Laat medewerkers voelen dat je hen waardeert en om hen geeft!

Hoe zorgen we ervoor dat medewerkers niet afhaken? Daar liggen CEO’s en HR vandaag meer dan ooit wakker van. Zoals Nathalie Arteel… Zij schuift verbinding naar voren als de sleutel. Het gebrek aan verbinding maakt immers dat mensen afhaken.

Amper één maand nadat een record in engagement was opgetekend, zakte de betrokkenheid van werknemers in juli tot een absoluut dieptepunt sedert 2000. Dat blijkt uit de resultaten van de Gallup poll van mei 2020, weliswaar met focus op de Verenigde Staten. De gevolgen voor performance en productiviteit zijn enorm. Volgens Nicholas Bloom, econoom aan Stanford University, zal de productiviteit de komende maanden zeer scherp dalen. In 2015 publiceerde hij nochtans nog een paper over de voordelen van thuiswerken: op basis van een experiment waarbij mensen gedurende 9 maanden van thuis uit werkten, concludeerde hij dat het verloop met 50% daalde en dat dit leidde tot een toename in productiviteit van 13%, dat is bijna een volledige werkdag extra.

De context gedurende deze pandemie met de lockdown in veel landen is echter compleet anders: de combinatie met de kinderen, het gebrek aan ruimte als heel het gezin thuis is, het gebrek aan privacy dat daarmee gepaard gaat én vooral het feit dat thuiswerk geen vrije keuze is…

Gelukkige medewerkers…

Dat de medewerkersbetrokkenheid zo’n ontzettende duik nam, heeft volgens Nathalie Arteel niet uitsluitend te maken met covid-19 en de context waarin we moesten werken de afgelopen maanden, maar ook met een algemeen gebrek aan vertrouwen van medewerkers in hun leidinggevenden:

“Jarenlang werden mensen aangestuurd op performance met de focus op systemen en processen. In deze analytische realiteit zijn leidinggevenden vergeten wat het betekent om emotionele momenten van verbinding te creëren met hun medewerkers. Dát wordt de grote uitdaging!”

Banner 728x90 V2

Het gevoel gewaardeerd te zijn, is één van de fundamentele menselijke behoeften opdat iemand zich gelukkig, gezond en geëngageerd voelt. En wie zich gewaardeerd voelt, heeft ook een positieve invloed op anderen, bijvoorbeeld door een betere collega, een betere echtgenoot, ouder, vriend te zijn,… In het bedrijfsleven is het gevolg ook zeer zichtbaar: er worden meer loyale klanten aangetrokken.

Gelukkige medewerkers maken gelukkige klanten maken een betere wereld.

Lucky Bird

“Waardering gaat niet over een aantrekkelijk loon, maar over hoe iemand zich voelt. Wat telt, is een moment van blijdschap, verrassing en verbondenheid én het gevoel dat je iets betekent voor de organisatie”, aldus Arteel. “Waardering is het krachtigste en goedkoopste middel om het bedrijfsresultaat positief te beïnvloeden én om medewerkers geëngageerd te houden. Het zijn vaak kleine dingen die de lichtjes in de ogen doen schitteren.”

Met Lucky Bird wil Arteel daartoe alvast haar steentje bijdragen. In plaats van transactionele standaardoplossingen schuift ze met haar gepersonaliseerde cadeaubox een geschenkervaring naar voren die bijblijft, verrast en die verbinding creëert op momenten die ertoe doen bij de medewerkers.

Lucky Bird bestaat ondertussen 10 jaar en kon al meer dan 1.500.000 mensen echt blij maken. De ambitie is om via de campagne Spread the Joy momenten van verbinding en geluk nu ook viraal te verspreiden bij collega’s, kinderen, buren, poetsvrouw, babysit,… Iedere ontvanger van een Lucky Bird kan op zijn of haar beurt pay it forward gewijs elk 5 mensen gelukkig maken.

Spread the Joy

“Dat is wat onze maatschappij nodig heeft. Veel mensen dreigen in een survival modus te geraken vanuit angst, onzekerheid en hoge druk”, waarschuwt Arteel. “Mensen zijn het noorden kwijt. Letterlijk en figuurlijk. Want heel wat zekerheden en vertrouwde instituten zijn weggevallen. We hebben nood aan een kompas en verbinding.

We willen echt een movement creëren en geluk verspreiden, vandaar de naam Spread the Joy. Elk bedrijf dat hierop intekent, krijgt ook een mascotte die symbool staat voor blije en hoopvolle medewerkers, een conversation starter om aan te zetten tot gesprekken over dankbaarheid”.

Hiermee speelt Arteel in op een trend die ook de rode draad is van het recente boek van Steven Van Belleghem The Offer You Can’t Refuse: het gaat niet meer over customer of employee experience, het gaat over life experience. Als je bedrijf erin slaagt een goed werkende digitale dienstverlening aan te bieden, een levenspartner van klanten te worden en mee een oplossing te zijn voor maatschappelijke uitdagingen, dan bouw je an offer you can’t refuse; zo pitcht Van Belleghem zijn nieuwste boek, dat zowaar gepaard gaat met een soundtrack. Progressieve bedrijven verleggen met andere woorden hun focus van de customer of employee journey naar de life journey. Of naar HR vertaald: bedrijven die hun medewerkers helpen om hun dromen, ambities en purpose te verwezenlijken, en hun angsten en bezorgdheden weg te nemen, hebben minstens één streepje voor.

Net omdat technologie alles efficiënter maar daardoor ook kouder maakt, is er nood aan warmte, aan verbinding, aan kwetsbaarheid. “Dat zijn de sleutels”, vindt Arteel. “Samen met spiritueel leiderschap en liefde.” Daarmee toont Nathalie Arteel zich als visionair en pionier, een rol die ze al jaren opneemt.

Zelf een Lucky Bird ontvangen?

Banner 728x90
Webp.net compress image 9 3

Nathalie Arteel
“Waardering gaat niet over een aantrekkelijk loon, maar over hoe iemand zich voelt.”

Arteel
LuckyBird

Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER