen, maar bij oudere medewerkers is het effect ervan op tevredenheid en motivatie het sterkst”, concludeert Laura De Boom van Universiteit Antwerpen. “Voor HR en communicatie zit de sleutel tot geloofwaardige duurzaamheidscommunicatie in drie elementen: accuraatheid, authenticiteit en consistentie. Deel feiten en cijfers, toon echte verhalen van leiders en medewerkers en zorg dat woorden en daden elkaar versterken. Echte overtuigingskracht ontstaat pas wanneer duurzaamheid ook uit oprechtheid komt – iets wat niet alleen medewerkers, maar steeds vaker ook klanten, leveranciers en investeerders verwachten.”

Over de internationale werknemersbevraging

SD Worx, de toonaangevende Europese HR-dienstverlener, ondersteunt kleinere en grote organisaties bij hun HR- en payroll-uitdagingen. Om een vinger aan de pols te blijven houden bij werkgevers en werknemers, voert SD Worx regelmatig diepgaande enquêtes uit. De analyse van de meest recente ‘HR & Payroll Pulse’ biedt organisaties waardevolle inzichten om hun HR- en payrollstrategie scherp te stellen en toekomstbestendig te maken.

De enquête werd in februari 2025 uitgevoerd in 16 Europese landen: België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Kroatië, Nederland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Servië, Slovenië, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk door het SD Worx Research Institute. In totaal werden 5625 werkgevers en 16.000 werknemers bevraagd. De resultaten geven een representatief beeld van de arbeidsmarkt in elk land.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER

Schrijf je in op de #ZigZagHR-Nieuwsbrief

  • Iedere dinsdagochtend om 8u00 in jouw mailbox
  • Ideeën, inspiratie, best & next practices over (de toekomst van) HR
  • Waarmee jij aan de slag kan in jouw organisatie of HR team