Ted Meulenkamp, expert talent acquisition bij Mondelēz, benadrukt hoe een krappe arbeidsmarkt wereldwijd de aanpak van talent acquisition en employer branding (EB) heeft veranderd. Hoe pakt Mondelēz dat aan? Een sterkere focus op talent management wordt alvast één aandachtspunt in de keynote van Ted Meulenkamp op HRcoreLAB.
Terwijl de merken Oreo, Milka en LU wereldwijd bekend zijn, is moederbedrijf Mondelēz als bedrijf minder zichtbaar. Een bewuste keuze, gericht op merkbekendheid, die het wel uitdagender maakt om talent aan te trekken. Meulenkamp: “Onze naambekendheid als werkgever proberen we te vergroten op basis van drie pijlers. Eén zijn natuurlijk onze brands. De tweede pijler is loopbaan en ontwikkelingsmogelijkheden, professioneel en persoonlijk. Cultuur is de derde pijler, met focus op diversiteit en samenwerking.”
Wereldwijd maatwerk
Dat framework stemt Mondelēz in elk land af op de lokale kandidaten. Ted Meulenkamp: “In een land als Egypte speelt salaris een grotere rol, terwijl in West-Europa flexibiliteit belangrijker is. Wereldwijd maatwerk leveren zorgt voor een gerichte en aantrekkelijke benadering van kandidaten.”
De uitdagingen van een krappe arbeidsmarkt vragen daarbij om gerichte employer branding. “In moeilijke markten draait talent acquisition om diepgaande talent search, vergelijkbaar met executive search-methodes, uitgevoerd door interne teams. Hoe moeilijker het wordt, hoe meer tools je moet inzetten. Het proces speelt een cruciale rol: lange wachttijden of complexe sollicitatieprocedures kunnen kandidaten afschrikken”, analyseert Ted Meulenkamp.
Data-analyse onmisbaar
Onmisbaar geworden daarbij – en zeker voor een wereldspeler als Mondelēz – is data-analyse. Kandidaatprofielen worden geanalyseerd op basis van gedrag, interesses en opleidingsachtergrond, wat gerichte campagnes mogelijk maakt. “Welk talent wil je? Waar zitten ze? Wat doen ze? Naar welke universiteiten gaan ze? Je bouwt profielen zodat je duidelijk weet welke triggers werken om er gericht campagnes op te bouwen.”
Data-analyse werkt als een trechter, legt Meulenkamp uit. “Je bepaalt er precies mee hoeveel en welke investeringen nodig zijn om het juiste talent te bereiken en uiteindelijk aan te werven.” Ondanks onvermijdelijke kosten zien bedrijven er de waarde van in. Meulenkamp: “Ik heb voordeel dat Mondelēz een marketingorganisatie is die inziet dat die investering nodig is om ons op de kaart te zetten voor kandidaten.”
Mensgerichte EVP nodig
Ted Meulenkamp ziet een noodzakelijke verschuiving binnen employer branding: de transformatie van de traditionele Employer Value Proposition (EVP). Waar die vaak vooral gericht was op het aantrekken van talent, ontwikkelt Mondelēz een meer mensgerichte, holistische benadering. Hierbij staat de employee experience centraal. “Wat een medewerker nodig heeft, hangt sterk af van levensfase en persoonlijke situatie. Een startende professional heeft immers andere behoeften dan iemand met een gezin en hypotheek. Een nieuwe focus die meer flexibiliteit en keuzemogelijkheden voor werknemers inhoudt.”
Meulenkamp benadrukt nog het grote belang van retentie. “Een werknemer tevreden houden is productiever, duurzamer en goedkoper dan hem te moeten vervangen. Employer branding koppel je daarom beter aan talentmanagement dan aan talent acquisition.”
===
Ga je mee naar HRcoreLAB in Barcelona in maart?
HRcoreLab in Barcelona is het HR-congres over recruitment, HR Agility en HumanAI. 3 congressen in 1 dus. Je tankt inspiratie bij meer dan 80 sprekers en internationale best & next practices.
#ZigZagHR trekt met een Belgische delegatie naar dit congres!
Wie aansluit, krijgt een ferm voordeeltarief, de beste plaatsen op het congres én een HR diner op de vooravond van het event.