Meer leasefietsen dan leasewagens op de weg

o2o Bicycle Leasing heeft met 46.000 fietsers 40% van het marktaandeel en is daarmee marktleider op vlak van fietsleasing in België. De omzet van het bedrijf lag in 2024 ook 44% hoger dan in 2023. De Gentse scale-up droomt groot, groeit snel en neemt het voortouw in verandering. ‘Hun doel? Meer leasefietsen dan leasewagens in België. We willen tegen 2028 naar 100.000 leasefietsen’.

Meer leasefietsen dan leasewagens

o2o Bicycle Leasing bewijst dat je het met passie ver kan schoppen. In 2016 was het nog de underdog van KBC Autolease, maar nu is het een uit de kluiten gewassen succesvol bedrijf met bijna 90 werknemers.

o2o Bicycle Leasing beheert nu meer dan 2.000 contracten met Belgische bedrijven en organisaties. Er fietsen momenteel meer dan 46.000 werknemers rond met een o2o-leasefiets. Dat staat gelijk aan twee keer een volledig uitverkocht Sportpaleis. ‘Jaar na jaar blijft het aantal actieve contracten toenemen. In de eerste week van januari 2025 verwerkten we meer dan 2.000 orders. Dat is evenveel als volledig 2018’, zegt CEO Geert De Rycke.

Dat aantal fietsers is voor o2o de graadmeter van succes. ‘We meten ons succes vooral in het aantal mensen op de leasefiets. Financiële cijfers zijn natuurlijk ook belangrijk voor ons voortbestaan, maar het aantal fietsers is wat mobiliteit uiteindelijk verder verduurzaamt’.

Zoveel meer mensen op de fiets vertaalt zich ook in een verhoogd marktaandeel. Het bedrijf is er naar eigen schatting in geslaagd om dat op te trekken naar 40%. ‘Ons doel is duidelijk: we willen meer leasefietsen dan leasewagens op de baan. En dat is geen utopie als je weet dat meer werknemers toegang kunnen hebben tot een leasefiets dan tot een bedrijfswagen. Zelf proberen we al het goede voorbeeld te geven: meer dan 80% van onze werknemers komt met de fiets naar het werk. Tegen 2028 willen we naar 100.000 leasefietsen, en we geloven erin dat dat haalbaar is,’ aldus De Rycke.

Opgericht voor wettelijk kader bestond

Via fietsleasing voorzien werkgevers op een budgetneutrale manier een extralegaal voordeel voor hun werknemers. Daarnaast blijkt fietsleasing een waardevol wapen in de war for talent en nemen bedrijven het op als initiatief binnen de sinds kort verplichte ESG-rapportages.

‘Het enige struikelblok voor werkgevers is de administratie. En die nemen we bij o2o Bicycle Leasing zoveel mogelijk weg via automatisaties, integraties met flexibele verloningspartners en onze digitale tools. We maken fietsleasing zo eenvoudig mogelijk. Want fietsleasing moet net zo makkelijk zijn als een Google account opstarten’, aldus De Rycke.

Die inspanningen sluiten aan bij de missie van o2o Bicycle Leasing om mobiliteit duurzamer, betaalbaarder en toegankelijker te maken. Vanuit die insteek werd het bedrijf opgericht in 2016, nog voor het wettelijk en fiscaal kader voor fietsleasing bestond. ‘We willen mobiliteit houdbaar houden voor de planeet en dus verduurzamen. Door de technologische evoluties is de fiets een waardevol alternatief voor de wagen. “Je kan er sneller mee rijden, langere afstanden afleggen, boodschappen doen, kinderen meenemen. Kortom: wat je normaal met de auto zou doen, kan nu ook gewoon met de fiets”, verklaart De Rycke.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER