De blinde vlek in recruitment: ongetrainde hiring managers kosten bedrijven miljoenen

Samenvatting

Bedrijven investeren fors in employer branding en HR-tech, maar vergeten vaak de sleutelspelers: de hiring managers. Uit onderzoek van Robert Walters blijkt dat 40% van hen nooit interviewtraining heeft gehad. Dit gebrek aan voorbereiding leidt tot verkeerde aanwervingen verantwoordelijk voor tot 80% van het personeelsverloop en tot bias in het selectieproces. Zonder training lopen managers risico op onbewuste vooroordelen zoals affinity bias, halo effect en bevestigingsbias. Investeren in interviewtraining is daarom cruciaal om objectieve, inclusieve en duurzame wervingsbeslissingen te nemen.

Cruciale beslissers blijven onderbelicht in het recruitmentproces, waarschuwt rekruteringsspecialist Robert Walters.

Bedrijven investeren miljoenen in employer branding, assessment tools en HR-technologie. Maar de mensen die uiteindelijk de beslissing nemen – de hiring managers – krijgen vaak geen enkele ondersteuning. Uit onderzoek van Robert Walters blijkt dat 40% van hen nooit formele interviewtraining heeft gevolgd. “Interviewen is een vak, geen bijzaak,” zegt Tom Lakin, Global Head Future of Work Advisory bij Robert Walters. “De manier waarop je een sollicitatiegesprek voert, kan kandidaten bevoordelen of benadelen en mogelijk van invloed zijn op de kwaliteit van je aanwerving.”

De tol van verkeerde wervingen

Het gebrek aan training voor hiring managers heeft niet alleen gevolgen voor de kandidaatervaring, maar ook voor de organisatie zelf. Uit onderzoek blijkt dat 80% van personeelsverloop te wijten is aan slechte aanwervingen (bron: Forbes). Een verkeerde hire kan leiden tot hoge vervangingskosten, reputatieschade, spanningen in het team en productiviteitverlies.

Bias en onbewuste fouten in interviews

Een ander groot risico is bias in het rekruteringsproces. Hiring managers die niet getraind zijn in objectieve interviewtechnieken kunnen onbewust beïnvloed worden door factoren zoals:

  • Affinity bias: De neiging om kandidaten te verkiezen die op hen lijken (bijvoorbeeld dezelfde hobby’s of achtergrond).
  • Halo effect: Een positieve eigenschap overschaduwt andere aspecten, waardoor een onevenwichtig oordeel ontstaat.
  • Bevestigingsbias: Managers zoeken naar antwoorden die hun eerste indruk bevestigen, in plaats van kritisch te evalueren.

“De meeste mensen hebben uiteraard niet de intentie om bias toe te laten in hun beslissingen,” legt Lakin uit. “Maar zonder training is het moeilijk om deze valkuilen te vermijden – het is vaak een geval van ‘onschuldige onwetendheid’. Gezien de hoge kost die een verkeerde werving met zich meebrengt, is het essentieel om je bewust te zijn van de mogelijke vooroordelen die in het wervingsproces kunnen sluipen. Een inclusief wervingsproces zal uiteindelijk de kwaliteit van de aanwervingen in de hele organisatie verbeteren.”

Tom Lakin 1200x628 1

De gids The Complete Interview Guide for Hiring Managers biedt concrete handvatten voor het afnemen van sollicitatiegesprekken van het voorbereiden van vragen tot het vermijden van bias.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER

Schrijf je in op de #ZigZagHR-Nieuwsbrief

  • Iedere dinsdagochtend om 8u00 in jouw mailbox
  • Ideeën, inspiratie, best & next practices over (de toekomst van) HR
  • Waarmee jij aan de slag kan in jouw organisatie of HR team