Donderdag 30 mei 2024 reikten we voor de tweede keer de #ZigZagHR ZoHRo Awards uit tijdens Unmask Your Talent, hét HR-event waarop we HR professionals en HR teams uitgebreid in de spotlight zetten. UZ Brussel ging naar huis met de #ZigZagHR ZoHRo Award voor Employee Recognition. Elk ziekenhuis claimt het, maar bij UZ Brussel staan medewerkers écht centraal. HR co-faciliteert er een bottom-up werking waaruit initiatieven ontstaan die het personeel heel concreet ondersteunen. Ook de CEO is sterk toegankelijk en betrokken bij de werkvloer van dit ziekenhuis met zijn 5000 medewerkers en 3000 studenten. HR Director Jan Van Raes en HRBP Wellbeing Tessa Baeck lichten het beleid toe waarmee UZ Brussel deze Award won.
Jan Van Raes: “De basis is ons welzijnsbeleid waarvoor we vakbonden, artsen, verpleegkundigen en ondersteunende diensten betrokken. Daaruit vloeide een interne coördinerende functie voor Welzijn voort. Tijdens Covid ontstond Villa Veerkracht waar medewerkers preventief terecht kunnen voor mentale ondersteuning.” Tessa Baeck: “We richtten een intern opvangteam voor medewerkers op, een idee van onze collega’s van de diensten psychologie en psychiatrie.”
UZ Brussel draagt gelijkwaardigheid hoog in het vaandel. Voor CEO Marc Noppen geldt “zeg maar Marc” en dat typeert de bedrijfscultuur. Jan Van Raes: “Er is weinig hiërarchie. Ex-medewerkers zie je daarom wel eens terugkomen.” Tessa Baeck knikt: “Artsen en zorgpersoneel trekken aan één zeel. Je kan artsen aanspreken over een collega waarmee het niet goed gaat. Ons kernverhaal tijdens de pitch van de ZoHRo Awards?
Intern talent voorop
Het changetraject voor de ondersteunende diensten bleek een katalysator voor succesvolle bottom-up initiatieven. Tessa Baeck: “Onze medewerkers gaven dat ze een cultuur van directe feedback verkiezen. Een werkgroep met medewerkers uit IT, facility, communicatie, HR… nam het voortouw en identificeerde verschillende mogelijke manieren om feedback te geven en te ontvangen. Het resultaat zijn interactieve spelvormsessies voor het hele team en laagdrempelige 4G-cafés waar leidinggevenden en medewerkers terecht kunnen om het 4G model in te oefenen, met veel dank aan onze technische dienst.”
Interne intervisiecoaches zijn eigen medewerkers die collega’s en hun peers begeleiden met het beantwoorden van hun “Hoe kan ik…?”-vraag. Tessa Baeck: “Ze leren hen open vragen te stellen, ruimer te denken en actiegericht problemen aan te pakken. Ook onze interne vertrouwenspersonen helpen om een speak-upcultuur te creëren. Iedereen kon kandidaat zijn om intervisiecoach, spelvorm en/of 4G café begeleider of vertrouwenspersoon te worden – zonder extra verloning. Dat ze eens een andere skillset mogen inzetten, biedt wel veel voldoening.”
Jan Van Raes: “Of denk aan het fUZefest: ons jaarlijks bedrijfsfeest voor en door medewerkers. Recent lanceerden we ook een traject waarin enkele medewerkers twee jaar lang 50% van hun tijd mogen vrijmaken om in te zetten op AI-ontwikkelingen en later voltijds terug kunnen naar hun vorige functie. Een veilig kader om nieuwe rollen uit te proberen. En om ICT te versterken, boden we een externe omscholing aan. Een 12-tal medewerkers was kandidaat, van verpleegkundigen tot administratieven. We investeren in ons eigen talent.” Die cultuur zorgt voor minder ziekteverzuim. Het ziekenhuis trekt ook vlot zorg- en andere profielen aan. Tessa Baeck: “Wie intern iets buiten de zorg wil doen, krijgt daar de kans toe. Eén van onze recruiters was voordien zelf hoofdverpleegkundige geriatrie. Een spoedverpleegkundige bouwde het mee het agressiebeleid uit en geeft nu zelf opleidingen en workshops rond assertiviteit en grenzen stellen.”
Vier vragen aan UZ Brussel
Waarom hebben jullie de ZoHRo Award gewonnen voor waardering of recognition?
Jan Van Raes: “Doorgedreven en structurele aandacht voor de medewerker als persoon. Iedereen wordt op een gelijkwaardige manier behandeld. Door concrete acties voel je waardering van collega’s en leidinggevenden. Een solide basis: correcte loonadministratie, automatisering en digitalisering.”
Wat kunnen andere HR professionals en collega’s vooral leren uit dit succes?
Tessa Baeck: “Succes is trial and error: durven investeren in intervisiecoaches, een intern opvangteam en vertrouwenspersonen. Medewerkers uit hun comfortzone laten komen en andere rollen laten testen.”
Jan Van Raes: “Waardering voor de sociale partners, de medische raad en alle officiële organen. Vakbondsafgevaardigden zijn een pijler voor je welzijnsbeleid. Binnen ons ziekenhuis staan twee artsen ook de assistenten in opleiding (ASO) informeel bij. Een groep medewerkers die gewaardeerd moet worden.”
Wat zouden jullie toch nog anders gedaan hebben, wat zijn de learnings?
Tessa Baeck: “Vaker successen vieren. Iedereen heeft het druk en we zijn zo kritisch voor onze eigen verwezenlijkingen. We zijn niet voor niets een universitair ziekenhuis (lacht). Het winnen van deze ZoHRo Award was voor ons een welgekomen erkenning. Als je ziet hoe we op zo’n korte tijd een mooi changetraject hebben gerealiseerd, dan mogen we daar trots op zijn.”
Zijn er organisaties die op HR-vlak goed bezig zijn en waar jullie zelf naar opkijken?
Tessa Baeck: “Wij maken deel uit van Baanbrekende Werkgever, een lerend netwerk waar we erg veel aan hebben. We leggen er contacten met heel wat bedrijven en wisselen best practices uit. Maar om daar nu één bedrijf uit te pikken…” Jan Van Raes: “We zijn ook al jaren Top Employer: kijk gewoon eens in dat lijstje (lacht).”
>> Benieuwd wie de andere winnaars waren van Unmask Your Talent 2024? Je vindt hier het overzicht