PARTNERCONTENT

“Momenten van verbinding zijn magneten voor succes”

In haar maandelijkse column deelt waarderingsexperte Nathalie Arteel tips over hoe je waardering kan inzetten als basis voor een positieve bedrijfscultuur en persoonlijk geluk. Deze keer spreekt ze met Managing Director An Aelbrecht en HR Director Kristof Mangelschots van HR dienstverlener Unique over de kracht van verbindende rituelen op de werkvloer. Samen met Sofie Delvaux, Senior Account Executive bij Arteel, kwam ze tot zeven inspirerende inzichten.

Organisaties blijven veel moeite hebben met het aantrekken en behouden van talent, terwijl medewerkers alsmaar meer verwachten van hun werkgevers, onder andere op het vlak van welzijn en flexibel werken. Een sterke employee experience biedt het hoofd aan deze uitdagingen en is dan ook de nummer één HR trend voor 2023. Het uitgangspunt voor de employee experience komt bij HR dienstverlener Unique al sterk tot uitdrukking in de visie: veel mensen zien hun job als een vanzelfsprekendheid waarin ze berusten. Unique gelooft dat dit vermeden kan worden door te investeren in de juiste connectie tussen werkgever en werknemer. De werkomgeving moet je gelukkig maken.

Maar hoe verbind je mensen emotioneel aan je waarden en ambitie? Wat is de rol van employer branding hierin? Hoe verbeter je de relatie tussen directie en medewerkers? Hoe zorg je ervoor dat ook je klanten zich gewaardeerd voelen? Nathalie Arteel en Sofie Delvaux staken hun licht op bij Managing Director An Aelbrecht en HR Director Kristof Mangelschots en telden zeven redenen voor hun duurzaam succes op vlak van employee experience.

1) Unique fit

“Toen Unique in 1972 werd opgericht, werd de naam samen met de eerste kandidaten bedacht”, blikt An Aelbrecht terug. “Onze baseline is Be You, Be Unique. Iedereen is uniek, maar het is de fit met je cultuur die bepaalt of de match met een nieuwe collega optimaal is of niet. Essentieel voor ons is verbinding, vertrouwen en respect. Hoe sterker je cultuur, hoe duidelijker het is of iemand bij je past, en of een relatie kan uitgroeien tot iets duurzaams. Wat ik zo mooi vind aan mijn job, is dat ik nooit het gevoel heb dat ik een rolletje speel en dat ik ook in de functie als managing director mezelf kan zijn. Omdat alles draait om vertrouwen en respect, is authenticiteit heel belangrijk.”

“Onze waarden resultaat- en mensgericht, samenwerken en leiderschap willen we ook herkennen bij onze medewerkers”, vult Kristof Mangelschots aan. “Resultaten zorgen voor trots en betekenis, en die vieren we uitbundig. Samenwerken zorgt voor verbondenheid. En leiderschap zorgt voor vertrouwen, omdat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. In dat laatste zit ook persoonlijk leiderschap.”

2) De organisatie voelen en beleven

“De cruciale schakel in het rekruteringsproces zijn onze mensen zelf. Dankzij hen kunnen nieuwe collega’s de organisatie voelen en beleven”, vertelt Kristof Mangelschots. “Geen sterke employee experience zonder optimale candid(ate) experience. We kiezen bewust niet voor geautomatiseerde processen of data-gestuurde systemen, omdat authenticiteit zo belangrijk is. We kijken naar potentieel en drive: gedreven en professioneel, gepassioneerd en dynamisch. Die waarden toetsen we af in een interview, een persoonlijkheidstest en tijdens een proefdag.”

“Nieuwe medewerkers doorlopen eerst een opleiding van zes weken”, legt hij uit. “Dit is een combinatie van opleiding op onze hoofdzetel en één dag per week in hun team. Op de hoofdzetel krijgen ze in kleine groepjes opleiding van verschillende managers en experts uit ons kantorennetwerk en van ondersteunende diensten. Door de verschillende contacten leren ze snel de cultuur kennen en zorgen we voor een goede mix tussen theorie en praktijk. Nieuwe medewerkers worden tijdens de eerste maanden ook van nabij opgevolgd en ondersteund door een coach, die snel op individuele leerbehoeften kan inspelen. Daarnaast is iedereen, inclusief de directie, zeer laagdrempelig bereikbaar voor vragen van nieuwe collega’s.”

3) Work smart, play hard

“Onze mensen zijn zeer resultaatgericht”, weet An Aelbrecht. “Resultaten worden dan ook hard gevierd, maar we merken tevens dat unieke belevingsmomenten de mogelijkheid geven om best practices en ideeën op een informele manier te delen en een grote drive zijn om efficiënter te werken. Ik vind dan ook Work smart, play hard beter bij ons passen dan Work hard, play harder.”

“Elk budgetjaar trappen we af met een nationale kick-off. Daarnaast komen onze mensen regelmatig zelf met ideeën voor events”, voegt Kristof Mangelschots eraan toe. “We zeggen nooit meteen nee. Elk nieuw idee wordt in overweging genomen! 2022 stond in het teken van 50 jaar Unique. De kers op de taart was een citytrip van drie dagen naar Marrakech. De trip viel grotendeels in het weekend, de participatiegraad was enorm: 85% van de 300 collega’s namen deel.”

4) Authentieke employer branding

“Bij Unique investeren we veel in marketing”, merkt An Aelbrecht op. “Het zijn echter onze mensen zelf die als ambassadeurs een enorme impact hebben op onze employer branding. Zij zijn zeer actief op onze sociale mediakanalen en posten regelmatig over een teamevent, een verjaardag of jubileum, onze trip naar Marrakech, een wervingscampagne, een klantenevent, het LuckyBird-eindejaarscadeau,… Het is eigenlijk heel eenvoudig: de sleutel ligt in het emotioneel verbinden van je mensen. Dit werkt als een magneet voor nog meer succes. Unieke belevingsmomenten trekken talent aan en geven goesting om resultaten te halen.”

5) Met een vleugje magie

“Elk jaar opnieuw leidde het nadenken over eindejaarscadeaus tot frustratie”, vertrouwt Kristof Mangelschots ons toe. “Je wil zoveel mogelijk mensen gelukkig maken, maar het lukt natuurlijk nooit om iedereen tevreden te stellen. Bovendien staat one size fits all haaks op onze baseline Be You, Be Unique. Daarnaast is aandacht voor duurzaamheid ook steeds belangrijker in onze organisatie. Afgelopen jaar kozen we voor de derde keer op rij voor Arteel. Arteel is echt een specialist in waarderen, begrijpt onze behoeften en vindt net als wij een warme, persoonlijke beleving essentieel. We hadden meteen een zeer goede klik. De LuckyBird-voucher is voor ons dé ideale oplossing: medewerkers hebben veel keuzevrijheid en vanuit de directie kunnen we een warme, persoonlijke boodschap meegeven, de branding is mooi en de verpakking is duurzaam.”

“Bovendien krijg je een vleugje magie, omdat de waarde van het geschenk een mysterie blijft voor de ontvanger”, vindt hij. “Voor kerst 2022 plaatsten we ter gelegenheid van 50 jaar Unique een compilatievideo op de LuckyBird-landingspagina waar onze mensen hun cadeau verzilveren. De collega’s hadden meteen een wauw-gevoel en deelden dat gevoel ook op hun sociale media, wat onze employer branding een extra boost gaf.”

6) Uit eerste hand vernemen wat er leeft

“Vanuit de noodzaak om onze collega’s zeer snel te informeren over onze strategie, acties, ambities en verbinding te blijven creëren tijdens corona, ontstonden onze nationale calls via Teams. Dit is inmiddels een maandelijks vast item geworden”, geeft An Aelbrecht mee. “Een initiatief om fysiek dichter bij onze mensen te komen, is DirCom in the Field. We voorzien een tijdslot per team (een 80-tal intussen) om uit eerste hand te vernemen hoe zij zich voelen, wat er leeft, welke moeilijkheden ze ervaren en welke successen er zijn. We willen dat alles bespreekbaar is, kleine en grote issues. Er is bewust geen agenda en we vragen geen voorbereiding. Uiteraard sluiten we ons bezoek aan de regio feestelijk af met een event. Deze ontmoetingen zijn voor ons als directie enorm inspirerend en waardevol. Ook op strategisch niveau. De informatie die zo tot bij ons komt, kunnen we onmogelijk uit tevredenheidsonderzoeken halen.”

7) Dankbaarheid en goesting

“Onze grootste sterkte is het persoonlijk contact met bedrijven, kandidaten, uitzendkrachten en projectmedewerkers”, aldus Kristof Mangelschots. “We willen niet enkel adviseren, maar ook inspireren. Dit laatste doen we bijvoorbeeld via podcasts rond HR thema’s zoals Goesting of webinars rond sociaal-juridische thema’s. We zijn afgestapt van nationale klantenevents, ook daar geen one size fits all. In principe organiseren we alles regionaal. Onze mensen hebben inspraak, gaan creatief aan de slag en krijgen een budget voor klantenevents in hun regio.”

Een andere manier om hun klanten te betrekken, is hen meenemen in de productontwikkeling: “We testen nieuwe diensten en digitale oplossingen eerst op kleine schaal uit en houden rekening met de wensen en de noden van de doelgroep, vooraleer we ze nationaal lanceren. Om klanten verder te binden en te bedanken, denken we aan Arteel als partner. Uit ervaring weten we dat zij met hun uniek keuzeconcept LuckyBird op maat werken, een warme verbinding creëren en voor magie zorgen. Bovendien hebben ze het hele logistieke proces in eigen handen, zodat je als organisatie op beide oren kan slapen.”

>> Wil je weten hoe je waardering systematisch kan integreren in je organisatiecultuur?
>> Volg de gratis masterclass!

XX FOTO 66 69 EXPERT Arteel AnAelbrecht KristofMangelschots fotoLukCollet min
Logo Arteel

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER