Arjan Elbers is één van Nederlands grootste recruitment vakidioten. Hij is ondernemer, recruitmentstrateeg, spreker, auteur en voorzitter van Recruiters United. In zijn vijfdelige blogserie “Een boontje voor recruitment” schrijft hij over zijn visie op arbeidsmarkt, recruitment en employer branding.
Als “Hollander” schrijf ik al vele jaren over de wondere wereld van de arbeidsmarkt en recruitment. Heel plezant om dit ook eens voor Vlaanderen te kunnen doen. Niets mooier dan de taalnuance proberen te begrijpen van Vlamingen. Dus tref je af en toe wat “bijzondere uitspraken” aan? Dan weet je waar het vandaan komt, uit de regio Eindhoven. En in tegenstelling tot alle Hollanders begrijpen jullie wel wat ik bedoel als ik zeg: Ik heb een “boontje” voor de arbeidsmarkt.
Anders kijken naar arbeid
De definitie van waanzin is: hetzelfde blijven doen en verwachten dat het resultaat verandert (Albert Einstein). Exact zo kijk ik naar onze krappe arbeidsmarkt. De grote uitstroom van de zogenaamde ‘babyboomers’ gaat nu pas echt beginnen. Dus als je verwacht dat je met traditionele werving-methoden die schaarse mecanicien of verpleegkundige professional wel kunt vinden door hetzelfde te blijven doen, dan kom je helaas bedrogen uit. De arbeidsmarkt wordt krapper en moeilijker dan ooit geweest is. We zullen als werkgevers “anders moeten gaan kijken naar arbeid”, maar daar kom ik zo op terug. We hebben namelijk nog wat extra beren op de weg (uitdagingen dus)!
Beren op de weg
Er is een scheefgroei in opleiding versus werkaanbod. De scope en inhoud van arbeid veranderen in een rap tempo de komende jaren. En opleiders? Die lopen doorgaans achter de markt aan. De meeste werknemers zitten ook niet meer te wachten op een voltijdse dienstbetrekking. En dan hebben we het nog niet gehad over capaciteitsverlies op de arbeidsmarkt door de toenemende vraag van mantelzorg.
Veel uitdagingen en veel kansen
Terug naar anders kijken naar arbeid. Veel uitdagingen, maar gelukkig ook veel kansen. De voorspong zal ‘gepakt’ worden door werkgevers die structureel anders naar arbeid durven kijken en de “transactionele fulltime” vacature los durven te laten; die werken met stagiairs, trainees, bijbanen of zij-instromers, met herintreders, alumni of jongeren via gigs; die begrijpen dat er heel veel “pensionado’s” beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt, misschien niet fulltime maar wel één of twee dagen per week. Mogelijkheden zijn er met andere woorden genoeg, op voorwaarde dat je denkt in capaciteit van arbeid in plaats van het blijven werven van transactionele vacatures.
Anders durven kijken naar arbeid, dat is de sleutel.
Arjan Elbers
Onder druk wordt alles vloeibaar
Als recruitment vakidioot kijk ik uit naar de meest interessante tijd uit mijn hele carrière. Onder druk wordt namelijk alles vloeibaar. Creativiteit in strategie, employer branding, sourcing, recruitment en arbeidsmarktcommunicatie zullen snel toenemen de komende jaren. Ik zit klaar met mijn bak popcorn en kan niet wachten op alles wat we nog gaan zien samen. Want hetzelfde blijven doen en verwachten dat het resultaat verandert? Dat is echt waanzin. En precies daarom heb ik een “boontje” voor de arbeidsmarkt.
===
Wil je live inspiratie opdoen over de onderwerpen: Arbeidsmarkt, Recruitment lifehacks, Employer branding, Recruitmenttech- tools en AI, Recruitmentmarketing of Arbeidsmarktcommunicatie?
Kom dan naar de derde editie van het grote Pecha Kucha Recruitment Event op dinsdag 3 juni in BluePoint Antwerpen. 5 ruimtes opgedeeld in 5 categorieën met 5 sprekers per categorie. Elke spreker presenteert in Pecha Kucha stijl: 1 onderwerp, 20 sheets x 20 seconden. Een co-productie van Recruiters United, #ZigZagHR, Select HR & EN HR.