De grote weerbots zal pas later komen

Het is via Anna Smets, directeur Business Solutions bij WPO dat we terechtkwamen bij Hilde Christien, psychosociaal preventie adviseur bij Belfius Bank. Workplace Options (WPO) is expert in Employee Assistance Programma’s en ‘s werelds grootste aanbieder van geïntegreerde oplossingen die het welzijn en de veerkracht van medewerkers bevorderen. WPO biedt ondersteuning aan voor medewerkers en hun gezinsleden om de balans werkprivé – zeker nu – te helpen behouden. Counseling, coaching, psychologische doorverwijzingen en advies over een reeks thema’s gaande van werkgerelateerde en persoonlijke stress tot mentale gezondheid en crisisondersteuning maken deel uit van het aanbod.

Wat is de impact van Corona op het fysiek en mentaal welzijn van de medewerkers bij Belfius? Hoe kunnen medewerkers die niet thuis kunnen werken veilig aan het werk blijven? Hoe vermijd je dat mensen die voltijds thuis werken niet in een sociaal isolement wegglijden. We vroegen het aan Hilde Christien…

Hilde Christien is preventieadviseur psychosociale aspecten bij Belfius Bank en dat mag je gerust een roeping noemen wat het is een rol die ze ondertussen al 20 jaar bij dezelfde werkgever uitoefent.

“Eigenlijk is mijn passie om mensen te begeleiden in psychosociaal welzijn begonnen toen ik op de veiligheidsdienst bij de Post werkte en de Bende van Haemers in de jaren 80 de ene na de andere gewelddadige overval op postkantoren en geldtransporten pleegde. De ondersteuning die slachtoffers van hold-ups toen nodig hadden, leunt sterk aan bij de ondersteuning die mensen vandaag nodig hebben bij Covid-19: het overkomt ons heel plots, we hebben weinig tot geen impact, en worden hetzij persoonlijk getroffen, hetzij in onze omgeving.”

Wellbeing at Belfius

Een paar jaar geleden heeft Belfius alle bestaande initiatieven die tot dan toe los van elkaar bestonden gekoepeld onder ‘Wellbeing at Belfius’. En het aanbod is groot zo blijkt uit het gesprek, zoals een gezellig bedrijfsrestaurant en cafetaria , een eigen fitnessruimtes in de Belfius Tower waar medewerkers kunnen aansluiten bij groepslessen of zelfs een beroep kunnen doen op een persoonlijke instructeur, een flexibele arbeidsorganisatie waarbij mensen 2 dagen per week thuis mogen werken, een groot opleidingsaanbod met veel aandacht voor Leadership, zelfkennis en relationele vaardigheden.

“Burn-out is in de dienstensector één van de grootste risico’s en uit onze risico-analyse is heel duidelijk gebleken wat de grootste stressoren zijn. Op basis daarvan hebben wij een aanbod uitgewerkt. Ook het Employee Assistance program (EAP) van Workplace options maakt daar deel van uit”, aldus Hilde.

HR en de preventiedienst werken nauw én succesvol samen.

Hilde Christien: “Als preventieadviseur heb ik een neutrale en volledig autonome rol maar sinds 2017 ressorteert onze dienst onder HR, en het was aanvankelijk wat zoeken maar nu plukken we er beiden de voordelen van.

Bij de eerste tekenen van de uitbraak van Covid-19 heeft de directie van Belfius proactief beslist om mensen die na de krokusvakantie terugkwamen uit het buitenland twee weken in quarantaine te plaatsen. Mede daardoor konden zij het aantal besmettingen ongetwijfeld beperken. De omschakeling naar 100% thuis werken was voor onze medewerkers natuurlijk een grote switch en dat heeft ook een impact op het mentaal welbevinden van sommige medewerkers: het isolement, de combinatie van werken en opvang van jonge of van schoolgaande kinderen.

Vinger aan de pols

We stellen onze medewerkers tweewekelijks de simpele vraag ‘Hoe voel jij je?’ Tot nu toe zegt het overgrote deel zich goed tot zeer goed te voelen. Leidinggevenden ondersteunen we in het blijvend connecteren met hun team.

Wat daarbij heel belangrijk is, is om te luisteren en te normaliseren. Luisteren omdat het zoveel deugd kan doen dat mensen hun verhaal kwijt kunnen. Normaliseren omdat mensen daardoor bevestigd krijgen dat het de context is die uitzonderlijk is, en dat hun gevoelens hier rond zeer normaal zijn.

Communiceren is key

De leidinggevende is sowieso het eerste aanspreekpunt. Er is intern ook de business partner, de vertrouwenspersonen en de psychosociaal preventieadviseur en last but not least ons Employee assistance program. Dat brengen we regelmatig en proactief onder de aandacht, maar de ervaring leert dat mensen dat alleen maar onthouden als daar een acute nood toe is.

Communiceren is key. Maar het blijft frustrerend dat dergelijke info niet blijft hangen en dat mensen pas beginnen te zoeken als ze het echt nodig hebben. We moeten ervoor zorgen dat ze dan zo snel mogelijk de weg naar de hulpkanalen vinden.

In onze kantoren kunnen mensen uiteraard niet allemaal thuiswerken. Bijkomend hebben we daar onze emo-ambassadeurs, zij hebben een signaalfunctie en verwijsfunctie naar de vertrouwenspersoon en naar ons EAP”.

“De grote weerbots kan pas later komen”, besluit Hilde . “Dat was ook zo bij de financiële crisis. Het grote verschil met de vorige crisis is dat onze medewerkers zich nu heel proactief betrokken voelen: ze mogen als essentiële dienstverlener meewerken aan de heropbouw van onze samenleving.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER