PARTNERCONTENT

Insilencio: Je employer brand naar the next level? Ga aan de slag met deze trends!

Intussen moeten we je niet meer uitleggen waarom employer branding een strategische hefboom is voor het duurzame succes van elke organisatie. Maar hoe je je employer brand in de praktijk dan uitbouwt, daar zien we toch een aantal next practices opduiken die in de nabije toekomst het verschil zullen maken.

Next practices om de candidate experience te pimpen

Verleid met snackable employee generated content

Veel werkgevers tonen een authentieke inkijk via video’s en blogs waarin medewerkers centraal staan. Maar je ziet steeds minder professionele videocrews op de werkvloer rondlopen. DIY – do it yourself – wordt stilaan de norm. Met de smartphone of de GoPro in de hand tonen medewerkers vloggewijs hun eigen werkcontext met frequente, korte video’s die rondvliegen op sociale media.

Laat zien waar de dakgoot lekt

Hoewel je vooral je sterktes als werkgever wil benadrukken, zit de geloofwaardigheid van je employer brand vooral in de dingen die nog niet zo goed lopen. Breng de zaken waar je medewerkers al eens over klagen ook heel transparant naar buiten. De sollicitant weet immers dat de perfecte werkplek niet bestaat, ook niet bij jou.

Val met de webcam in huis

Ook al hebben we allemaal onze overdosis videobellen gehad, toch biedt de webcam de perfecte kans om meteen een connectie te bouwen met de kandidaat. Werkgevers die het aftastende mailtje of het telefoongesprek vervangen door meteen een videocall, maken onmiddellijk het verschil. Zeker als de zaakvoerder meteen aan de webcam zit.

Leg talentpools aan via digitale inbound marketing

Veel bedrijven pushen hun vacatures naar buiten en hopen dat ze in de schoot van de juiste kandidaat vallen. Post & Pray heet zoiets. Veel slimmer is het om relevante kandidaten aan je te binden met content die hen helpt groeien als professional. Zo trek je hen in een talentpool en kan je later de juiste vacature heel gericht op hen afsturen.

Benut de kracht van je ex-medewerkers

Mensen die weggaan bij een werkgever, hebben een verhaal te vertellen aan vrienden en familie. Steek tijd en zorg in je offboarding en je zult zien dat de vertrekker kan uitgroeien tot een ambassadeur die misschien wel nieuwe kandidaten zal aanspreken om bij jou te solliciteren. Om maar te zwijgen van ex-medewerkers die plots klant of business partner worden.

Laat AI tools het rekruteringsproces versnellen

Sommige bedrijven beginnen te investeren in tools die helpen om snel cv’s te screenen, de juiste kandidaten in de shortlist te brengen, vlot interviews in te plannen en een objectieve selectie door te voeren. Zo breng je vooral snelheid in je proces. Heel handig, maar laat de tools het proces niet overnemen. De menselijke connectie maakt het échte verschil voor de kandidaat.

Next practices om de employee experience een boost te geven

Hou elke medewerker verbonden met je droom, je plan en je DNA

Veel werkgevers blijven moeite hebben om hun strategie en hun waarden écht tot leven te brengen in acties en gedrag. Terwijl daar dé sleutel zit naar employee engagement. Wie droom, plan en DNA systematisch meeneemt in elke interne communicatie, ziet meteen impact. In het gedrag van medewerkers én in de boekhoudkundige resultaten.

Maak van elke leidinggevende een promotor van je people beleid

“People join companies, but leave managers.” Dan weet je dat de leidinggevende de employee experience kan maken of kraken. Net daarom zie je steeds meer werkgevers investeren in doorgedreven ontwikkeling van managers. Niet alleen om hen te doen uitgroeien tot coaches, maar ook tot inspirerende promotors van het HR beleid.

Co-creëer je people processen mét je medewerkers

De employee experience wordt deels bepaald door de mate waarin people processen zijn afgestemd op de behoeften van de medewerkers. Waar het HR team vanuit een ‘ivoren toren’ een HR-beleid vormgeeft, zie je vaak een kloof tussen een goedbedoeld beleid en wat medewerkers écht nodig hebben. Nodig medewerkers uit in workshops waar ze de people processen kunnen bijsturen. En sla twee vliegen in één klap: relevantere people processen en meer engagement door inspraak.

Zoek een nieuw evenwicht in je hybride werkplek

Corona heeft heel wat werkgevers voor een vraagstuk gezet: hoe gaan we thuiswerk in de toekomst combineren met kantoorwerk? Steeds meer werkgevers bouwen het aantal vierkante meters op kantoor af en richten ze in als een ontmoetingsplek waar collega’s elkaar bewust opzoeken om te connecteren of te innoveren. Waar de thuiswerkplek de focusplek bij uitstek zal worden.

Introduceer zelfsturing binnen je teams

Intrinsieke motivatie ontstaat wanneer medewerkers autonomie, verbondenheid en competentie ervaren. Net daarom dat zelfsturende teams al lang niet meer het kenmerk zijn van IT-organisaties alleen. Wie zelfsturing toepast op de werkvloer, ziet snelheid en efficiëntie toenemen, maar ziet ook de motivatie en het engagement van medewerkers groeien. Wat bijdraagt aan je aantrekkingskracht als werkgever. De ideale hefboom dus voor je employer brand.

Meet en stuur bij, elke dag!

Tuurlijk zijn people analytics belangrijk. Al was het maar om je te helpen om data-driven bijsturingen door te voeren in je beleid als werkgever. Probeer je alleen niet te verliezen in tientallen metrics en KPI’s. Ga liever voor minder cijfers, maar probeer je medewerkers vaker kort en krachtig te bevragen of je people processen frequenter te analyseren. Vaker meten zorgt voor sneller bijsturen en zo groeit je employer brand.

“De menselijke connectie maakt het échte verschil voor de kandidaat.”

Insilencio Logo black slogan

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER