All-in op talent: achter de schermen bij Napoleon Games in het Casino van Knokke

Met #ZigZagHR NXT, onze must-join community voor jonge HR-professionals, trekken we regelmatig op pad om inspiratie op te doen bij organisaties in verschillende sectoren. Deze keer waren we te gast bij Napoleon Games in het iconische Casino van Knokke. Een omgeving waar niche talent schaars is, de wetgeving complex en voortdurend verandert, en de business 7 dagen per week, 20 uur per dag draait. Klinkt als een uitdaging? Dat is het ook!

Casino’s draaien om beleving

Casino-directeur Thomas Van Cromphout nam ons mee in een wereld waar alles draait om beleving. De speeltafels zijn overal hetzelfde, en dus maak je het verschil met de ervaring en hospitality errond. Denk aan speciale winacties, evenementen en een wow-gevoel om de klanten telkens opnieuw te verrassen. “Retail is detail”, klonk het, en die kleine dingen maken het verschil.

Napoleon Games maakt slim gebruik van data om een gepersonaliseerde ervaring en hospitality te bieden aan hun bezoekers. Sommige mensen komen sporadisch voor de sfeer en anderen willen vooral veel spelen. In alle geval een ding is duidelijk: het spelplezier (met oog voor verantwoord spelen), klantentevredenheid, beleving & entertainment staan centraal. En ook achter de schermen staat er heel wat te gebeuren. Tegen 2028 ondergaat het casino een transformatie. Een grote stap voorwaarts om ‘de grandeur’ weer in het casino te brengen, maar tegelijk ook een serieuze uitdaging. Niet alleen qua infrastructuur, maar ook op vlak van HR, aangezien ze ook willen groeien in aantal medewerkers – niche talent dat niet eenvoudig te vinden is.

Output-based werken

Een sterke bedrijfscultuur vormt de ruggengraat van alles wat Napoleon Games doet, en dit zie je duidelijk terug in hun HR-initiatieven. Ze creëren bewust een work hard play hard cultuur met veel vertrouwen en vrijheid, maar ook verantwoordelijkheid en hoge verwachtingen. Sara De Coster, Head of HR in België, vertelde onze community leden meer over hoe Napoleon Games zijn medewerkers zo vrij en flexibel mogelijk laat werken. Tijdregistratie hebben ze afgeschaft. Medewerkers worden drie dagen op kantoor verwacht en kunnen twee dagen thuiswerken, maar dit wordt niet gemonitord of gecontroleerd – de verantwoordelijkheid ligt bij de medewerker zelf. Iedereen wordt beoordeeld op output, niet op hoe lang ze aan hun bureau zitten.

Naast duidelijke OKR’s en KPI’s om individuele prestaties te stimuleren en te meten, is één van de opvallende initiatieven ‘OPAL’ – onbeperkt verlof voor bedienden. Naast de 20 wettelijke verlofdagen en 10 extra dagen die medewerkers van Napoleon Games krijgen, kunnen ze onbeperkt bijkomende verlofdagen opnemen.

Na een jaar blijkt dat 15% van de medewerkers hier effectief gebruik van maakt en gemiddeld zo’n 7 extra dagen opnemen. Toch is het niet zomaar een free-for-all: wie meer dan drie weken extra verlof opneemt, wordt verwacht om een gesprek te hebben met zijn of haar manager en HR. Onbeperkt verlof dus, maar niet zonder voorwaarden. Het kan, waar nodig én passend binnen de verwachte prestaties. En voor retailmedewerkers, die in een 7/7-business werken en fysiek het casino moeten bemannen, ligt dat natuurlijk moeilijker. Daar zoekt HR naar andere manieren om flexibiliteit en voordelen te bieden.

Hard werken wordt beloond

Bij Napoleon Games belonen ze medewerkers via een “Supercharge”-programma: een bonussysteem om medewerkers te erkennen en belonen voor prestaties. Gebaseerd op 360 graden-feedback van collega’s, leidinggevenden en andere stakeholders, kunnen medewerkers tot 2,5 keer hun normale bonus verdienen. Binnen het Supercharge-programma zijn er verschillende prestatieniveaus:

  • Make a Change: medewerkers die hun doelen niet halen, ontvangen geen bonus én er moet iets veranderen.
  • Refocus: deze medewerkers krijgen 50% van hun bonus en extra begeleiding om het de volgende keer beter te doen, omdat Napoleon Games wel nog zegt: “We geloven in jou.”
  • Sustainer: wie 100% van zijn objectieven haalt, ontvangt de volledige bonus. Dit geldt voor ongeveer 80% van de medewerkers bij Napoleon Games.
  • Changemakers: top performers die het dubbele van hun bonus ontvangen.
  • Superstars: de absolute ‘superstars’ die uitzonderlijke prestaties leveren, zoals het zelfstandig trekken van een complex organisatie-breed project, die tot 2,5 keer hun bonus kunnen verdienen.

Intern opleiden > aanwerven in een nichemarkt

Napoleon Games bevindt zich in een nichemarkt en gespecialiseerd talent vinden is dan ook geen makkelijke opdracht. Daarom zetten ze, naast een sterke bedrijfscultuur, volop in op interne talentontwikkeling. In plaats van mensen bij de concurrentie weg te halen, investeren ze in hun eigen medewerkers en helpen ze hen doorgroeien tot experts binnen het bedrijf. Met een intern talentoverzicht identificeren ze de high potentials aan de hand van criteria zoals readiness, stakeholder management en andere belangrijke eigenschappen. Daarnaast werken ze aan duidelijke, zichtbare carrièrepaden, vooral binnen de retailafdeling. De kloof tussen het casino en het hoofdkantoor is groot, en de mogelijkheden zijn niet altijd even zichtbaar voor medewerkers. Daarom wil HR sterk inzetten op voorbeelden en succesverhalen van medewerkers die intern zijn doorgegroeid, om zo te laten zien welke mogelijkheden er zijn en hoe medewerkers zich binnen Napoleon Games kunnen ontwikkelen.

HR als bruggenbouwer

Het is niet altijd eenvoudig om die twee werelden op één lijn te krijgen, maar HR zet hier bewust en actief op in. Een belangrijk initiatief zijn de kwartaalgerichte ‘Operation Days’, waarbij retailverantwoordelijken samenkomen om inzichten te delen, training te krijgen en inspraak te geven – zo voelen ze zich gehoord en worden hun ervaringen ook effectief meegenomen in het beleid.

Daarnaast is er veel aandacht voor gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden. Hoewel retail en hoofdkantoor een andere dynamiek hebben, probeert HR bepaalde voordelen, zoals een hospitalisatieverzekering en maaltijdcheques, zo veel mogelijk gelijk te trekken. Dit is een continu proces, waarbij HR actief ‘op de vloer’ gaat praten met medewerkers om te achterhalen welke aanpassingen nodig zijn en waar verbeterpunten liggen.

Wat nemen we mee?

We kregen een boeiende behind-the-scenes in een wereld die voor velen onbekend terrein is. Van de unieke sector met strenge regelgeving en de uitdaging om niche talent aan te trekken, tot het belonen van medewerkers volgens het work-hard-play-hard principe. Napoleon Games benadrukt het belang van een sterke bedrijfscultuur als fundament voor een krachtige employer brand, gemotiveerde medewerkers en een succesvolle organisatie.

===

Wil jij er volgende keer graag ook bij zijn?

Op 6 mei gaan we langs bij Volvo Cars in Gent.
Daarvoor moet je natuurlijk wel eerst lid worden van onze NXT-community voor startend en nieuwsgierig HR-talent
Meer info en inschrijven kan hier!

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER