In de rubriek Rond-De-Tafel brengen we met #ZigZagHR 8 tot 10 HR directeurs samen aan tafel. Agendaperikelen maakten dat deze keer onmogelijk, waardoor we dan maar een Ronde van België begonnen. Met vier stellingen over hoe je best een innovatiecultuur ontwikkelt, klopten we aan bij zeven gesprekspartners, mooi verspreid over het land… Een wat lange tocht dus, máár de reacties beklijven. Hoe creëer je een innovatiecultuur – in vier (afgewezen?) stellingen?
Stelling 1: Innovatie gebeurt pas wanneer een zorgvuldig samengesteld team zich erop toelegt.
Reactie: Een innovation lab is zeer interessant om ideeën te genereren en/of ze uit te werken, maar daarmee heb je nog geen innovatiecultuur. Je hebt vooral die innovatie-mindset nodig.
Stelling 2: Google gunt zijn medewerkers 20% van hun werktijd om aan zelf gekozen projecten te werken. Dit is dé wonderpil voor innovatie.
Reactie: Dat is vooral een sterke boodschap. Het gaat niet zozeer om die 20% (te veel, te duur), maar om de dynamische cultuur. “Medewerkers hebben wel scharrelruimte nodig om te kunnen nadenken.”
Stelling 3: Beloon innovatie en de ideeën volgen wel (de truc met de bonus…).
Reactie: erkenning en waardering zijn cruciaal, maar dat hoeft niet altijd financieel uitgedrukt te worden. Betrek vooral de mensen bij de uitwerking van hun ideeën.
Stelling 4: nieuwe horizonten brengen andere (in)zichten. Er is dus nood aan jobrotatie en uitbreiding van het netwerk.
Reactie: Onderschat nooit het belang van een klankbord. Jobmobiliteit kan een manier zijn om dat klankbord ruimer te maken. Het vergroot je rugzak.
Deelnemers aan de Ronde van België
- Geert Aelbrecht, Chief People Officer – BESIX Group
- Thomas De Ganck, Head of Digital & Innovation – Lidl Belgium
- Sven De Haeck, Directeur Strategie – VDAB
- Margaret Denis, Director Cultural, Change Management & Digital Workplace Transformation – Proximus
- Conny Hooghe, Global HR Director – Materialise
- Valerie Van Brabant, HR Director – CFE
- Olivier Wouters, Advocaat-vennoot – Claeys & Engels
Stelling 1
Innovatie gebeurt pas wanneer een zorgvuldig samengesteld team zich erop toelegt. Kortom, zorg voor een innovation lab. Val vooral de andere medewerkers er niet mee lastig, want dat is vergeefse moeite (én fnuikt de productiviteit).
“Wij hebben een innovation lab, maar dan als platform dat linken legt tussen diverse mensen wanneer een idee getoetst en uitgewerkt wordt”, reageert Sven De Haeck (VDAB). “Het is altijd zweten en zwoegen om van een idee een vermarktbaar product te maken. Het komt erop aan om de juiste mensen met specifieke knowhow erbij te betrekken. Dat is de rol van ons lab: connectiviteit. Maar de innovatieve mindset zelf is een zaak voor iedereen.”
‘Connectiviteit’ blijkt het sleutelwoord. “Er zijn altijd trekkers van innovatie of transformatie en het is vooral belangrijk dat ze elkaar vinden”, stipt Thomas De Ganck (Lidl) aan. “Of ze daartoe best in een aparte unit gezet worden, is een organisatiekwestie. Het voordeel van zo’n afdeling is dat je gemakkelijker bepaalde profielen aantrekt. Een nadeel is de kostprijs en eventueel de perceptie dat de vernieuwing gewoon opgelegd wordt. Lidl werkt anders: met innovatie-ambassadeurs in elke afdeling. Mijn afdeling, Digital & Innovation, spitst zich uiteraard toe op innovatie, maar ook wij hebben niet alle wijsheid in pacht, ook wij gaan overal in het bedrijf te rade. Wij zijn er veeleer om de vernieuwing sneller te kunnen implementeren.”
Ook BESIX heeft innovatie-ambassadeurs. Zij evalueren de ideeën die de medewerkers op de portaalsite posten van het speciaal daartoe ontwikkelde innovatieprogramma Unleash. “Tijdens bootcamps worden de weerhouden ideeën uitgewerkt”, vult Geert Aelbrecht (BESIX) aan. “Oorspronkelijk was het een zaak voor eigen medewerkers, ondertussen hebben we dat uitgebreid naar open innovatie, waaraan dus ook externen deelnemen.”
Valerie Van Brabant (CFE) vat de overtuiging van alle deelnemers samen: “Een innovation lab is zeer interessant om ideeën te genereren en/of ze uit te werken, maar daarmee heb je nog geen innovatiecultuur. Je hebt die mindset nodig, je kan je niet meer permitteren om het zonder innovatiedynamiek te stellen.”
De overige stellingen lees je in de december editie van #ZigZagHR – Aboneer je nu
Op de foto: Margaret Denis, Director Cultural, Change Management & Digital Workplace Transformation – Proximus