Koffie zonder klagen start op Blue Monday

Op Blue Monday, 20 januari 2020, lanceert “30 dagen zonder klagen” de actie “Koffie zonder klagen”. Na twee succesvolle edities van ‘Dertig dagen zonder klagen’ – 30.000 deelnemers in 2018, 80.000 vorig jaar – willen de initiatiefnemers dit jaar komaf maken met het geklaag aan de koffiemachine op het werk.

De koffiehoek is een van de geliefkoosde plekjes op kantoor om stoom af te laten, aldus Isabelle Gonnissen, een van de drijvende krachten achter de actie ‘Koffie zonder klagen’. En we klagen met z’n allen wat af: vaak reageren mensen met ongeloof als ik zeg dat onderzoek uitwijst dat we gemiddeld tot dertig keer per dag klagen. Dat is bijna twee keer per uur.

Het doel van de actie is duidelijk: zoveel mogelijk mensen motiveren om te kijken naar de positieve dingen, dus te kiezen voor meer positiviteit en minder klagen. Door samen koffie te drinken, creëren we een moment van verbinding, de belangrijkste sleutel naar geluk.

Deze actie wil ook aantonen dat je positiviteit kan leren: door bij iets dat we dagelijks doen, bewust te zijn van onze ‘mindset’. Positiviteit heeft niets te maken met blind zijn voor het negatieve in je omgeving. Het betekent wel dat je er bewust voor kiest om op een positieve manier in het leven staan.

De actie start 20 januari 2020 op Blue Monday, zogenaamd de meest depressieve dag van het jaar, en loopt tot en met de Week van het Werkgeluk in september 2020 (21/9/20‐27/9/20).

Waarom kiezen voor positiviteit?

Resultaten van wetenschappelijke studies tonen aan dat positiviteit heel wat facetten van ons leven (gezondheid, relaties, vriendschappen, creativiteit, loopbaan, …) verbetert en tot een meer gelukkig leven leidt.

  • Onderzoek in positieve psychologie onthult de kracht van positiviteit, door te focussen op de mogelijkheden ipv de onmogelijkheden, om zo het welzijn van mensen te bevorderen.
  • Positiviteit is goed voor de gezondheid (Shawn Achor – The Happiness Advantage – Harvard)
  • Gelukkige mensen zijn gemiddeld ook meer gezonde mensen. (Veenhoven)

Waarom als organisatie kiezen voor positiviteit?

  • Gelukkige medewerkers melden zich minder ziek.
  • Leidinggevenden die vaker positieve feedback geven en een positieve omgang met elkaar stimuleren, verbeteren de productiviteit van hun medewerkers.
  • Sterke sociale banden tussen mensen leiden tot meer enthousiasme, bevlogenheid en creativiteit.

De initiatief nemers zijn Isabelle Gonnissen en Griet Deca

Isabelle Gonnissen is Sales & Marketing manager bij Solvay. Ze is één van de bezielsters achter de succesvolle campagne ’30 dagen zonder
klagen’, die in 2018 meer dan 30.000 Vlamingen inspireerde, en auteur van het boek ‘Kies Positief’, die de lezer aanzet om positiever in het leven te staan. In 2019 telde de 2de campagne “Kies Positief, meer dagen zonder klagen” 80.000 deelnemers.

Griet Deca is Chief Happiness en co‐founder van Tryangle. Samen met haar team maakt ze werk van welzijn op het werk en werkgeluk via training, coaching, teambuilding en consulting. Tryangle organiseert elk jaar de Week van het Werkgeluk in België om van werkgeluk de normaalste zaak van de wereld te maken. In 2018 schreef Griet Deca het boek « Van welvaart naar werkgeluk » en in 2019 werd ze
verkozen tot Gelukspersoonlijkheid van het jaar. Griet schrijft ook maandelijks een blog in het tijdschrift van #ZigZagHR

Ook straffe ambassadeurs!

Dirk De Wachter is psychiater en psychotherapeut in het UPC KU Leuven. Hij is expert in systeem‐ en gezinstherapie en verantwoordelijk voor het dagactiviteitencentrum Sint‐Maarten op campus Kortenberg. Aan de KU Leuven is hij verbonden als opleider en supervisor in de gezinstherapie. Dirk De Wachter is een veelgeprezen auteur. Hij schreef diverse bestsellers, waaronder het maatschappijkritische Borderline Times, Liefde. Een onmogelijk verlangen? en De Kunst van het ongelukkig zijn. Je kan overigens een interview met Dirk De Wachter lezen in de januari editie van het tijdschrift van #ZigZagHR

Lieven Annemans is hoogleraar in de gezondheids‐ en welzijnseconomie aan de faculteit geneeskunde van de Universiteit Gent. Hij was acht jaar voorzitter van de Vlaamse Gezondheidsraad en president van de Internationale vereniging voor Farmaco‐economie (ISPOR). Prof. Annemans schreef de boeken De prijs van uw gezondheid (2014) en Je geld of je leven in de gezondheidszorg (2016). Hij is ook auteur van meer dan 300 internationale wetenschappelijke publicaties over gezondheids‐ en welzijnseconomie.

Truus Druyts is actief als performancecoach en helpt ondernemers en leidinggevenden op het vlak van spreken voor publiek, (zelf)liefde en (zelf)leiderschap. Jaarlijks begeleidt ze maatschappelijk kwetsbare vrouwen: 60 tot 80% van hen laat de kansarmoede voorgoed achter zich. Truus is nog steeds gekend als actrice en scheef ook het boek “100 redenen waarom ik van je hou”. Als radiopresentatrice lepelde ze
powertools binnen met haar inzichten, humor, kracht en kwetsbaarheid. Truus gaat voor liefde. Met ballen. Ze is krachtig, kwetsbaar en echt en wil het podiumbeest in je wakker maken zodat jij onblusbaar jezelf kan zijn.

En de vierde geluksambassadeur is wereldwijd bekend met “The World Book of Happiness”, “The World Book of Hope” en “The World Book of Love”. Naast auteur is hij ook een begeesterende keynote spreker over onderwerpen zoals geluk, optimisme en hoop. Leo Bormans deed uitgebreid onderzoek naar geluk en ontwikkelde “Team Geluk”, een dynamische coachingstool om bedrijven en teams te inspireren voor een warmere en hechtere samenwerking. Hij zet zich dagelijks in voor een hechte samenleving, steunt ontwikkelingswerk en is ambassadeur voor verschillende organisaties in Oost en West. Leo Bormans besteedt bijzondere aandacht aan het geluk en welbevinden van iedereen.

Download hier de poster

 

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER